PROGRESSZÍV BALANSZBAN

PROGRESSZÍV BALANSZBAN

MISS MONIQUE-INTERJÚ

Az interjú az októberi Rockstar Magazin nyomtatott lapszámában jelent meg.
 
A hatalmas rajongótáborral és milliós megtekintésekkel büszkélkedő zöld hajú ukrán DJane, a bájos Alesia Arkusha, ismertebb nevén Miss Monique párszor már megfordult Magyarországon, sőt, idén már negyedszerre(!) tette rá nálunk képzeletbeli tűjét a virtuális lemezfodrokra, így bátran kijelenthetjük, hogy imád minket. De ez kölcsönös. A Miss főleg az utóbbi időben felfutó progressive house és melodic techno irányzatok nyomvonalain mozog, zakatoló ütemei és dallamos hullámzásai áramló egységgé állnak össze ügyes kezei alatt. Monique a 2010-es évek hajnalán kóstolt bele komolyabban a mixelés mámorító örömeibe. 2013-ban elindította a Mind Games Podcast nevű streaming showját (ami a Radio Intense online csatornáján pörög), egy évre rá le is szerződött a szintén ukrán Freegrant Musichoz, azóta pedig körbezenélte szinte az egész bolygót, beleértve az elektronikus zene paradicsomát, Ibizát is.
 
 
Jelenleg a MiMo Weekly címre hallgató, több milliós nézettséget generáló élő podcastadása az egyik legnépszerűbb e-zenei mixsorozat YouTube-on. Sokak szerint csupán elbűvölő külseje miatt ez a hatalmas ismertség, ám vitathatatlan a műfajhoz való tényleges hozzáértése, munkája iránti elszántsága, na jó, vonzó ellenállhatatlansága és patent sérója is rátesz egy lapáttal. Vajon hajszínében lakozik varázsereje? Ha még jobban beásnád magad az elragadó lovagina frissítő négynegyedeinek elbűvölő univerzumába, csekkold a zöld hajú lány közelmúltban debütált, saját maga által üzemeltetett Siona Records névre hallgató kijevi székhelyű digitális lemezkiadóját, ahol Miss Monique pulzáló trackjei mellett ígéretes feltörekvő zenészek pezsdítően pumpáló ritmusaira is könnyedén lecsaphatsz. Vagy ők rád. Interjú. 
 
Interjú: Császár Gergő

 
Körülményes volt kelet-európai nőként érvényesülni az elektronikus zenei szcénában? 
 
Ó, igen. Az elején elég sok nehézségbe ütköztem, mert senki sem vett komolyan. Persze, most már nem így van, de néhány éve még meglehetősen küzdöttem ezzel. 
 
Már elég jól ismersz minket, mit szeretsz legjobban az országban és a magyar közönségben?
 
Magyarországon vannak a legjobb partyk! Anno itt volt az egyik első európai fellépésem. Azon a bulin nagyon meleg fogadtatásban részesültem, egész éjjel full ház előtt játszhattam és a közönség a szettem után is nagyon kedves volt. Ott jöttem rá, hogy különleges kapcsolat fűz hozzátok, megvan köztünk a kémia. Amúgy imádom Budapestet és persze a magyar ételeket is. 
 
Elég intenzíven, szinte napi rendszerességgel jelen vagy a közösségi média felületein. Ez nem túl megterhelő? 
 
Szerintem ez attól függ, hogyan kezeled. Ami engem illet, szeretek vele foglalkozni. Igaz, néha olyan időszakokról is ábrándozom, amikor nem kell semmivel sem törődni, egész nap csak lustulnék… viszont látom, mennyi rajongóm van, hogy mennyien szeretik, amit csinálok, ilyenkor rögtön felvillanyozódom és „visszatérek”.
 
Hogyan szoktál kikapcsolódni? 
 
A DJ-zés az időm 80%-át kiteszi, a maradék 20-at pedig természetesen a családommal és barátaimmal töltöm. Néha még „sima” turistaként is utazgathatok, buliállomások nélkül, ami azért nagy szó. Emellett imádok sportolni, de sajnos elég kevés időm jut rá. 
 
Szerinted minek tudható be a nagy YouTube-os sikered?
 
Nincs titok. Az utóbbi 5 évben mindennap dolgozunk a csatornámon. Kemény melóval és egy kis szerencsével hatalmas eredményeket lehet elérni. Nagyon büszke vagyok a munkámnak – de utálom ezt a szót – erre a részére is. Nemcsak egy zenei irányzatot teremtettünk, hanem a progressive szerelmeseinek a globális közösségét is szívvel-lélekkel építgetjük, erősítjük.
 
 
Mit gondolsz, újra divatba jön a progressive house?
 
Már itt is van, azt hiszem. Néhány éve még az EDM volt a legfelkapottabb műfaj mondjuk a Beatporton (a legnépszerűbb elektronikus zenei online üzlet – a szerk.), ma már a techno mellett melodic/progressive house trackek is bekerülnek a topba. 
 
