Streetwear és munkaruha – interjú a Dickies ügyvezetőjével

Streetwear és munkaruha – interjú a Dickies ügyvezetőjével

A Dickies egykor kizárólag minőségi munkaruhák gyártására specializálódott, amióta azonban az utcai ruházat is megjelent a kínálatban, egyre többen köteleződnek el a márka felé.

Többek között a Ganxsta Zolee és a Kartel és a Kowalsky meg a Vega tagsága is, akik immár hivatalos szponzorként tudhatják maguk mögött a céget. Az együttműködésről és a Dickies sztorijáról Pajor Zsolt ügyvezetővel beszélgettünk.
 
Hogyan kezdődött a Dickies története?
 
A Dickies amerikai vállalat, két alapítója volt. A sors iróniája, hogy a Dickie nevezetű fazon kiszállt, a céget pedig a Williamson család vitte tovább, akik valamiért frappánsabbnak találták a Dickies nevet. A cég kezdetben csak munkaruházati termékeket gyártott, az első áru egy farmer kezeslábas volt, ami az ohiói parasztok körében rövidesen „népviselet” lett. A második világháború után a cég kapott egy katonai megrendelést uniformisokra, ez pedig igencsak fellendítette az üzletet. Aztán a Dickies megpróbált globálisan is terjeszkedni: először Kanadát találta meg, majd Európa felé vette az irányt. Mi is az európai főhadiszálláshoz tartozunk, Amerikával nincs is külön kommunikációnk. Az európai vonal annyiból érdekes, hogy nem feltétlenül követi az amerikai vagy az ázsiai trendeket. Inkább az angolos visszafogottság jellemzi, pl. a ruhákon nincsenek tankhajó méterű logók.
 
Te személyesen hogyan kerültél kapcsolatba a céggel?
 
Már gyerekként is erősen szimpatizáltam az amerikai kultúrával, és volt is némi tengerentúli kötődésem. Aztán amikor elkezdtünk munkaruhával foglalkozni, és próbáltunk egy olyan márkát találni, amit Magyarországon is forgalmazhatnánk, egyből szembejött a Dickies. Végül az európai képviselettől is zöld utat kaptunk, és immár hat éve mi vagyunk a márka kizárólagos magyar forgalmazói.
 
Vannak olyan szubkultúrák, melyekhez a Dickies különösen köthető?
 
Természetesen. Ez leginkább a 70-es években kezdett kialakulni, mikor a cég ráállt az utcai ruhákra is. Ezek idővel különösen felkapottak lettek a deszkások körében. Aztán a többek közt tetoválók, BMX-esek, hot rod autóépítők is elkezdték hordani azokat a jó minőségű és kopásálló Dickies-cuccokat, melyek korábban csak munkaruha formájában gyártottak. Innentől fogva egyre nagyobb igény lett az alternatív dizájnokra. Ott van pl. a 874-es Dickies-nadrág, ami munka- és divatruházati termék is egyben. Vagy megemlíthetném a Ganxsta Zolee és a Kartel által viselt fekete inget, mely eredetileg szintén munkaruha volt.
 
Ha már szóba került a Kartel: mi alapján döntöttétek el, hogy őket és a Kowalsky meg a Vegát szponzoráljátok?
 
Amerikában a márka eléggé egybeforrt némely rock- és rapelőadók nevével, pl. Avril Lavigne, Snoop Dogg és Ice-T is előszeretettel hordta a Dickies-ruhákat. Mivel a rockhoz való kötődésünk nekünk is erős volt, körülnéztünk, hogy kiket támogathatnánk a hazai színtéren. A Ganxsta Zolee-ékkal való együttműködésünk viszont teljesen spontán módon indult: Big Daddy Laca egyszer betévedt az üzletbe, majd az egyik kollégánk dumálni kezdett vele. Ekkor derült ki, hogy nincsen ruhaszponzoruk. Leültünk tárgyalni velük, első lépésben pedig megbeszéltük, mi az az arculat, ami a zenekarnak is megfelel. Nos, valahogy így indult az együttműködésünk, ami immár három éve tart. A Kowalsky meg a Vega minket keresett meg, mi pedig azért is örültünk ennek, mert a két zenekar között elég jó a viszony.
 
A jövőben milyen kampányok épülnek a két zenekarra?
 
A cég 1922-ben alakult, a 22 pedig a Dickies egyik védjegye lett. Ennek köszönhetően az egyik ruhacsaládunk Dickies 22 fedőnevet kapta. A 22-es számot mindenképpen szerettük volna továbbvinni a következő kampányban is. Így született meg az ötlet, hogy a Kowalsky meg a Vega Varázsszavak című új lemezének tokjába elhelyezünk egy vásárlási utalványt, mellyel 22%-os kedvezménnyel lehet vásárolni a Dickies üzletben. Kowalskyék június 11-i, Barba Negra Trackes lemezbemutató koncertjének belépőjén szintén ott szerepel majd a 22-es szám, ezzel ugyancsak jár a vásárlási kedvezmény. Mindenképpen megemlíteném még a június 3-i Torrente Festivalt, ahol a Ganxsta Zolee és a Kartel koncertjén a merchben ott lesznek a Dickies-cuccok is. És ha már szóba került a Barba Negra, a Music Clubbal és a Trackkel is született egy megállapodásunk: mi szponzoráljuk őket, ők pedig megjelenést biztosítanak nekünk.
 
 
Mik a távlati terveitek?
 
Elsősorban az, hogy minél szélesebb körű márkaismertséget érjünk el, és eljussunk olyan vásárlókhoz, akik hosszú távon is kitartanak a Dickies-termékek mellett. Ugyanakkor nem titkolt célunk, hogy a kétkezi munkások is felfigyeljenek a kínálatra, és jó érzéssel töltse el őket az, hogy a minőségi, egyben dizájnos munkaruhában tudnak dolgozni. Aki pedig már munkaruhaként megszerette a márkát, megismerkedjen az utcai ruházattal is. Továbbá a Fogarasi úti üzlet mellett mindenképpen szeretnénk a belvárosban is elindítani még egy márkaboltot. Egyébként az ország különböző pontjain már elég jó hálózatokat tudtunk kiépíteni a viszonteladókkal, a honlapunkon egytől-egyig megtalálható, hogy melyik városban, pontosan hol kaphatók a Dickies-termékek. És szerencsére a webáruházunkba is egyre több rendelés fut be.