LEMEZJÁTSZÓ - Hallgasd otthon, a természetben, vagy anyósodnál!

LEMEZJÁTSZÓ - Hallgasd otthon, a természetben, vagy anyósodnál!

Mindig igyekszünk hazai lemezeket választani a lemezajánlóink közé, ezzel is azt közvetítve, hogy a hazai zenehallgatás pártolói vagyunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem hallgatunk külföldi zenekarokat, előadókat. Egyszerűen szeretnénk, ha ti is mindig egy picit jobban szeretnétek a magyar zenét, nem csak a zene miatt, hanem a szöveg - és ezzel a magyar nyelv - mérhetetlen változatossága miatt, a kultúra miatt. De nem terveztem ilyen bő lére ereszteni, nézzük Erdős Viki lemezajánlóit ezen az őszi kuckózós napon, a végén egy csavarral! Hadd szóljon!
 
 
Szirtes Edina Mókus, Ferenczi György és az 1-ső Pesti Rackák: János vitéz
Hogyan hangzik a klasszikus, 1904-es Kacsóh Pongrác-féle János vitéz 2022-ben, alternatív köntösben? Ferenczi György és Szirtes Edina Mókus a a Varidance és a Bartók Színház társulatával karöltve gondolta újra és zenésítette meg Petőfi Sándor mindenki által jól ismert történetét, mely már elérhető a streaming oldalakon is. “A János vitéz teljesen más feladat volt, mint egy verset megzenésíteni, hiszen itt egy meglévő zenét kell egy egészen más világba helyezni. Ferenczi Györgyék stílusa ebben a helyzetben adott, ők egy nagyon szikár, nagyon erős, egy igazi szittya, karakán hangulatot hoznak az én kis álmodozó, repdeső pillangóimhoz” – mesélte az énekes-hegedűművész Mókus a projektről.
 
 
 
Szűcs: Vízválasztó
A Heaven Street Sevenből, a Budapest Bárból vagy éppen a Rájátszásból jól ismert Szűcs Krisztián keresztnevét elhagyva, szimplán Szűcsként kezdett szólókarrierbe. A hamisíthatatlan hangú és szövegvilágú énekes-dalszerző először 2020-ban hozott ki saját dalokat EP formájában az Irén, a Lángos, és a Tudunk várni című számokkal, melyek 8 új szerzeménnyel kiegészülve mostanra egy teljes albummá formálódtak. Bulis slágerek, némi váratlan elektronikával és annál mélyebb mondanivalóval, megspékelve olyan líraibb dalokkal, mint a Buddha vagy az Életem fő műve.
 
 
 
ThisMustBeLove: Engedj el
„Mindannyian vágyunk a szerelemre, arra, hogy szerelmet érezhessünk, és a vágy néha olyan erős, hogy kis hazugságok árán is képesek vagyunk hinni benne” – ez a fő mozgatórugója a Mogyorósi Tímea vezette ThisMustBeLove formáció első, Engedj el című albumának. A fiatal, de komoly zenei háttérrel rendelkező popegyüttes okosan ötvözi a lágy, néhol kicsit Beck Zoli történetmesélős stílusára hajazó női énekhangot a nyolcvanas évek szintibetéteivel és a lírikus szövegekkel. A zenekar rövid távú célja minél jobb dalok szerzése és bemutatkozás a klubszíntér és a fesztiválok színpadain – egy teljes lemeznyi anyag pedig mindehhez nem rossz első lépés!
 
 
 
Marlboro Man: Kínos
Tizenegyszámos albummal jelentkezett az ifj. Gerdesits Ferenc vezette Marlboro Man, amely a Kínos címet kapta. Az új dalokból, ahogy a korábbiakból sem maradt el a társadalom- és hatalomkritikus szövegvilág és azok sajátos, szarkasztikus megfogalmazása, akár elektro-punk, akár akusztikus stílusban meghangszerelve. A lemez sajátossága, hogy az azon helyet kapó, A padló című dal valójában egy 1980-as évekbeli, idehaza nem befutott német sláger feldolgozása. Joachim Witt Goldener Reiter című dalát a tagok újragondolt magyar szöveggel, valamint némi iróniával, a Neue Deutche Welle stílusában gondolták újra.
 
 
 
Aurevoir.: Deák rét
„Egyszerre nagyvárosi és nagyon nem városi” – így jellemzi tizenegy dalos új lemezüket az Aurevoir. zenekar. A kilenctagú ethno-beat együttes 2019 óta nem jelentkezett albummal, így már nagyon ért az új anyag, amely rövid időkeret alatt, olyan együttműködőkkel készült el, mint a Fonó zenekar vonósai, Sárkány Berci perkás, Jusztin Levente brácsás vagy éppen Kerekes Kornél bőgős. Az album címötletét az Aurevoir. nem másnak, mint Kemény István költőnek köszönheti, de nem ő gyakorolt egyedül hatást a Deák rétre. Pilinszky vers-újragondolása mellett még az AWS tavaly elhunyt énekeséről, Siklósi Örsről is megemlékezik Agócs Márton és csapata.
 
 
 
Yungblud: Yungblud
A 2018-ban befutott brit pop-punk srác, Dominic Harrison két nagylemez és egy hatdalos EP után jelentette meg harmadik, self-titled albumát. A Yungblud című tizenkét számos album most először mutatja be 100%-osan a szerző érzéseit, ahelyett, hogy ahogy a korábbiakban, rajongói és barátai történeteiből táplálkozna. A lemez fő témái az őszinteség, a sebezhetőség és a kritikák mellett természetesen a szerelem. Yungblud minden egyes sorával azért harcol, hogy visszaszerezhesse nevét, és saját képére formálhassa a karikatúrát, melyet az internet népe vele azonosít. Az album zenei hangzását nagyban befolyásolta a The 1975, a The Cure vagy a Radiohead hangzása, de a pörgős, footloose és alterrock ütemek mellett némi elektronika és egy akusztikus dal is el van rejtve a számok között. A lemez kulcsdala egészen biztosan az első kislemezként megjelent The Funeral, melynek klipjében Ozzy és Sharon Osbourne is vendégeskedett, de a Willow Smithszel közös Memories, és a lemez megjelenésének hetén bedobott Tissues is már a brit és amerikai rádiók kedvence. Az új dalok november 4-én Bécsben egy intim, akusztikus turné keretein belül is elhangzanak majd, ahol egy kis utazással a hazai rajongóknak sem kell várniuk egy következő esedékes fesztiválszezonig.
 
 
-----
Írta: Erdős Viki
-----
Cover photo by Florian Schmetz on Unsplash
 
 

A cikk megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.