„Jól főzni maximum fél siker”

„Jól főzni maximum fél siker”

Vidéket járják az ország legjobb food truck-osai, akik idén nyáron többek között Egerbe, Győrbe, Veszprémbe és Miskolcra is ellátogatnak egy-egy rendezvényre.

Közben a nagy street food eseményekből a fővárosba is jut majd, májusban és szeptemberben ismét Food Truck Show-t rendeznek a Kincsem Parkban. Az eseménysorozat főszervezőjével, Vad-Horváth Zoltánnal beszélgettünk, akinek szintén úton lesz büfékocsija, a Meat & Sauce
 
Honnan a street food olyan magas fokú szeretete, ami a Magyar Street Food Egyesület megalapítása felé húzott? Az elsők között lehettél, akiknek ez a fajta táplálkozás szöget ütött a fejébe. 
 
Alapvetően a műfaj nem újdonság, ezer éve eszünk gyrost, hamburgert és pizzaszeletet. A street food az utcai gyorsétkeztetésnek egyfajta gyűjtőneve. Londonban a legtöbb ház aljában találsz egy helyet, ahol negyedóra alatt meg tudsz ebédelni, nyilván itthon ehhez képest mindez gyerekcipőben jár. Ami egy egyszerű gyrosostól megkülönbözteti a mai street food besorolású éttermeket, az a minőség, a jó brand, a taktikus eszközökkel felépített arculat, a jó alapanyagokból készült, szuper csomagolásban árusított termékek. Nagyon fontos a marketing. Jól főzni maximum fél siker. A street food helyek nagyon figyelnek arra, hogy hívogató legyen a megjelenésük is. Ebben az egységesen magas színvonalú megjelenésben én egyfajta összefogó szerepet játszom. Főként a büfékocsik, a food truckok helyzete motivált abban, hogy a street food klasszikus ágával, szereplőinek helyzetével, jogosultságaikkal és működésükkel érdekvédelmi szinten is kellene foglalkozni. Ezt tekinti feladatának a Magyar Street Food Egyesület. 
 
Az összefogás talán a nemsokára induló országos food truck turné keretein belül tud a legjobban kiteljesedni. Azért is van ilyen szintű hírverésre szükség, mert itthon még nem sokan fedezték fel a műfajt? 
 
Szerencsére egyre több vidéki városban van lehetőségünk az igét hirdetni. Nem feltétlenül a kifejezést szeretnénk az emberek fejébe beleverni, sokkal inkább az életérzést átadni, és minőségi termékeket megismertetni velük. Persze, amikor egy 350 Ft-os gyrosszal vagy egy 150 Ft-os pizzaszelettel szintén jól lehet lakni, akkor nagyon nehéz elképzelni, hogy mi kerül egy szendvicsen 1500 Ft-ba. Én pontosan tudom, hogy mi. Egy ilyen prémium terméknek az alapanyagköltsége sem jönne ki 350 Ft-ból. Erre a különbségre szeretnénk felhívni a figyelmet, amihez a Food Truck Roadshow remek eszközként szolgál. Vannak városok, ahová már visszajárunk, és látjuk, hogy hatással tudunk lenni a helyi vendéglátásra, a helyi büfések el kezdtek jobb alapanyagokból dolgozni. Felismerik a cheddar sajt és a trappista közötti különbséget. Rájönnek, hogy nem drágább házi paradicsommártást készíteni, mint belenyomni a tubusos kechupot egy hamburgerbe. A zsemléket nem készen vásárolják, utánanéznek, honnan érkezik a marhahús. Nem feltétlenül kerül több pénzbe, ha minderre az ember energiát és némi szakértelmet fordít, ám a végeredmény sokkal minőségibb lesz. 
 
A sok pozitívum ellenére viszont még mindig ez az a műfaj, ami a legtöbb szemetet termeli a vendéglátásban. 
 
