KONTRA - BASSZUS PANORÁMA

KONTRA - BASSZUS PANORÁMA

ASAN Records

Ha igazi gyöngyszemekre vágyunk, érdemesebb intenzívebben alámerülni, hiszen az esszencia a mélyben rejtőzik, ahogy a basszus is. Magyarország szerencsés helyzetben van underground-ügyileg, a hazai basszuszenéket kedvelők pedig ha keresnek, találnak: a pár éve egy baráti társaságból alakult elektronikus zenei kiadó egyre népszerűbb, főleg a budapesti éjszakában, de vidéken és fesztiválviszonylatban is töretlenül tágítja a törtütemű perspektívát az ASAN Records.
 
 
Mikor és hogy alakult meg az ASAN Records?
 
2014 februárjában indultunk egy válogatáslemezzel. A 15 számos anyagra a hozzánk emberileg és zeneileg leginkább közel álló producereket hívtuk el, a bandázás és a közös platform létrehozása volt a projekt célja. Az akkor hiánypótlónak számító kezdeményezés egy elég lelkes és vegyes kört hozott össze, csatlakozott hozzánk a nagy öregektől kezdve az új generációs producerek közül 10-12 tag. Az alapötlet Zombi, Yapo és Szurcsik Beni nevéhez köthető. A label meghatározó logóját Jámbor Évinek köszönhetjük.
 
Az indulás óta némileg átrendeződött a felállás, a tagok jöttek-mentek és kialakult egy passzív, de lojális halmaz is, viszont az aktív magot azóta is az alapemberek képzik. A kiadással egyidejűleg elkezdtünk foglalkozni saját bulik szervezésével és külföldi előadókat is egyre többször hívtunk meg. Ma már rendelkezésünkre áll egy stúdió is a Dürer Kertben, javarészt itt zajlik a rilízek véglegesítése.
 
Hogy néz ki a kiadó működése?
 
Mindent megoldunk a csapaton belül, mindenkinek van egy testre szabott szerepköre, olyan feladatokkal, amikben ő a legjobb. Semmilyen külsős segítségre nem vagyunk ráutalva, házon belül valósítunk meg mindent, legyen az grafikai meló, szervezés, lebonyolítás, kapcsolattartás a külföldi managementekkel és ügynökségekkel, vagy a stúdiómunka. Egyedül az anyagok digitális terjesztésében segít nekünk az MMM Records.
 
Milyen megjelenésekkel büszkélkedhettek eddig?
 
Az elmúlt négy évben 24 kiadvánnyal gazdagodott a portfólió, és elég színes a paletta. A fő bázis a hiphop és az abban az időben egyre népszerűbbé váló, erre építkező, friss, elektronikus hangzás volt. Azóta egy ma is tartó folyamatos, innovatív evolúció tapasztalható, ami változott, hogy a kezdeti időkhöz képest ma már nem jellemző a vokális hiphop-tartalom. Azóta letisztult és némileg átalakult az irányzat: most már csak elektronikus hanganyaggal jövünk ki, viszont a kategórián belül egyre inkább szélesedik a spektrum. De a kezdeti időszakból még mindig jó pár arcra számíthatunk, pl.: Imire (SÉF), aki a stúdiónkhoz is kapcsolódik és sokat segít nekünk mixing/mastering melókban. Az elmúlt időszakban – Yapo legutóbbi EP-jét leszámítva – főleg a single és podcast szériákat helyeztük előtérbe, valamint elég sokat klubozunk.
 
 
Mikor és hol lehet találkozni veletek?
 
Jellemző ránk az aktualitás és a frissebb, érdekesebb hangzású zenék szelekciója: legyen az jazz, hiphop, elektronika a kis klubokban, vagy halftime, dubstep, grime, dnb a rave-ben. Lassan öt éve van egy „ASAN Playground”-ra keresztelt heti sorozatunk. Korábban az Instant pincében voltak a bulik, egy ideje a Fogasház/Instant FRAME terme ad neki otthont. Decemberben ugyanitt péntekenként jelentkezünk. Ez a „játszótér” zenei tematikáját illetően dinamikusabb és inkább a tánctérre koncentrál. Havi rendszerességgel képviseltetjük magunkat két kedvenc bárunkban, Pesten a Roots Barban (Roots Routine) és Budán a Nemdebárban (ASAN Bar). Időközönként a Telepen is tartunk egy label szeánszot ASAN Beatsurfin néven. A fesztiválokon kívül is megfordulunk vidéken egy-egy klubbuli erejéig. Szegedet és a Felvidéket nagyon szeretjük, talán az sem véletlen, hogy mindkét részről van aktív tag a kiadóban.
 
 
Milyen feszteken lehet elcsípni titeket?
 
