„Jó a bizonytalan, de én ezen már túl vagyok”

„Jó a bizonytalan, de én ezen már túl vagyok”

Zeneipari körképünk mostani szereplője Egyedi Péter, az Óriás frontembere, aki nem mellesleg a Fishing on Orfű kommunikációs felelőse, és egyéb zenei projekteket is tudhat maga mögött.

„Már ha nyerni kell.” – énekled az új lemezen. Gondolom, sokat változott az elképzelésed a zeneiparról az undergroundabb IHM-es időktől kezdve napjainkig. 
 
Sokat egyébként nem változott. Ami igen, az az álom, hogy a zenélés mint szerelem egyszer majd eltart. Ez nem valósult meg, de ezzel megtanultunk együtt élni mindannyian. Van az a pár zenekar, aki jól megél a zenélésből, tehát nem lehetetlen küldetés, bár ez magával hozza azt is, hogy szélesebb körhöz kell szólnod. Kevés az olyan undergroundból jövő példa, mint a Quimbyé, akik ma már teljesen önazonos módon tudják megtölteni az Arénát. 
 
Nem nehéz most zeneipari háttérmunkásként elfogadni, hogy nem te vagy a fő attrakció? 
 
Sokáig azt gondoltam, hogy én is lehetnék olyan valaki, aki egy fontos zenekar fontos gitáros-énekese, dalszerzője és csak abból él, hogy ontja magából a fantasztikumot. Megbékéltem azzal, hogy ez nem így lett. Örülök annak, hogy most lett egy olyan munkám, mint a Fishing. Rendszert ad az életemnek és nem hagyja, hogy szétfolyjak. Jó a bizonytalan, de én ezen már túl vagyok. 2010 és 2015 között szabadúszó voltam, gyakorlatilag csak a zenével foglalkoztam: koncertek, próbák és egy-két kiegészítő meló, például a Zöld Pardon-színpadmesterség. Ismerem ennek az életmódnak az előnyeit és hátrányait, voltak fentek és lentek. Idén 37 éves leszek, más dolgokban találom meg a boldogságomat, mint anno. Már nem az az életcél, hogy mindig belevessem magam a rock'n'rollba meg az éjszakába. 
 
A Fishinggel milyen új szerepkörök találtak meg?
 
Én vagyok a felelős a fesztivál kommunikációjáért. Ebbe beletartozik a közösségi média, a sajtó, a hirdetések és valamennyi PR. Ezeken kívül pedig vannak egyéb projektjeim is a fesztiválon belül. Az én gyermekem a Víziszínpad, hozzám került a tóátugrás, a mozi, a beszélgetések, a külső helyszínek összefogása. Idén lesz először színház, folk- és gyermekhelyszín a faluban, amiket szintén én koordinálok. Ezekkel az volt a cél, hogy a falu életét is felpezsdítsük egy kicsit, és odavigyünk olyan programokat, amik eddig nem voltak jellemzőek a fesztiválra. Eddig nem volt deklarált világzenei helyszínünk, de most már ott lesz Orfűn Lajkó Félix, Dresch Mihály, Kollár az új lemezével, a Meszecsinka, a Góbé, a Parno Graszt, a Karaván Família és a Cimbaliband is. A gyermekhelyszín azért is adta magát, mert a Fishing átlagosan 10 évvel idősebb embereket vonz, mint a többi zenei fesztivál. Eddig is sokan érkeztek gyerekkel, mostantól viszont ez egy célzott vállalás, hogy legyen egy központi hely, ahol gyermekmegőrző üzemel, folyamatos kézműves- és egyéb foglalkozások várnak, például gyerekkoncertek, árnyjáték, bábjáték, interaktív irodalmi játék. Ez nagy előrelépés. 
 
A sima zenekarozáshoz képest értékes lehet ebben is részt venni. 
 
Azt sosem tudjuk meg, hogy ha az Óriás annyira befutott volna, hogy a Fishingre nem lenne most időm, akkor mi lett volna. Úgy alakult, hogy az Óriás megmaradt azon a kis baráti, családias szinten, amin van. Emellett jól elfér az életemben, hogy a szabadidőmben olyan dolgokkal foglalkozom, amit még tudok szeretni is, sőt! 
 
A Dalszerző is ilyen volt neked? Mi volt ez pontosan? 
 
