Régen minden jobb volt

Régen minden jobb volt

a ‘80-as évekbe repít vissza minket Quixotic első kisfilmje

A ‘80-as évek hangzását és esztétikáját hazánkba is újra reflektorfénybe helyező synthwave-producer, Quixotic a számos hazai és nemzetközi elismerés után karrierjének egy újabb mérföldkövéhez érkezett. Highway Violence című dalához készült első saját gyártású videoklipje ugyanis rögtön egy kisfilmmé duzzadt, amit 2020 során összesen 20 napon át forgattak, a végeredmény pedig egy történetet telis-tele retro popkulturális utalásokkal. A gamereknek pedig külön jó hír, hogy egy rövid játék is készült a grandiózus produkció kísérőjeként.

A DJ-ként is aktív Miklósy Krisztián, azaz Quixotic 2018 végén debütált élő zenekaros felállásával (gitár: Czifra Miklós; szaxofon: Baracskay Rita), és rövid idő alatt olyan világsztárokkal léphetett fel, mint Carpenter Brut, Perturbator, Danger, Daniel Deluxe, Com Truise vagy Magic Sword. 2019-ben kiadta első lemezét Flamingo Drive-In címmel, ami a tengerparti naplementében úszó neonfények hangulatát idézi. A lemez 2019 legjobb instrumentális synthwave albuma lett a több mint 1 millió feliratkozóval rendelkező NewRetroWave Youtube csatorna szerint, valamint a keleti blokk legnagyobb synthwave közössége, a Retrowavetouch szintén év albumának választotta, emellett Lazerpunk - Black Lambo dalából készült remixe az év legjobb synthwave átdolgozása lett, közösen írt daluk, a Speedracer pedig bekerült a legendás Wolfenstein FPS játék széria legújabb részének trailerébe is.

A Miami Vice életérzést Budapestre elhozó producer tehát nem csak a hazai synthwave közösséget hódította meg, de látható sikereket zsebelt be világszerte, Palms című dala például már több mint 9 millió Youtube-megtekintéssel büszkélkedhet. Most azonban egy újabb fontos állomáshoz érkezett el, hiszen a viszontagságos 2020-as évet arra használta, hogy leforgassa első, saját gyártású kisfilmjét, amelynek forgatókönyvírója és rendezője is ő maga volt, a kivitelezésben pedig a Mihaszna film csapatának évtizedes rutinjára támaszkodott, akik bejárták szinte az északi féltekét Kaliforniától Shanghai-ig, ráadásul a Quixotic projekt kapcsán ők is egy rég dédelgetett álmukat váltják valóra egy ‘80-as évek romantikájával átitatott kisfilm formájában. A történet szerint egy szuper csajbanda (egy pompomlány, egy 80-as évekbeli punk, Indiana Jane és Ninja) rátalál a régóta elhagyott Tron Flynn's Arcade játékteremre. Egy klasszikus Outrun típusú retró autós játékkal kezdenek el játszani, amiben Quixotic egy rejtélyes csomaggal száguldozik a Highway Violence-n, ám hamar kiderül, hogy nem stimmel minden minden a játékgéppel, ami időnként átveszi az irányítást.

Sokáig azt hittem gyerekkoromat meghatározó filmek csak nekem voltak ilyen fontosak, de színpadon zenészként és DJ-ként hirdetve a retrowave-t rájöttem, hogy nem csak az én generációm szereti a 80-as éveket. Eddig csak bulik vizuáljaiban tudtam kiélni magam a zene mellett, így a klip volt a következő logikus lépés kibontakozni. A Mihasznás srácokkal egy laza beszélgetés során kitaláltuk a koncepciót, a következő meetingre pedig már egy 7 oldalas scripttel érkeztem. Először azt hittem, ebből semmit sem tudunk majd megvalósítani, de rengeteg jófej ember asszisztálta végig az ámokfutásom, akiknek nagyon hálás vagyok, hiszen egy olyan dolgot csináltunk együtt, amit még most is alig hiszek el.”

HA TÖBBET IS MEG SZERETNÉL TUDNI QUIXOTIC MUNKÁSSÁGÁRÓL ÉS A SYNTHWAVE-RŐL, AKKOR OLVASD EL INTERJÚNKAT

A Highway Violence összesen 20 (!) forgatási napon készült, és egy olyan történetet mesél el, ami tele van mindannyiunk számára ismerősen csengő popkulturális utalásokkal, a háttérben elrejtett easter eggek pedig garantálják, hogy sokszori újranézés után is újabb gegeket fedezzünk fel benne. Mindez dallamos szintihullámokkal és gitárszólókkal aláfestve repít vissza minket a ‘80-as évekbe. A produkció 120 ember közreműködésével készült, több mint 20 autót szerepeltetve, köztük olyan ikonikus járműveket, mint a Knight Rider KITT-je, vagy a Vissza a jövőbe DeLoreanje. A vizuális megvalósítás George Lucasék napjainkig forradalmi munkássága (ILM) előtt tisztelegve ötvözi a modern kor CGI vívmányait a klasszikus speciális effektekkel, igazi időutazást biztosítva a nézőknek. Szembemenve a videoklip trendekkel, mertek nagyot álmodni és egy mini blockbustert készíteni.

A Highway Violence egy szerelmeslevél a korszak hollywoodi fimjeihez és zsenijeihez (Lucas, Spielberg, Zemeckis stb.). Most én lehettem a főszereplő McFly, aki Deloreant vezet vagy a rendező, aki egy makett Tie-Fightert tologat a kamera előtt, pont úgy, mint Lucasék annak idején. A 80-as évek varázsát próbáltuk a digitális vásznon életre kelteni, de ötvöztük a modern kor kényelmesebb technikai lehetőségeivel, a nagyfilmekhez képest ezt töredéknyi budgetből. A 80-as évek filmes trükkjei alapozták meg a CGI forradalmat azzal, hogy Spielbergék mindig feszegették a technikai határokat a történetmesélés eszközeként, nekik köszönhetjük, hogy most ezt így kicsiben is meg tudjuk valósítani.”

Ha mindez még nem lenne elég, a kisfilmmel egyidőben mi is kipróbálhajtuk, milyen a Highway Violence-n robogni, ugyanis az azonos című rövid játékban a klipben látott pályán mi is száguldozhatunk kicsit. Ehhez ráadásul a Megahit nevű synthwave zenész írt egy 8 bit remixet a Palms című Quixotic-slágerből, teljesen autentikusan egy C64-en. A játék finomhangolásában pedig a klip játéktermét is biztosító GameCave Budapest segített.