„Fontos, hogy egyfajta közösségi térként tekintsenek ránk a hallgatók és a zenészek”
Kalácska Gábor a rádiózás egyik nagy úttörője ma Magyarországon. Megjárta a Sláger Rádiót, a NEO FM-et, a Juventust, hogy aztán elindítsa a hiánypótló Rádió Rockot.
A nyár végén megint új ötletet valósított meg: Hello FM néven online rádiót alapított. Megkérdeztük tőle, miért döntött így, mitől tartja jobbnak az online jelenlétet és mik az új célkitűzései ezen a téren.
Elég sok hagyományosan működő, nagy rádiónál vállaltál szerepet az elmúlt években. Mik azok a tapasztalatok, amiket ki nem hagytál volna az épülésed szempontjából és mik azok, amik miatt nemrég úgy döntöttél, hogy inkább az online rádiózás mellett teszed le a voksod?
Erre röviden tudok válaszolni: egy tapasztalat sem maradhatott ki. Minden rádiónál más impulzusok értek, és még a legkellemetlenebb emlékekből is tudtam tanulni. De szerencsére ebből volt a kevesebb. Jó volt országos rádiónál megtapasztalni, milyen piacvezetővé kovácsolni egy remek csapatot, milyen újraéleszteni egy budapesti évtizedes brandet, amit már mindenki leírt, vagy épp összerakni pénz nélkül egy tematikus rádiót, ahol aztán 8x annyi hallgató lesz, mint amennyit jósoltak. Hogy miért online? Erre már jóval hosszabb és összetettebb a válasz. Egyrészt van egy természetes folyamat, ami miatt az online szórakozás vette át a hatalmat. És itt nem véletlen a múlt idő, ez már megtörtént, csak néhány helyen még úgy csinálunk, mintha nem vennénk észre. Ehhez jön a magyar rádiós piac jelenlegi állapota, a politikai hatások a piacra, a túlszabályozottság, és az ebből következő harmadik fontos szempont: egy semmilyen szinten nem normális állapot. A világ minden országában, ha szűkül a piac, a szélsőséges zenék hullanak ki. Nálunk Budapesten van rádiója a rocknak, a jazznek, a klasszikus zenének, vannak vallási műsorok, de nincs egy olyan rádió, ahol a hazai legsikeresebb előadók eséllyel küldhetik be a dalaikat a lejátszás reményében. Ezek miatt éreztem úgy, hogy nem szabad tovább várnom. Lehet még egy-két évig ellubickolni a langyos vízben, de az nem az én stílusom. Én a berobbanó online rádiós piacon akarok ott lenni, ahol a legfontosabb dolgok történnek. Hamarabb, mint azt sokan gondolnák.
Az online rádió hallgatásának egyik alapfeltétele az internet. Nem nehezíti meg a rátok hangolódást mondjuk egy autós utazás?
Értem a kérdést, és ne vedd arroganciának, ha visszakérdezek: ma Magyarországon 97%-os az internet lefedettség. Akkor ez kérdés még valóban? Szerintem nem. Amikor májusban elindult a rádió előkészülete, még úgy számoltunk, hogy néhány éven belül jönnek majd a korlátlan tarifacsomagok. Ehhez képest szeptember eleje van, és a három nagy mobilszolgáltatóból kettőnél már elérhető a korlátlan adatforgalom. Remek applikációnk van, amit ha letöltesz Androidra, vagy iPhonera, akkor bárhol az országban ott vagyunk veled. Nem kell külön rádiókészülék hozzá, nem fog recsegni ha van egy komolyabb ház előtted, és ami nagyon fontos: mi nem fogunk feleslegesen beszélni. Nem kell 30 percen át unalmas témákat hallgatni, azért hogy meglegyen a kvóta. Szól a zene, és minden más fontos téma úgy jelenik meg, hogy azt se zavarja, akinek esetleg nem érdekes. Még nagyon az út elején járunk, de két hét alatt több mint ezren töltötték le az applikációt, ami olyan, mintha ezren mentek volna be a boltba rádiókészüléket venni miattunk.
A Hello FM mottója: 100% magyar. Milyen tematika alapján áll össze egy átlagos nap programja? A zene mellett azért csak helyet kapnak beszélgetős műsorok is...
Minden felmérés szerint a hallgatók a zene miatt vannak a rádióval. Fontos a reggeli műsor, kedvelik a műsorvezetőket, de ha dönteni kell, hogy mi az első számú ok, amiért rádiót hallgatnak, akkor 95%-ban a zene. A digitális világ nem arról szól, hogy lenyomom a torkodon azt a tartalmat, amit én akarok. Egy pillanat alatt vált a hallgató, ha számára érdektelen a téma. Épp ezért úgy építettük és építjük fel a Hello FM programját, hogy mindenki maga dönthesse el, mennyire érdekelt egy témában. Mondok egy példát. Hosszú Katinka világbajnok lesz. Érdekes ez a hír? Persze. Magyar ez a hír? Abszolút. Nálunk a helye? Mindenképp. De az, hogy hányas pályán, milyen idővel, ki lett a negyedik, mit gondolt a futamról, már csak azokat érdekli, akik a sport iránt fogékonyak. Tehát mi feldolgozzuk a témát részletesen, a megfelelő fórumon közöljük, a rádióba pedig bekerül a hír, hogy Katinka világbajnok, részleteket itt találod. Aztán, ha érdekel, oda kattintasz, ha nem akkor meg örülünk együtt és jön egy újabb zene. 100% magyar a szlogenünk valóban: magyar zene, magyar sport, magyar hírek, magyar kultúra, minden ami hazai. Ebben hiszünk és ez a formátum elég jól működik mindenhol, ahol csinálják. Nálunk is jól fog.
A rádió hírének terjesztésért cserébe lehetőséget adtok feltörekvő zenekaroknak is a bemutatkozásra. Hogy működik ez a gyakorlatban és ki tudnál-e emelni egy-két jó példát az ilyen fajta együttműködések közül? Jól gondolom, hogy a kölcsönös segítségnyújtás hazai berkekben egyfajta küldetése a Hello FM-nek?
Kiismertél minket egy pillanat alatt! Nyitottak vagyunk valóban minden hazai zenekar előtt. Előttük is. Ha küldenek dalokat a zene@hellofm.hu címre, akkor felvesszük velük a kapcsolatot. A Lilly In Wonderland, a Bankrupt, vagy éppen Torres Dani új dala is így került be hozzánk. Szinte azonnal be tudnak kerülni a dalok játszásba, és igyekszünk gyorsan reagálni. A szándékokról: nos igen, nekünk nagyon fontos, hogy egyfajta közösségi térként tekintsenek ránk a hallgatók és a zenészek is. Leadjuk a dalokat, de ennél többet is nyújtunk: elmondhatják hol koncerteznek, egyéb programokat is bemutatunk, és minden olyan kezdeményezés mellé igyekszünk odaállni, amely megérdemli a figyelmet. Legyen ez egy úszó VB magyar versenyzőkkel, vagy egy fánkfesztivál Kisteleken, ha érdekes az ügy, nálunk helye lesz. Úgyhogy arra kérek mindenkit, hogy keressen fel bennünket bizalommal! Hellofm.hu a weboldalunk, és még egy számot is hadd mondjak el: 06/20 444-22-33. Ide jöhet Viber, WhatsApp, SMS, telefon, bármi. A Facebookon is ott vagyunk Hello FM Magyarország néven. Keressetek!
mm.alvajaro