A Bass Camp a nyári táborunk, több okból is. Nagyon otthon érezzük magunkat, ilyenkor egy nagy baráti társaság van jelen, mindig top bulik zajlanak és vibrál a közeg. Van még jó pár kisebb fesztivál, amit szeretünk, ilyen a Bánkitó, Malomfesztivál. Az idei kedvencünk az első Palkonya Hangja volt. Egy induló fesztivál kezdeti, kísérleti időszaka a legérdekesebb, mert egy évben egyszer kerül megrendezésre és benne van, hogy többet nem is lesz. De van pár új szabadtéri helyszín, ahol feltűntünk nyáron, ilyen a Valyo Kikötő és a TRIP Hajó terasza.
 
Milyen nagyobb neveket sikerült eddig leszerveznetek?
 
Mivel a kiadó zenei felhozatala is szerteágazó, változatos mind a megjelenésekben, mind a DJ-k és producerek közt, ez a szervezésben is visszatükröződni látszik. Általában sikerült az aktuális kedvencünket elcsípnünk mindig azelőtt, hogy befutott vagy szélesebb kört elért volna. Hiphop vonalról volt nálunk a The Mouse Outfit és a Strange U (ez utóbbi azóta a High Focus Recordsnál írt alá). Az Instant szervezés és Fülöp Bobi kollaborálásával (aki egyébként Nnothing néven van nálunk) megfordult a Playground estjein: Om Unit, az Ivy LAb, Fixate, Egoless, Samba és legutóbb Chimpo. Szinte kivétel nélkül azóta is mindenkivel jó viszonyt ápolunk, és alig várják, hogy visszatérjenek egy szettre.
 
 
Beszélhetünk Budapesten „basszus” közösségről?
 
Fontos megjegyezni, hogy az általunk képviselt hangulatiság és stílus nem összekeverendő a manapság a gyerekek közt egyre népszerűbb, bass musicnak vagy dubstepnek csúfolt, riddim és egyéb hasonszőrű irányzatokkal. A mi szféránk nem egy trendet követ és nem az anyagi haszonszerzés vagy a tinik zsebpénzének lelejmolása a cél. Alapvető hozzáállásbeli különbség, hogy a mi körünk összetart és nem összezár. Nagyon kevés kivétellel mindenkinek van polgári munkája az éjszakai jelenlét mellett, és számukra a kultúra építése a fő motiváció. Ezt az építést vehetjük szó szerint is, hogyha a magyar sound system-köröket emeljük ki. Ezek az arcok időt, pénzt és energiát nem sajnálva, rengeteget áldoznak a jobbnál jobb sound és technika fizikai megépítése érdekében, amilyenhez fogható minőséget itthon egyik tört-zenei rendezvényen vagy klubban sem tapasztalhat az ember. Budapesten Dub Phase és a Dubapest Hifi képviseli ezt a vonalat és egy-két havonta hoznak fellépőket innen-onnan, de jelen vannak a kisebb hazai (Bass Camp, Bánkitó, Reggae Camp) és nagyobb külföldi (Uprising) fesztiválokon is. Vidékről a Rebel Bass Crew sorolható ide.
 
A kérdésre visszakanyarodva: szerencsére igen, sőt egyre szélesebb körben van jelen ez a közösség itthon (előadók, producerek és DJ-k), és ezzel párhuzamosan a réteg expandál, a közönség is egyre kíváncsibb. Sok új klikk született az utóbbi években, igazából ez erről szól. A mai földalatti bass tömörülésre jellemző, hogy két nagy csoport találkozott félúton: egyik a tempóban lassabb, reggae/dub/hiphop alapokból növekszik, a másik vonal a pörgősebb dnb/jungle felől jön. Egy nagyon hosszú folyamat izgalmas időszaka zajlik le éppen itthon és külföldön egyaránt. Akiket feltétlen ki kell emelni ezzel kapcsolatban: Bass Camp Crew, LN//SO, Madting Crew, Elevated, Dirty East Audio, Blunt Shelter Rec., Impulsecreator-kör. Rádióadások közül a Totoya Klub, Elevated Radio és a Dzsungel Könyve a Tiloson.
 
 
Mi várható tőletek a közeljövőben?
 
2019 tartogat sok meglepetést, számos új ötletek, tervek várnak megvalósításra, ami persze rengeteg munkát és szervezést igényel. Vannak megjelenésre váró lemezek és egyéb kontentek is. A single és podcast sorozatok, valamint a klub sessionök permanensen folytatódnak. Mint már említettük az ASAN Playground decemberben péntekenként jelentkezik, és e hónapban ellátogatunk még Szegedre, valamint az év végén második alkalommal kerül megrendezésre a Beat/Patvar nevű beat contest december 29-én az Aurórában, ahol LustaGeri képviseli a kiadót.
 
 
Császár Gergő