„Nehéz helyzetben lehetőség nyílik az igazán mély szellemi felismerésekre”
Adott egy labirintus, aminek bejáratánál arra kérnek, gondold végig, milyen élethelyzetben vagy. Majd arra, hogy húzz egy kártyát: az lesz a te szereped. Utadon bárkivel találkozol, ő a saját szerepének szemszögéből tükröz téged.
Ezen az előadáson te vagy a főszereplő, rólad szól a darab. Az ötlet Bérczi Zsófia fejéből pattant ki, a megvalósításért Zsófi rendezésében az Élőkép Színház felel. A Tarot Labirintus évekig sikerrel futott a Szigeten, de járt már a Kiscelli Kriptában és a Varga Márton Kertészeti Iskola Japánkertjében is. Utóbbi helyszínen az ötletgazdával, az Élőkép alapítójával és vezetőjével beszélgettünk e páratlan önismereti kaland születéséről, működéséről és jövőjéről.
Az Élőkép Színház a te találmányod, aminek tevékenysége viszont nem csak a Tarot Labirintusban merül ki.
Ha gyűjtőfogalmat kell keresni, azt szoktam mondani, vizuális színház. Mindegyik előadás a spiritualitás felé húz, egyik jobban, másik kevésbé. Van olyan darab is, ahol egyáltalán nem használunk szavakat, hanem zenére jelennek meg különböző képzetek, amire a néző maga asszociálhat. A Tarot Labirintus, mint önismereti út, a Sziget Fesztiválon nőtte ki magát. Eredetileg csak egy labirintus építményünk volt, ahova azért kellettek őrök, hogy a tömeget kordában lehessen tartani. Az évek során a labirintus egyre inkább átalakult, kifejlődött. 2003-ban a diplomamunkámként (fotószakon – a szerk.) alkottam meg a tarotkártyákat a labirintushoz. Jó döntés volt, mert nem csak a fiókba, hanem használatba is került a munkám. 2006-tól kezdtünk el szövegkönyveket írni, előtte teljesen improvizatív módon voltak jelen a karakterek. Persze, mindenki tudta, hogy mit képvisel és, hogy a saját szerepe által tart tükröt másoknak, de nem voltak kötött keretek. Most már mindenkinek megvan a 24 arcú fix szövegkönyve. Van, amelyik szerep nagyobb teret ad a szereplőnek abban, hogy jobban interakcióba kerüljön a látogatóval, és van, amelyik inkább csak jelenés, színházi jelenet jellegű. A Tarot Labirintus a színház és a pszichológia között van félúton. A hangulatos környezet, a jelmezek és a kellékek pedig még többet hozzáadnak az élményhez.
Hogy jutott eszedbe, hogy a színházat a spirituális irányba kellene elvinni?
Szerintem mindenkinek jön az, hogy mit kéne csinálnia. Az ember érzi belül, hogy milyen úton kellene járnia az életében. Érzem azt, hogy nekem az a dolgom, hogy a láthatatlan és a látható világ közé hidakat építsek. Ehhez érzek belső motivációt. Az első, számomra emlékezetes fotósorozatomat Skóciában készítettem a gyönyörű skót tájban. Éreztem, hogy kellenének valamilyen figurák még a képekre, amik nem konkrét emberek, hanem archetípusos formák. Ha egy ilyen forma megjelenik a tájban, az rögtön bevonzza a tekintetedet. Az archetípusos jelenségek titokzatos, mély ereje nagyon izgat. A megszemélyesített archetípusok kötik össze az Élőkép összes vizuális színházi darabját a Tarot Labirintussal. A Hullámtér című darabunkban világító hullámformákat mozgatunk és illesztünk össze, amikből olyan alakzatok jönnek létre, melyekbe bárki bármit beleláthat. A Lepkévé válásban elasztikus anyagba bújnak a színészek, hogy morfománokat – arctalan lélekformákat – formáljanak meg. Ez az én világom, amiben otthon érzem magam.
Úgy tűnik, szeretnél segíteni az embereknek abban, hogy megtalálják az útjukat.
Ami számomra az életben igazán boldogságot okoz, mikor felismeréseket tehetek a világ működésével kapcsolatban. A Tarot Labirintus egy nagyon jó önismereti lehetőség, de egyelőre nem sok emberhez tud eljutni a híre. A Szigeten persze nagy volt az érdeklődés, de ott 2015 óta a Ji Csing Labirintust működtetjük. Ez egy nagyobb beeresztő képességű helyszín, mint a Tarot Labirintus volt, ahol gördülékenyebb a haladás. A Tarot Labirintus viszont kikerült a Szigetről, ami egyrészt jót tett neki, mivel sokkal kellemesebb, nyugodtabb közeget tudunk neki teremteni, ahol mind a 24 karakter egyidejűleg jelen lehet – hiszen nem kell 8 órát egyhuzamban nyitva lennünk, másrészt viszont a közönségszervezés komoly terhet ró ránk, sokkal nehezebb összeszedni a látogatókat. Biztos vagyok abban, hogy sokkal több embert érdekelne a dolog, mint ahányan akár ma eljöttek, de nem tudom, hogy lehetne eljutni hozzájuk. Szükségem lenne valamilyen segítségre ebben. Azok, akik már részt vettek rajta, általában azt jelzik vissza, hogy sokat tudtak előre lépni a problémáik átgondolásában.
