„Miért nem keresett Majka tízmillió forintot a youtube-on?”

„Miért nem keresett Majka tízmillió forintot a youtube-on?”

Bodrogi András "Bozan" - interjú

Bodrogi András lehúzott 10 évet a televízió világában, a 90-es években K.I.D. néven készített saját zenét, koncertezett külföldön a Freshfabrikkal, az elsők között fedezte fel a digitális zenei piacot az EMI kiadón keresztül, Svédországban a technológia és a társadalom kapcsolatát kutatta, volt a Zenei Export Iroda és a WM Music Distribution munkatársa, hogy aztán az így megszerzett tudást oktatóként és nagyobb cégek (YouTube) tanácsadójaként kamatoztassa, nemrég pedig BoZaN néven jelentette meg második EP-jét.
 
Miért épp a YouTube-ba ástad bele magad? Lehet koncertet is szervezni, újságot írni, de ezt a területet nem sokan választanák a zene mellett.
 
Nekem ez jutott, én csak éltem a szembejövő lehetőségekkel. Ez egy fura folyamat, aminek a középpontjában mindig a zene és annak szeretete állt, és ami köré számtalan olyan feladat és tapasztalat szerveződött, ami egyszer csak összeállt egy teljes képpé. Hirtelen az időben megvalósul egy olyan komplex tevékenység, amiben a sokféle tapasztalatot, amit azelőtt szereztél, egyszerre tudod használni, rendszerben átlátni és ötvözni őket. Egészen 30 éves koromig nem gondoltam úgy, hogy nekem egyetemre kellene mennem, de aztán végül mégis elvégeztem egy művelődésszervezői alapképzést. Egy egyetemi társam szólt, hogy megüresedett az EMI lemezkiadónál egy nemzetközi marketing pozíció. Szinte csak a kedvenc zenekaraimmal kellett foglalkoznom, például a Depeche Mode, Nick Cave and the Bad Seeds hazai kommunikációjával. Folyamatosan zeneközelben lehettem, találkozhattam azokkal, akikkel a szobám gyerekkoromban ki volt poszterezve, a megjelenés előtt tarthattam a kezemben Depeche Mode-lemezt. Van egy névre szóló Playing the Angel platinám is.
 
De gondolom, szakmailag ennél többről is szó volt.
 
Szekeres Judit, akkori ügyvezető igazgató kiküldött Londonba egy belsős workshopra, ahol már a programon láttam, hogy egész érdekes dolgok kerülnek majd terítékre. Akkoriban kezdődött a digitális zenei terjesztés a világban. A több napos fejtágítás után úgy jöttem vissza, hogy volt fogalmam arról, hogy az EMI fizikai formátumban megjelent CD-katalógusát milyen úton-módon kell digitális formátumban elérhetővé tenni. Elkezdtük hát feldolgozni az EMI magyar kiadványait, arra felépíteni a partneri hálózatot és megtalálni a még nem létező, vagy épp ébredező hazai digitális zenei szolgáltatásokat. Mindez 2004-ben, amikor még arra is alig volt hajlandóság, hogy az emberek online fizessenek bankkártyával, amikor még polifonikus, majd valósághű csengőhangok eladásai is működtek. Akkoriban durván kifogták a hangfelvétel-eladás vitorlájából a szelet, az EMI ennek okán is minden esetben elég durva előlegeket kért a katalógusok zeneáruházaknak való átadásáért, egyre fontosabbak voltak az eladási számok egy gyakorlatilag nem is létező piacon. Azóta be is omlott a cég. Azt a katalógust, amit anno az én részvételemmel is digitalizáltak, most a Universal kezeli. Én még ezelőtt ott hagytam az EMI-t és Svédországba mentem, ahol beiratkoztam egy elég jól felszerelt egyetem mesterképzésére. Akkoriban kezdett megerősödni a közösségi média, a Facebook is. Már azelőtt elkezdtem otthonosan mozogni ebben a témában, mielőtt ez teljes mértékben beépült volna az életünkbe.
 
Aztán hazatérve mindezt kamatoztatni is tudtad.
 
