A gordiuszi csomó - Ghost Toast interjú és klip
Készül a Ghost Toast harmadik nagylemeze, amiről a Gordius már képpel együtt elérhető. Rózsavölgyi Bencét, a zenekar gitárosát faggattuk.
A Ghost Toast 2008-ban alakult Debrecenben. Az instrumentális pszichedelikus rock eddig két nagylemezen szakadt ki belőlük, a 2011-es Toast in the shell és a 2013-as There is no en... is letölthető a www.ghosttoast.hu-ról. A 2014-es ÉTER Tehetségkutató Fesztiválon való sikeres szereplés eredményeképpen már javában készítik az egyelőre még cím nélküli harmadik albumot. Az előfutár Gordius klipet Palchuber Gáborral készítették (Studio-iNside), akinek Pure Music-ra keresztelt tehetségkutatóján első klipjüket, a Legacy-t "nyerték". A Gordius helyszíne a Debreceni Ifjúsági Ház koncertterme volt. A háttérvetítés érdekessége, hogy rengeteg - több mint 30 - más által készített és Creative Commons licensz alatt közzétett (tehát a szerző, illetve forrás megjelölésével gyakorlatilag szabadon, engedély nélkül használható) anyagból vágták össze.
Saját elmondásotok szerint szabadságot ad nektek a stílusok közötti szárnyalás, az alkotást pedig nem kapkodjátok el. Mégis hogy kell nálatok elképzelni az alkotói folyamatot?
Kezdetben szinte minden a próbateremben született, a második lemez (There is no en...) környékén pedig voltak dalok amik ott alakultak ki és voltak olyanok, amiknek a váza valamelyikőnk otthoni munkája volt. A jelenlegi munkamódszerünk az, hogy a komplexebb részeket megírjuk otthon (ezek főleg gitáron, illetve basszusgitáron készülnek), az elszállósabb/jammelősebb részeket pedig körbe-körbe játsszuk a próbateremben és az arra kialakult ötletekből szemezgetünk. A végén pedig elkészül egy dalvázlat, azt felvesszük és erre általában utána kerül rá a cselló és billentyű, amit teljesebbé teszi a zenét.
A két szerzői kiadásban megjelent lemezetekhez képest mennyivel lesz másabb/komplexebb az új anyag?
A Ghost Toastban az az egyik elvünk, hogy nincs szabály, bármi belefér, ebből fakadóan minden anyagunk más. Ezen a lemezen lesznek világ- és filmzenei hatások is, ilyesmik eddig is felbukkantak, de talán ez tűnik most a legváltozatosabb dalcsokornak. Emberi hang is több helyen fog felbukkanni a szokásosnál, különböző formákban. Annyi biztos, hogy a számok alapvetően hosszúak lettek, sok témát és hangulatot bontunk ki. Nem lesz könnyen emészthető, de akit amúgy sem riasztott el az, hogy instrumentális a zene, annak ez már nem fog problémát okozni.
Az ember bonyolultsága a Gordius klip hang- és képi anyagának témája. Ezek szerint az egyszerűség titeket nem gyönyörködtet?
Dehogynem, de a zenénk ha egyszerűből is indul, a végére általában sok minden kerül bele, sok érzelmet képes megindítani, így ha egyszerű is az alaphangulat, a végére általában szerteágazóvá válik és ezt mi rendkívül élvezzük. Ugyanakkor vannak olyan egyszerű, vagy egyszerűnek mondható számaink is, mint az 1-2 témás, lebegős Float alone a Toast in the shellről, vagy a Nor defeat a There is no en...-ről, ami csak basszusgitár-zongora-monológ hármasból áll.
A klip előrevetíti fellépéseitek hangulatát. Mikor lehet titeket élőben látni? Hol, milyen közegben tudjátok elképzelni, hogy ez a fajta performansz elérheti a célját?
Mi a keveset koncertező zenekarok táborába tartozunk, de minden koncertünknek próbáljuk megadni a módját. A műsor leginkább klubokban működik jól, ahol tudunk vetíteni és ahol a közönség is jobban el tud merülni a sötét nézőtéren mind a képben, mind a zenében. Élőben ősszel játszunk minden valószínűséggel legközelebb, de konkrét időpont még nincs lekötve. Debrecenben lehet minket a leggyakrabban elcsípni, de most már nagyon komoly terv az is, hogy végre Budapesten is megmutassuk magunkat és rendszeresen játszunk ottani klubokban. Egyébként meg szívesen megyünk bárhova, ha meg tudjuk oldani.
MaryMoss