Ez így van, hiszen minden eszközünk eldobható, nem mosogatunk fehéret, csak feketét. Fontos feladatunk, hogy ezen javítsunk. Van egy Megújuló Akciócsoport nevű szerveződés, melynek köszönhetően összefogott a Zöldövezet Társulás, a Felelős Gasztrohős, a Doremi Today és a Magyar Street Food Egyesület. Szeretnénk, ha a street food vállalkozások nem feltétlenül a legegyszerűbb, legolcsóbb, 100 év alatt sem lebomló eszközöket használnák, hanem keresnék a megújuló, újrahasznosított, műanyagmentes anyagokat. Ezek egyébként elég drágák, de ha a piac kiszélesedne, és egy ilyen jellegű eszközöket is áruló cég forgalmának nem a 0,3%-át tennék ki ezek a termékek, hanem a 30%-át, akkor az árak is jóval alacsonyabbak lennének. A tavalyi Kincsem Parkos Food Truck Show óta a rendezvényeink műanyagmentesek. A pohár műanyagnak néz ki, ám ez egy PLA (politejsavból készülő) termék, ami iparikomposzt-közegben 100%-osan lebomlik, mivel az előállításához nem használnak melléktermékeket és gázolajat sem. Nagyon örülnénk neki, ha a következő 4–5 évben el lehetne érni, hogy kötelezően műanyagmentes legyen az összes fesztivál és utcai rendezvény. Nagy falatnak tűnik, de egyre több rendezvény próbál csatlakozni ehhez, a Sziget, az Ozora, a SUN vagy az Everness Fesztivál például fontos szempontnak tartják a környezettudatosságot. 
 
Kik az ország legjobb Food Truckosai?
 
Ez szubjektív dolog. Mi a májusi Food Truck Show-n szoktuk megválasztani az Év Food Truckját. A büfékocsik színe-java felvonul a rendezvényen, ez egyfajta expó, megmérettetés. A legjobb food truckra a látogatók is szavazhatnak, és van egy szakmai díj, amit a Magyar Street Food Egyesület ad át. Ilyenkor általában az újszerű ötleteket felvonultató autókat választjuk ki. Díjazott volt a Tütü Zalaegerszegről; a Séf Keréken, ami a Four Seasons szálloda Kollázs éttermének franciás hangulatú büfékocsija; a Babuska étterem autója, ami az orosz konyhát csomagolja utcán fogyasztható köntösbe; és a délszláv konyhában jártas PolaPola. Rengeteg jó autó van és még több új autó épül. Sokáig hiány volt desszertes kocsikból, mostanra viszont olyan ínyencségek közül is lehet választani, mint a Choco Kebab hideg csokitornyáról meleg késsel lehúzott finomsága, gyümölcsökkel, lepényben tálalva. A retró életérzést a VattaCKR hozza nagyon jól egy tökéletesen kialakított rózsaszín triciklin, szuper jó fej személyzet készíti az újrahasznosított papírgurigára feltekert, majd feldíszített vattacukrokat. A hamburgerbizniszben sosem elég a résztvevő. Olyan, mára már ikonikussá vált cégek vonulnak fel, mint a Zing Burger, ami az első food truckok egyike volt. Van, aki struccból készít burgert, van, aki mangalicából és van, aki angus marhából – különböző fajta kenyérben, tálalásban, bőséggel vagy éppen csak a húsra koncentrálva. Pizzás büfékocsi nem nagyon volt még a piacon, lehet, hogy idén májusban már találkozhatunk vele. 
 
Mik az Egyesület távoli céljai a food truck turnéval? Az is lehet, hogy ez hagyomány lesz? 
 
Harmadik éve járjuk az országot és a budapesti rendezvényeket. Nagyon szeretnénk valamilyen formában a külföldi piacról is bemutatni valamit itthon, de az aktuális legfőbb célunk, hogy közterületen – ahogy egyébként sok országban, legfőképpen Amerikában – például irodanegyedekben vagy olyan turisztikai látványosságok közelében, ahol nincsen vendéglátó szolgáltatás elérhető áron, ott kapjunk helyet a fővárostól. Gondolok itt a Citadellára, a Városligetre, a Népligetre, a Hősök terére, a pesti rakpartokra. Szeretnénk, ha a főváros kijelölne nekünk olyan helyeket, amiket változatosan meg tudunk tölteni különböző büfékocsikkal, kifejezetten hiánypótló jelleggel, nem zavarva más vendéglátását. 
mm.alvajaro
 
A cikk nyomtatott változata a RCKSTR Magazinban jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017. április 11.