A DANUBIUS MUSIC

A DANUBIUS MUSIC

Interjú Guba Gáborral, a Danubius Music vezetőjével

Guba Gábor 1989 óta dolgozik a zeneiparban, a Hungaroton lemezkiadó jazz/komolyzenei részlegén kezdte, 92-ben pedig megalapította a CD Bárt, ami egy hiánypótló hely lett a zeneszeretők körében, elmondása szerint „otthonosságot adott a zenének”, sőt, pont ekkor lendült fel újra a a lemezipar a CD, DVD, és Blu-ray berobbanásával. Aztán amikor a lemezek kezdtek visszább szorulni a letöltések miatt, Gáborék rengeteg koncerten vettek részt, főleg értékesítés szempontjából, ezáltal rálátása lett a backstage-világra és abszolút kézenfekvővé vált, hogy a koncertszervezés felé vegye az irányt. 2005-ben barátjával, Borsányi Zsolttal – a hatalmas zeneszeretetüknek köszönhetően – megalapították a Danubius Musicot, Magyarország egyik legnagyobb koncertszervező cégét, és már az indulás évében olyan világsztárokat hoztak el, mint pl. Al Di Meola, Matt Bianco, vagy a Buena Vista Social Club. Nemrég pedig bejelentették, hogy a magyar blueskirály, Deák Bill Gyula idén decemberben is nagy bulira készül a MOM Sportban. Guba Gáborral beszélgettünk a Danubius Music hátteréről és persze Bill Kapitányról.
 
 
Mennyire jellemzőek nálatok stílusbéli megkötések?
 
Egy darabig a jazz és világzene műfajában mozogtunk, ez még talán a CD Bár múltjából adódott, mivel nagyon sok jazz-világsztár járt be hozzám a boltba, dedikálásra, közönségtalálkozóra. Ahhoz viszont, hogy még fajsúlyosabb előadókat hozhassunk, dolgozni kellett az adott ügynökség más művészeivel is. Így a munkákkal elértük, hogy évről évre erősödött a nevünk a nemzetközi színtéren is, ezáltal pedig egyre komolyabb zenészeket tudtunk leszerződtetni.
 
Mi tartozik egy ilyen cég munkakörébe?
 
Nincs két egyforma produkció, mindegyik másképp épül fel. A biblia természetesen a rider (a rider az a technikai és egyéb szükségleteket tartalmazó igénylista, melyet az előadó/produkció előre lead a szervezőségnek – a szerk.), ez alapján építjük fel az egész produkciót, kezdve az utaztatástól, a szállásbiztosításon és étkeztetésen át egészen a promócióig. Tulajdonképpen A-tól Z-ig terjed a feladatkörünk.
 
Mennyi idővel kell előre gondolkoznotok?
 
Fél vagy akár egy év is kellhet egy nagyobb produkció leszervezéséhez.
 
Ebben mi a te szerepköröd, feladatod?
 
Zenei pályáról indultam, gyerekkoromban szimfonikus zenekarban játszottam, a zene mindig előkelő helyet élvezett nálam. Boldog vagyok, hogy olyan munkám van, amit tiszta szívemből szeretek, természetesen a maga örömeivel és kihívásaival együtt. Szerencsére mára egy nagyon jó stábbal, felkészült munkatársakkal dolgozhatok együtt, a társam pedig – Borsányi Zsolt – nagyon magas szinten műveli ezt a szakmát. A Danubius Musicot ketten vezetjük, de majdhogynem mindennel foglalkozunk cégen belül, de főleg az egész irányítása, a feladatok koordinálása a mi szerepkörünk.
 
Van lehetőséged személyesen is megismerkedni egy-egy meghívott előadóval?
 
Ez mindig azon múlik, hogy a turné logisztikájába Budapest hogyan illeszkedik. Ha több napot is el tud tölteni az adott sztár a városban, akkor természetesen körbevezetjük, megmutatjuk neki a várost. Elég személyesen szoktuk ezt kezelni, mindenképpen felajánljuk ezeket a lehetőségeket, ők pedig eldöntik, hogy élnek-e vele. Ez lehet egy közös vacsora, városséta, vagy akár szórakozási, kikapcsolódási programok is. Ez mindig az adott művésztől és a logisztikától függ. Akiknek bele szokott férni az idejébe, mindig nagyon értékelik, hogy mi ezzel egyfajta pluszt nyújtunk nekik.
 
Szoktatok találkozni különleges igényekkel a nagy sztárok részéről?
 
Egy-egy művész esetében extrémebb kívánságok is felmerülhetnek – az adott alapszolgáltatásokon kívül, amiket a riderben kérnek –, pl. az öltöző kialakítása, bútorzata, díszítése, akár a színvilága, de hungarikumokra is igény szokott lenni, mint pl. kolbász, pirospaprika.
 
Hogy viszonyul a nagyobb produkciókhoz a hazai hallgatóság?
 
A magyar közönség nagyon értő és jó közönség, ezt általában ki is szokták emelni a világsztárok, viszont ezzel együtt elég speciális a magyar érdeklődés, sokkal nehezebb eltalálni – persze azt a top 50-et leszámítva –, hogy kik azok az előadók, akik bejönnek. Amíg pl. Bécsben vagy Prágában egy nagy előadó pár hét alatt telt házat csinál, addig itthon ez annyira még nem működik. Arra viszont büszke vagyok, hogy nagyon sok zenészt mi hoztunk el először Magyarországra és mi ismertettük meg a hazai közönséggel.
 
December 14-re is nagy durranással készültök, ugyanis Deák Bill életművének legismertebb dallamai szólalnak majd meg a MOM Sportban, ráadásul a 70 éves jubileumi bulit is ti szerveztétek tavaly az Arénában. Hogy viszonyulsz Bill Kapitányhoz?
 
Hatalmas megtiszteltetés volt, hogy a tavalyi jubileumi nagykoncertjét mi állíthattuk színpadra. Gyerekkoromban sokat szólt a Hobo Blues Band, vagy akár Bill szólólemezei. Az István, a királyt is rongyosra hallgattam. Amikor jött a lehetőség, hogy mi állíthatjuk színpadra ezt az életműkoncertet, nagyon boldogok lettünk. Utána Bill élete legnagyobb koncertjének tartotta: azt mondta, hogy pályafutásának méltó megkoronázása volt ez az esemény. December 14-én pedig a MOM Sportban a „Rossz vér” elnevezésű koncerten életművének legismertebb dallamai szólalnak majd meg. Sok szám kimaradt az Aréna-koncertből, azok most biztosan megszólalnak. De ezzel még nem állunk meg, vannak távolabbi terveink is Bill Kapitánnyal.
 
Akkor akad munka bőven.
 
Igen. Rendkívül erős a stáb, ráadásul 15 évesek vagyunk és úgy érzem, most értünk a csúcsra, szakmailag, emberileg és minden szempontból. Nagyon nagy terveink vannak a jövőre.
 
Császár Gergő