Már kintről is segíthettem a Zenei Export Iroda közösségi médiakommunikációját, Szép Fruzsinának köszönhetően. Ezt követően többedmagammal csináltunk egy Zene 360 nevű céget. Messze megelőzte a korát, ami miatt nem is tudtuk megfelelően kommunikálni, hogy mi is ez. Tipikusan szolgáltatás alapú, 360 fokos látószögben mozgó cég volt, digitális zenei szolgáltatás, pr, fizikai legyártás területeken, szolgáltatás alapon áraztunk be mindent. Így jelentek meg nálunk Szilárd és Hrutka Róbert korai szólólemezei. Aztán Gál Róbert barátom megbízásából a WM Music Distribution cég szekerét toltam, ami a mai napig Közel-Kelet-Európa egyik legeredményesebb digitális terjesztője. Itt az volt a feladatom, hogy visszamenjek azokhoz az emberekhez, akiket már korábbról ismertem, és elmondjam nekik, hogy tudnak megjelenni digitális platformokon. Itt ismét összeértek az eddigi tapasztalataim, így nem volt stresszes ezzel foglalkozni. Akkor lett az, mikor a YouTube belépett a piacra és elindította a Partner Programot a bevételszerzés lehetőségével. Akkor már 40-50 ezer olyan hangfelvétel volt a katalógusunkban, amiknek a jogait mi menedzseltük, mi terjesztettük őket a kiadók vagy a jogtulajdonosok engedélyével. A Google megtalált minket, mert nekik az volt a fontos, hogy a YouTube a piacra lehetőség szerint úgy lépjen be, hogy minél nagyobb mennyiségű hangfelvételjogot fedjen le azonnal. Megkötöttük a szerződést, amibe egy felületes Blikk-cikk rondított bele, ami azt taglalta, hogy Majka Belehalok című számának a tízmilliós nézettsége hány millió forintot kellett, hogy generáljon kattintásonként. Ezzel elég nagy bomba robbant köztem és a partnereim között, gyakorlatilag egy nonstop ügyfélszolgálatként kellett elmagyarázni mindegyiküknek, hogy működik ez az egész.
 
A magyarázást viszont elég magas szintre fejlesztetted, ha az oktatást nézzük.
 
Már a WMMD korszakában tudtam kamatoztatni a tudásom és az előadói vénám egyre több konferencián. Kicsit olyan figura lettem, aki inspirál, felnyitja a zenészek szemeit a szellemi termékeik online menedzsmentjének hátterével kapcsolatban. Az oktatás felé vettem az irányt. Első körben a Zeneipari Hivatalban tartottam digitális zenei kurzust, most három éve pedig a Majdnem Híres Rocksuliban. Ez egy 15 hetes előadássorozat, ami arról szól, hogy mi történik a piacon, mi történik a hangfelvétellel az online térben, hogyan és miként változott a zenefogyasztás, a zenemegismerés, hogy lehet ebben a közegben megjelenni optimálisan termékként a kiadványaiddal, és ezt hogyan kommunikáld. A tanfolyamot eddig olyan emberek végezték el, mint a Budapest Bár, a Vad Fruttik vagy a Brains menedzsere. Az ő jelenlétüktől én pirultam az előadásokon. Három évvel ezelőtt, a Google Magyarország akkori marketingvezetőjének, Szelei Szabolcsnak felkérésére a Google Groundon találtam magam, mint szerződéses tréner-tanácsadó. Ez egy olyan centrum, ahol a Google-szolgáltatások (YouTube, AdWords, Analytics) optimális használatát oktatják remek szakemberek.
Az egyik első ilyen YouTube témájú előadásomnak az volt a címe, hogy miért nem keresett Majka tízmillió forintot a YouTube-on. Ezen a példán keresztül nagyon jól el tudom magyarázni, hogy működik az optimális bevételszerzés a platformon. 
 
Amikor valaki nekiindul a zeneiparnak, vannak elképzelései róla, aztán az idő múlásával ezek egyre viccesebbé válnak. Neked van ilyen emléked?
 
Az nem okozott meglepetést, hogy szakmai network, pénz, kitartás, tervezés vagy következetesség kell az egészhez. A kilencvenes években fogalmunk nem volt arról, hogy milyen jogaink vannak, nem láttuk át, milyen szerződéseket írunk alá, ezeken valószínűleg ma már nagyot nevetnék.
 
És ha a zenélést vesszük? Az ahhoz való hozzáállásod megváltozott?
 
Az első zenekarokban nyilván mi is arra vágytunk, hogy felfedezzenek, ma már nincsenek világmegváltó terveim. A saját zenémet mindig szeretném csinálni, mert számomra gyógyító hatású. Tudom, hogy hogyan kell megjelentetni az online és digitális platformokon. Fizikailag viszont nem jelenek meg, nem koncertezem. Nagyon tisztelek minden előadót, aki ezt hivatásszerűen csinálja, baromi nagy kitartás és hit kell hozzá.
 
Na, meg tervezés, stratégia. Ezt sokan még mindig nem így gondolják.
 
A kreatív szellem sajátsága, hogy nem feltétlenül akar elveszni a racionális oldalon, a tudatos tervezés, a stratégiák világában. Az viszont a mai zajban és forgatagban csak nagyon kivételes esetekben sikerül, kivételes tehetséggel bíró művészeknek, hogy csak úgy felfedezzék őket. Ha ebből valaki meg akar élni, akkor nem lehet kikapcsolni a racionális oldalt, vagy minimum kell találni valakit, aki tud azon a részen segíteni. A mai fiatalok ezt egyre inkább tudják, élnek is a lehetőségeikkel, agyalnak rajta és kitalálják a körítést, nem csak simán egy albumot jelentetnek meg. 
mm.alvajaro
 
A cikk nyomtatott változata a RCKSTR Magazinban jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017. március 14.