Szakmai tudáséhség-csillapítás, avagy DEX 2020

Szakmai tudáséhség-csillapítás, avagy DEX 2020

Steve Dub Interjú

Hunyd le a szemed, és képzeld el, hogy van egy zenei olvasztótégely, amelybe bedobálják a közép-európai régió legtehetségesebb dalszerzőit, néhány szakértőt a világ különböző pontjaiból, hogy két napig inspirálják egymást és gondolatokat ébresszenek a zene jövőjéért. Képzelj még köréjük rengeteg izgalmas témát, műhelytitkot, megvitatandó kérdést és kipróbálandó lehetőséget, csak hogy teljes legyen a kép.
 
Ha pedig március 2-án kinyitod a szemed, a megoldás előtted áll: jön a DEX Dalszerző Expo!
 
 
2020-ban a szakmai tudáséhség harmadjára is életre hívta az expót, ami két napra a dalszerzés fővárosává emeli Budapestet. A szervező Artisjus idén is erős program-lineuppal kecsegtet. A filmzene iránt érdeklődőknek szól a „Hogyan kommunikáljunk a rendezővel, zeneszerzővel?” beszélgetés, amelyen részt vesz többek között Reisz Gábor filmrendező, zeneszerző is. Kama Makumi, Myra Monoka és Eva Louhivuori a songwriting-campek karrierépítési lehetőségeit tárgyalják majd, iamyank pedig a visszajelzés-, és kritikafogadás kérdéskörét járja be egy „csoportterápián”. Az Ivan & The Parazol frontembere Tátrai Tiborral beszélget majd, témájuk: „Olyan sokáig voltunk lenn, hogy nem is tudjuk, milyen fenn.”. És ez csak néhány program a kétnapos szakmai ámokfutásról, amit nem érdemes kihagyni, a lehetőségek teljes tárháza az expo.dalszerzo.hu oldalon elérhető.
 
Az idei DEX kapcsán az esemény egyik izgalmas színfoltjával, Steve Dubbal beszélgettünk. A világhírű producer 5. Grammy-díjának elnyerése után érkezik a magyar fővárosba, hogy egy listening sessionnel ajándékozza meg a közönséget, és hogy elárulja, hogyan lehet Grammyt nyerni 2020-ban. Az interjúban mesélt a karrierjének indulásáról, az őt ért hatásokról és arról, hogy milyen együtt dolgozni a The Chemical Brothers-zel. 
 
Hogyan indult a produceri karriered?
Szerencsésnek mondhatom magam, ugyanis 17-18 éves lehettem, amikor állást kaptam a Konk nevezetű stúdióban. Amikor épp állt a munka, a többi asszisztenssel együtt szórakoztunk az eszközökkel, dallamokat gyártottunk, amelyek közül az egyikre lemezszerződést kaptunk. Ezzel megnyitott a Dada stúdió. Itt dolgozva ismertem meg olyan embereket, mint például a The Chemical Brothers vagy Leftfield. 
 
Ma pedig már a világ legelismertebb producerei között tartanak számon. Mit szeretsz a legjobban a munkádban, ha ki tudsz emelni egyet?
Az egész hivatás elképesztően élvezetes a számomra, hiszen lényegében arról szól, hogy játszom. Vagy legalábbis ez az érzésem, amikor zenével foglalkozom, és ezek azok a pillanatok, amikor izgalmas dolgok jöhetnek létre. 
 
Rengeteg fantasztikus művésszel dolgoztál már együtt a karriered során. Melyik zenész vagy zenekar volt a legnagyobb hatással a fejlődésedre?
Voltam olyan szerencsés, hogy 17-18 éves koromban olyan producerek mellett asszisztálhattam, mint Flood vagy John Leckie, ami nagyon sokat adott. Ez az időszak egy rendkívül inspiráló tanulási folyamat volt, amely során megtanultam, hogy milyen lehetőségeknek ad teret egy stúdió, és ráébresztett arra, hogy a munkát élvezhetem is. 
 
Előbb említetted a The Chemical Brotherst, akikkel sok éve sikeresen dolgozol már együtt. Mondhatjuk, hogy ők azok, akikkel igazán működik közöttetek a „kémia”?
Igen! Velük együtt olyan kreatív közeget alkotunk, aminek remek a flow-ja, nem is beszélve arról, hogy ha egy projekten ilyen hosszú időn át dolgozol, az rengeteg lehetőségre ad teret. Tulajdonképpen együtt indulunk felfedezőútra a hangok hullámhosszain. 
 
Idén nyerted el a negyed és az ötödik Grammy-díjadat, tehát először is gratulálok! Mit gondolsz, mi tesz egy dance/elektronikus albumot méltóvá egy ilyen elismerésre?
Szerintem ez egyszerű: a zene az zene, és ha az emberek épp jókor tartják izgalmasnak vagy lebilincselőnek, akkor jó esélye van. Ez stílustól függetlenül bármilyen zenei anyagra igaz. 
 
Ebben az évben te is ellátogatsz a budapesti DEX Dalszerző Expóra. Milyen tervekkel vágsz neki az előadásodnak? Kiknek ajánlanád, hogy vegyenek részt rajta?
Nem szeretnék sokat elárulni, de a célom, hogy különböző zenei produkciós technikákat vitassak meg a résztvevőkkel. A közönség soraiba bárkinek érdemes beülnie, akit érdekel a gyártás és a mixelés. 
 
Mik a terveid 2020 további részére? Ismét ringbe szállsz esetleg egy újabb Grammyért?
Egyelőre semmi konkrét vagy messzemenő tervem nincs. Idén is szeretnék izgalmas projekteken dolgozni és továbbra is csavargatni a potikat!