Miként jellemeznéd az általad játszott zenét? Mit jelent számodra a progresszivitás?
 
Én mindig is progit játszottam. Mostanság egyébként szívesen vegyítem az afro hatásokat és dallamos hangzásokat is. A progressive house-ban megvan az a balansz, hogy miközben egy buliban táncolsz rá, ugyanakkor hallgatod, egyszerre figyelsz is a zenére… de akár otthon is simán élvezheted, míg nagyon sok műfajnál általában csak az egyik komponens érvényesül. 
 

Progressive gyorstalpaló
A 2000-es évek egyik legizgalmasabb elektronikus tánczenei akcióinak tetthelye egyértelműen a house, azon belül is a friss és újszerű hangzásokkal kibélelt progressive vonal volt. Ez a láz kis hazánk e-zenei partykultúrájában is mély nyomot hagyott, elég csak a hírhedt Global Underground CD-kre gondolni, de ott vannak a John Digweed alá tartozó Bedrock legendás muzsikái, a príma Renaissance-kiadványok, vagy napjaink egyik legaktívabb dalhozója, az Anjunadeep. Klasszikus progger hírében áll még Sasha, Nick Warren, Anthony Pappa, Deep Dish, Hernan Cattaneo (és a Sudbeat Music), James Zabiela, Dave Seaman, hazai pályáról pedig Kühl, Chriss Ronson vagy Gregory S, akinek egyik legújabb szerzeményét Miss Monique is előszeretettel játssza. A progressive house ma már nem olyan előremutató, mint anno, az évek során kialakult tipikus hangzás megérett és egy önálló műfajjá formálódott: kellően dallamos, nappali és éjszakai bulizásra is tök alkalmas, minőségi zenék a breakbeates, downtempósabb megfejtésektől a deepen és trance-en át egészen a techig, úgy, hogy közben makulátlan marad az egyensúly. Tehát progresszív. /Császár Gergő/
 

 
Milyen előadók, DJ-k és zenék miatt kezdtél el te is elektronikus zenével foglalkozni? 
 
Jerome Isma-Ae szerzeményeiben és Markus Schulz szettjeiben mindig találok inspirációt. Jeremy Olander, Above & Beyond, Stan Kolev, Solid Stone is vannak a playlistemen, de olyan sok tehetséges DJ-t és producert kéne még lecsekkolnom, sokszor nem is jut rá idő, hogy végig tudjam hallgatni a munkáikat.
 
Mizu a Siona Records háza táján? 
 
Manapság az ismertebb kiadókat jobban érdekli a DJ neve, mint maga a zene. Amikor elkezdtem a Mind Games Podcast sorozatomat, az volt az egyik kikötésem, hogy a dalok kiválasztásakor ne befolyásoljon az előadó neve. Nem igazán érdekel, hogy az adott track gazdája éppen egy sztár DJ vagy mondjuk egy kezdő producer. Ha bejön, akkor játszani fogom, ennyi. Azt hiszem, ezt a fiatalabb előadók is érzékelik, egyre több feltörekvő, még ismeretlen arc küld demót és promószámokat. Vannak köztük nagyszerű, még kiadatlan zenék, ezért úgy gondoltam, miért ne hallhatná ezeket szélesebb közönség is! Ne csak YouTube-on, hanem hivatalos kiadásban is lehessen élvezni. Szóval emiatt alapítottam meg a Siona Recordsot. A kiadónál nem érdekel minket, hogy mennyire népszerű az adott előadó. Agyunkat kikapcsolva csakis a fülünkre hivatkozunk.
 
Ukrajnában milyen az elektronikus zenei helyzet? 
 
Az elmúlt években, ha apránként is, de haladtunk szépen előre. Persze van még hova fejlődni, bár azt hiszem, jó az irány. 
 
Mit gondolsz, 2019-ben mitől lesz valaki sikeres DJ? 
 
Jelenleg minden olyan gyorsan fejlődik, hogy a sikerhez nem elég követned az új trendeket, hanem egy lépéssel előttük is kell járnod. 
 
Előre eltervezed a szettjeidet vagy az adott pillanat határozza meg a feltett zenéket? 
 
Az elején még tervezgettem, de aztán beláttam, hogy nincs sok értelme. Sosem gondolom ki előre, hogy mit fogok játszani – kivéve persze a podcast-adásokat –, inkább próbálok ráhangolódni az adott közönség aktuális rezgéseire, és létrehozni egy kollektív atmoszférát. 
 
Számíthatunk tőled valami újdonságra mostanában? 
 
Jó néhány tervem van, de ezekről még nem beszélhetek… Viszont nyáron elég sok időt töltöttem a saját szerzeményeim munkálatain, ezek közül jó párat hamarosan meg is mutatok a szettjeimben, remélem, tetszeni fog. Csak figyeljetek!
 


SOPRON!


SZEGED!