A Petőfi tv és az A38 műsora hétfő esténként, ahol énekes-dalszerzők léptek fel, az egyórás koncerteket pedig beszélgetésblokkokkal fűszereztük. Horváth Gergő (a Petőfi rádió és a Petőfi tv akkori felelős szerkesztője) kért fel erre a feladatra, mert olyan embert szeretett volna, aki ebből a közegből jön, ismeri a fellépőket, szót ért velük. Sok érdekes beszélgetést sikerült készítenünk. Általánosságban is igaz ez a zeneipari pályafutásomra, hogy sokat segít, hogy ismerem azokat, akikkel együtt dolgozom és megtalálom a hangot velük. Így volt ez a Zöld Pardonban is. 
 
A zeneipart soha nem utáltad meg?
 
Nem is az, hogy megutáltam, inkább csak picit csömöröm lett tőle. Dolgoztam multinacionális cégnél, mint középvezető, ahonnan 2010-ben jöttem el. Utána vetettem magam bele csak a zenébe és az azzal kapcsolatos dolgokba. A végére aztán rájöttem, hogy azért szerettem a polgári melómat leginkább, mert más emberekkel találkoztam. Az se jó, ha éveken keresztül 0–24-ben ugyanazokkal az arcokkal, ugyanarról beszélgetsz. Hiányzott a változatosság, úgyhogy 2015-ben vissza is mentem 4 órás munkába, amit aztán a Fishing miatt hagytam ott. Jó megismerni új embereket, akik más zenét szeretnek, máshova járnak, más közegből jönnek, más érdekli őket, és mégis értékes, érdekes emberek. 
 
Létezik olyan, aki példakép lehet abból a szempontból, hogy zenész és amellett aktív zeneipari munkás is?
 
Aki sikeres a zenében, az nem nagyon vállal ilyen szerepet. Ezt persze le lehet úgy is fordítani, hogy a sikertelen zenészek szoktak rácuppanni a zeneipari munkák nagy részére. Én nem nagyon tudok olyat mondani, aki tényleg meghatározó a zenében és mellette mondjuk műsort vezet vagy újságot ír. Mondjuk Papp Szabi jó példa, de ő szórakozóhelyet csinál, az megint más egy picit. 
 
A kevés Óriás-koncert koncepciója marad?
 
Abszolút. Talán még 2018 sem lesz annak az éve, hogy 60-70 koncertet játszunk, marad ez a 10-20. A nyáron fellépünk a Fishingen, ahol egyébként egyike vagyunk annak a kb. 10 zenekarnak, akik az elmúlt 10 évben eddig mindig ott voltak a fesztiválon, és egy nyári fővárosi koncertre is lehet számítani. 
 
Annak tükrében, hogy hogy állnak manapság a dolgok a zeneiparban, szoktad nagy újdonságokon törni a fejed, hogy hogyan lehetne kitűnni?
 
Ez engem már nem érdekel annyira, de a kreatív ötletelést mindig is szerettem a zenekarozásban. Jó dolgokat találtunk ki, mint például a Csomagolj Óriást akció, a videoklipek, a feldolgozások, de csináltunk közönségtalálkozót is az új lemez előtt, ami szintén nagyon jól sült el. Ezektől nem várok semmit, sokkal inkább az a cél, hogy jól érezzem magam közben. Jó önazonos dolgokkal feldobni a produkciót, de arra ráfeszülni, hogy még ilyenebb vagy olyanabb legyen valami, az már nem annyira mozgat. 
 
Akkor a jövőn sem gondolkozol olyan formán, hogy még mi az, amit az életedben mindenképp meg akarsz csinálni?
 
Dehogynem. Az egy jó kérdés, hogy mi lesz az Óriással ez után a lemez után, merre megyünk tovább. Kíváncsian várom, hogy a kiegészült felállással nekiállunk-e közösen dalokat írni, átmegy-e a dolog egy közös alkotóműhelybe. Ha lemegy a fesztiválőrület, akkor pedig lehet, hogy befejezem a szólólemezemet. Már eddig is publikáltam dalokat Mindenkinek megvan a maga története fedőnéven, ezt lehet, hogy folytatnám. Igaz, ezt már vagy 4 éve ígérgetem, úgyhogy nem lehet készpénznek venni, amit mondok. 
mm.alvajaro
 
 
A cikk nyomtatott változata a RCKSTR Magazinban jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017. május 23.