Időtlen - Riddler szerelmes dala a zenéhez

Időtlen - Riddler szerelmes dala a zenéhez

Ma már talán joggal a műfaj klasszikusának nevezhetünk olyan előadókat is, akik az az ezredforduló környékén bukkantak fel. Közéjük tartozik Riddler is, aki horrorral és sötét fantáziavilággal tarkított szövegeivel vonta magára közel 20 éve a figyelmet. A nem túl sűrűn jelentkező, de töretlenül alkotó rapper új trekkjében személyesebb vizekre evez.
 
Az Időtlen elsőre lehetne szerelmi vallomás, vagy szólhatna akár Istenről, de mennyire érezhetjük frissnek 2021-ben reppelésről reppelni?
 
Mindig azt szoktam mondani, hogy lassan 20 éve ugyanarról reppelek. Ez nyilván túlzás, de tényleg úgy gondolom, hogy már mindent elmondott mindenki ezerszer. A lényeg, hogy ezt az ember a saját módján és hangján tegye, úgy, hogy abban ő is, és a hallgatói is találjanak örömet és egyediséget, sok idő után is. Szerencsésnek tartom magam, amiért van egy olyan táborom, akik hozzám hasonlóan az elmúlt 15-20 évben váltak igazán felnőtté, így tudnak azonosulni azzal, mikor pont ezekről a változásokról vagy egyéb komoly témákról beszélek a dalaimban.
 
Mennyiben látod másnak a mai szcénát a két évtizeddel ezelőttihez képest?
 
Nehéz kérdés, mert jó pár éve nem igazán követem aktívan a történéseket. Dalokat írok, melózok, sportolok, élem az életem, nincs időm nyakig elmerülni abban, hogy éppen ki, mit csinál, ki trending és ki nem az. A kétezres évek elején kezdtem a zenei pályafutásom, rengeteg embert ismertem meg akkor, akik szintén újoncok voltak még. Magyarországon a Facebook akkor még a kanyarban sem volt, az internet sem állt ilyen szinten rendelkezésre, mint most, így néhány fórumon és chatszobában zajlott az online élet, de sokkal többet érintkeztünk a hiphop bulikon, amik az ország minden pontján zajlottak. Aki nem volt ott ezeken a partykon, egyszerűen nem került fel a térképre, bármennyire is jelen volt online. Manapság ez teljesen máshogy van.
 
Ha most kellene nulláról indulnod, elkezdenéd?
 
Szerintem tuti, mert akkor sem tudnám leküzdeni magamban a késztetést arra, hogy alkossak, létrehozzak valamit a semmiből. Egyszerűen így vagyok bedrótozva, így érzem magam teljesnek, és ez akkor is így lenne, ha most kezdeném el a zenélést.
 
Nem az első eset, hogy rock- és metal-közeli arcokkal, megoldásokkal találkozunk nálad. Hogyan alakult ki ez a koncepció?
 
Régebben is imádtam a kemény zenéket, de az utóbbi kb. tíz évben ez odáig fejlődött, hogy mára több metalt hallgatok, mint reppet. Imádom az elementáris energiát, amit a hangszerek és a zenészek összhangja hoz létre, és akár a színpadon, akár a színpad előtt zúzok egy ilyen koncerten, teljesen el tudok merülni a pillanatban, szó szerint páratlan élmény. 2012-2013-ban volt a Riddler Live! nevű projekt, ami arról szólt, hogy profi zenészekkel zenekarra hangszereltünk korábbi Ridder dalokat, és néhány újat is írtunk ezek mellé. A közelmúltban közreműködtem a Hortobágy Hardcore Crews cimboráim első nagylemezén, illetve a Cadaveres 2020-as EP-jén is együtt zúzok a Beerzebubos Lord BZB-vel és az Omega Diatribe-os Lucsányi Milánnal egy dalban. Izgalmasnak tartom és imádom az ilyen collabokat, úgyhogy az idén megjelenő új nagylemezemre is tervezek egy metalos ínyencséget, ami a főleg a fémzenei füleknek fog kedvezni.
 
 
Hogy jött Juhász Marci a képbe?
 