Milyen karaktereket emelnél ki, hogyan gondolkodtatnak ők el?
Én hosszú évekig az Ördög karakterét játszottam a párommal, ami az egyetlen kétfejű arkánum. Ahhoz, hogy az Ördög kellően letaglózza az embereket, ahhoz jó, ha van két feje. Ha egy másik karaktert megszemélyesítő látogató érkezik az Ördöghöz, akkor az azon van, hogy szembesítse előbb a „jó”, majd a „rossz” oldalával az adott figurát. A pozitív oldalhoz rendelhető az önzetlenség, jóság, figyelmesség, alkalmazkodóképesség, szerénység: a Mágus szerepében például a teremtőképességet nem a saját érdemének tulajdonítja az illető. Negatív irány, ha érdekek mentén, szívtelenül cselekszünk és a hatalmat bármilyen áron fenntartjuk. Az Ördöggel való találkozás kellően maradandó élményt nyújt a két út átgondolásában. És mivel nagyon csábosan igyekszik az Ördög a látogatókat a „rossz” útra téríteni, az emberek általában jókedvűen írják alá vele a szerződést, melyért cserébe a lelkiismeretük megszüntetése jár.
A Halál az elfogadás, elengedés karaktere. Ha az életünkben valami olyan történik, ami visszafordíthatatlan, ez a kártya ennek elfogadására hívja fel a figyelmet. Ennek egy példája, ha az ember valakit elveszít, és el kell fogadnia, hogy ezt a Sors így rendelte. A Mágus a teremtés, kreativitás, másokra való hatás arkánuma. A Mágussal való találkozásnál konkrét gyakorlati feladatot kapsz. Valami olyat kell alkotnod, ami közelebb visz a saját szereped megértéséhez. Az Akasztott ember tűnik név alapján az egyik legijesztőbb lapnak. Klasszikusan a lábánál fogva van felakasztva a figura a képen, ami valamilyenfajta elakadást szimbolizál az életben. A Halálhoz hasonlóan azt jelzi ez a fordított testhelyzet, hogy a dolgok nem mehetnek tovább úgy, ahogyan azt te eltervezted. A vándor megy az úton, de ha szembetalálkozik a folyóval, nem tud ugyanabba az irányba tovább haladni. Az Akasztott segít abban, hogy egy kicsit megállj, és teljesen más nézőpontból tekints az életedre. Nehéz helyzetben lehetőség nyílik az igazán mély szellemi felismerésekre. Az Akasztottnál József Attila-verseken keresztül kap mindenki egy üzenetet.
Úgy gondolom, mindegyik karakterrel élmény találkozni. A beszélgetések és kérdésfeltevések elgondolkodtatnak arról, hogy a saját szerepedet tekintve mik motiválnak, milyen adottságaid és lehetőségeid vannak, mik a saját belső elvárásaid, a környezeted elvárása. Mindezt versekkel, idézetekkel színesítjük, ki lehet próbálni a hangtálas meditációt, különböző képek vagy a csukott szemű vezetés segítségével el lehet indulni a képzelet világán.
A Tarot Arkánumai archetípusok, életszerepek, melyek mindannyiunk életében előfordulnak. Így aki esetleg nem hisz abban, hogy okkal húzott egy adott kártyát, annak is izgalmas lehet egy bizonyos szerepet kipróbálnia, magára vonatkoztatnia. Vannak elsőre ijesztőnek tűnő szerepek, amikkel nehezebb azonosulni, pedig minden kártyának meg van a pozitív és a negatív aspektusa. A jól hangzó lapokat is meg lehet élni „ördögien” és az Ördög kártyájának is vannak igazán pozitív arcai.
A 24 karaktert valódi színészek játsszák? Milyen rendszer szerint működik az Élőkép?
Sokan az előadó-művészet, mások a pszichológia világából érkeztek, többen mindkét területen otthon vannak. Projektalapon működünk, nincsenek mindennap próbáink és nincsenek állandó fizetésért bejelentett előadók sem. Vannak jó páran, akik a legtöbb előadásban szerepelnek, nekik az Élőkép folytonosságot jelent, ha az évadot is úgy sikerül összeállítani. Persze, mindenki mást is csinál emellett. Havi egy projektet azért igyekszünk megvalósítani. Legközelebb Tajvanra megyünk a Látványtervezők Nemzetközi Konferenciájára a Szőnyeg, a Pirosruhások és a Lepkévé válás című előadásainkkal. Szeptemberben két meghívást is kaptunk Temesvárra, 9–10-én a PLAI fesztiválon egy skanzenben vendégszerepelünk a Tarot Labirintussal, 23–24-én pedig a Temesvári Magyar Napok keretében az Angster re-generációkat mutatjuk be, mely a 150 éve alapított pécsi orgonagyár és az Angster orgonaépítőépítő dinasztia történetét és sorsát mutatja be. Ez a darab volt az idei új bemutatónk.
mm.alvajaro
A cikk nyomtatott változata a RCKSTR Magazinban jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017. 06. 06.