„Az újrahasznosítás mindig a legjárhatóbb út”

„Az újrahasznosítás mindig a legjárhatóbb út”

A Printa három kulcsszó köré épült fel: szitanyomás, Budapest (mint tematika) és ökodizájn. – kezdi a beszélgetést Majoros Zita, a Rumbach Sebestyén utcai dizájnüzlet, kávézó, galéria és szitanyomó műhely kitalálója.

Elég sok minden történik itt nálatok, ez már az ablakból látszik. Mi a Printa?
 
A Printa három kulcsszó köré épült fel: szitanyomás, Budapest (mint tematika) és ökodizájn – gyakorlatilag egy lifestyle shop vagyunk. Kezdetben viszonteladással is foglalkoztunk, hazai kézművesek, tervezők, művészek alkotásait vásároltuk fel és adtuk el a boltban, azonban 3-4 éve ráálltunk arra, hogy kizárólag saját tervezésű és gyártású dolgokat áruljunk, így a Printa dizájncéggé nőtte ki magát, a bolt pedig márkabolttá. A termékek 100%-ban újrahasznosított anyagokból készülnek: férfi-, női és gyerekruhák, limitált szériás grafikák, táskák, lakásdekor-kiegészítők, egyéb apróbb használati tárgyak. Nem kell feltétlenül nagyon komplex dolgokra gondolni: azon a fogason a gyerekruhák például régi férfiingekből lettek kiszabva, amit minimális hozzáértéssel bárki meg tudna csinálni otthon is – más kérdés, hogy nem mindenkinek van kedve, kézügyessége és ideje. A termékek nagy részét én tervezem, a grafikák speciális módon készülnek és kerülnek forgalmazásra: a művész megrajzolja, mi a saját költségünkön sablont készítünk belőle és szitanyomással sokszorosítjuk, ő pedig százalékot kap az eladásból.
 
Hogy jött a szitanyomó műhely ötlete?
 
A Képzőművészeti Egyetemre jártam képgrafika szakra, ahol különböző tradicionális és modern grafikai technikákkal foglalkoztunk- itt találkoztam a szitanyomással. Elméletben szinte mindent megtanultam róla, rengeteg ötletem is volt, gyakorlatban viszont nem sajátítottam el a technikát, az valahogy kimaradt a tananyagból. Több év keresgélés után sem találtam igazán rugalmas, kis példányszámban dolgozó műhelyt az ötleteimnek, ezért inkább létrehoztam egy sajátot! (nevet) Szitázni egyébként azóta sem tudok, de nagyon ügyes kollégáim vannak, akik minden elképzelésemet meg tudják valósítani.
 
 
Mire ez az interjú megjelenik, a bolt kiegészül egy „Zero Waste” kollekcióval. Mesélj erről egy kicsit!
 
A kollekció megalkotásán, összerakásán lokális kisiparosokkal, műhelyekkel dolgoztunk együtt, akiknek a termékeit eddig leginkább piacokon lehetett megvásárolni. Mindennapi használati tárgyak, köztük textilszalvéta és textil zsebkendő a papír helyett, bevásárlótasakok, tárolásra alkalmas eszközök – lényegében az egész egy játék, ami arról szól, hogy hogyan tudjuk a műanyagot lebomló anyagokkal helyettesíteni. A Zero Waste nem csak a kollekció neve, a zero waste egy életvitel-mozgalom, ami körülbelül egy éve kezdett el aktívan foglalkoztatni. A saját mindennapjaimba is egyre több területen építem be: például már nem használok műanyag fogkefét, csak fából készültet, a különféle csomagolóanyagokat is teljesen száműztem. Alapelvem, hogy amíg a világban ennyi meglévő előállított anyag kering, addig én nem hozok létre újat. Az újrahasznosítás mindig a legjárhatóbb út.
 
Kaptatok az interneten egy olyan kritikát, hogy az átlagnál magasabb árak miatt csak egy szűk réteghez jut el a Printa és a Zero Waste gondolatisága, ezt viszont akár meg is kérdőjelezheti a mozgalom hitelességét. Mit gondolsz erről?
 
Tök jogos! Mivel egy cég vagyunk, ami profitból él, természetesen van a termékek között árrés. A Zero Waste Showroom célja azonban nem kizárólag a profittermelés, inkább gondolatébresztőnek szánjuk. A termékek mellé készítettünk egy “útmutatót” is, ami ötleteket és tippeket ad azoknak, akik szeretnék maguk is beépíteni a környezettudatosságot az életükbe. Szeretném, ha erre inkább kiállításként tekintenének az emberek.
Solti Hanna