Úgy indult ez a sztori, hogy a 2015-ös Nomagróffal közös Jéghegy című nagylemezen a címadó dalba szerettünk volna egy énekes refrént. A lemezt a Bresaola Studiosban csináltuk Nóniusz Gábor cimborám szakértésével, rajta keresztül jutottunk el Köteles Leanderig, aki legnagyobb örömünkre pár nap múlva vissza is küldött egy tökéletes refrént. A 2016-os, Sohamár nagylemezre ismét szerettem volna őt felkérni közreműködőnek, de egyéb elfoglaltságok miatt nem tudta vállalni, és Juhász Marcit ajánlotta maga helyett. Mint kiderült, Marcit Gábor is jól ismerte és szintén csak jókat mondott róla, így megkerestem őt, és pár nap múlva meg is született a Hazaértem c. dal refrénje. Teljesen lenyűgözött az az ösztönös és elemi erő, amivel Marci énekelt a stúdióban, közben pedig jól össze is haverkodtunk, és megbeszéltük, hogy mindenképpen jövünk még egymás utcájába. Ezek után magától értetődő volt, hogy őt keressem meg, mikor az Időtlen c. dal írása közben kiderült számomra, hogy ide mindenképpen énekes refrén kell.
 
 
Olyan producerek zenéire rappelsz, akik keleti part legkeményebb arcainak is készítenek alapokat. Mennyiben jelenthet előnyt egy ilyen összefogás a nemzetközi piacon? Van, akinek mondjuk külföldön felkelti ez irántad az érdeklődését?
 
Az, hogy az Időtlen c. dal zenéje az egyesült államokbeli C-Lance kezét dicséri, számomra nem a marketingérték miatt volt fontos, hanem inkább érzelmi okai voltak. Bár nem nagyon szeretem ezt a szót használni, a zenei példaképem egyértelműen a philadelphiai Vinnie Paz, akinek rengeteg meghatározó dalához szolgáltatta C-Lance a zenei alapot, így nekem is amolyan bakancslistás dologgá vált az, hogy reppelhessek az ő zenéjére egyszer. Nagyon büszke vagyok rá, hogy ez összejött, nem csak egy, de két dal is lesz az idén megjelenő lemezemen, ami C-Lance beatre készült el. Egyébként 2010-ben Billcore cimbimmel egy darabig Para Bellum néven, duóként működtünk és Az első menet című lemezünkön több külföldi producer zenéje is szerepelt, mint pl. Snowgoons, vagy Sicknature, akik azóta nagyjából az összes fontosabb amerikai underground előadóval dolgoztak együtt. Eleinte megfordult a fejünkben, hogy ilyen módon Magyarországon kívül is megismerhetik a nevünket, de hamar kiderült, hogy a nyelvünk egyedisége ezt nem teszi lehetővé, angolra pedig nem volt igazán kedvünk váltani.
 
Nóniusz Gáborral 13 éve dolgoztok együtt. Egy ilyen hosszú munkakapcsolatnál mi adja a felfrissülést lemezről lemezre?
 
Szerintem nagy része van ennek abban, hogy a munkakapcsolatból elég hamar sajátos, baráti kapcsolat lett, amit azóta is ápolunk. Ő végigkísérte az én zenei felnőtté válásom, én pedig vele együtt jártam végig egy hangmérnök útját, ami egy bérelt lakás nappalijából indult - ahol a 2008-as Korridor lemezem vettük fel - jelenleg pedig egy 135 nm-es, high-tech hangstúdióban tart, ahol a következő, Delta c. albumom is készül.
Ami a közös munkát illeti, lemezről lemezre próbálunk belevinni valami friss, új ötletet a folyamatba mindketten. Engem elképesztően inspirálnak Nón innovatív ötletei, illetve az, hogy folyamatosan fejleszti és képzi magát engem is arra sarkall, hogy felkészült legyek és a legjobbat hozzam ki magamból.
 
Ez a mostani dal az új lemezed előfutára. Mi várható tőled idén?
 
Jelenleg a negyedik, Delta című szóló nagylemezemen dolgozom, ami idén fog megjelenni, de addig is érkezik még néhány videoklip az albumról. Közben, amennyire a körülmények engedik, szerveződnek koncertek is, legközelebb június 19-én láthattok engem élőben a vadiúj Arena Garden színpadán, Budapesten.