Útmutatás a csillagoktól

Útmutatás a csillagoktól

Ethnofil: Azimut lemezpremier

Másfél évvel a legutóbbi album megjelenése után, a The Edge során meghatározott irányvonalon haladva egy még élőbb, szabadabb és nyersebb albumot rakott össze a túlfűtött energiáiról ismert kreatív kollektíva.
 
A hattagú alkotóközösségre jellemző kompromisszumok nélküli örömzenélés és kísérletezés mellé az évek során egyre komolyabb alkotói koncepció társult, és mára az Ethnofil egy nemzetközi színpadokon is gyakran megforduló, kiforrott produkcióvá érett. Az improvizáció és a zenészek közti ösztönös kapcsolat tudatosult értéke lett a zenekarnak, ennek ad teret az Azimut szemtelenül szabad és dinamikus hangzása. 
 
„Az eddig kipróbált alkotó módszereink mostanra értek be igazán - sikerült az improvizációt és a tudatos tervezést megfelelő arányban vegyítenünk. A dalok nagy része egy tőserdei alkotóházban, Lakitelek mellett született, ahol előző lemezünk legtöbb dala is megfogant. Korábban itt csak demo ötleteket rögzítettünk, amiket később stúdióban dolgoztunk ki. Ezúttal viszont több dal (Electrical és az All Clear) zenei alapja is a több órás rögzített improvizációs sessionökből került ki.  A többi felvételt is együtt zenélve rögzítettük tempó track nélkül, szabadon. Csak néhány háttérvokál sávot vettünk fel utólag, a főének is az eredeti.” – mesél Weil András billentyűs, producer, zenekarvezető a felvételekről.
 
 
Az AZIMUT minden korábbinál szabadabb, nyersebb, és sokszínűbb lett – a dalokon érezni a koncertekre jellemző energikus és karizmatikus zenei attitűdöt. A lemez címe egy, a tereptanban és a csillagászatban használt arab szó – szó szerinti fordításban tetőponti szög - azon szög, melyet valamely (csillagon vagy földi objektumon áthaladó) magassági kör képez a meridiánnal, a terepen való tájékozódáshoz használható. Az Ethnofil  egy valóban szabad zenei közösség, munkásságuk az őket éppen inspiráló hangzásokkal és zenei kifejezőeszközökkel való kísérletezésből építkezik. A nyolc évvel ezelőtt megjelent első ‘Fülön Csíp’ albumhoz képest az Azimut hangzása egy izgalmas és organikus fejlődési folyamat aktuális lenyomata. “A lemez nyitódala  (Electrical) in medias res indít egy absztrakt felépítésű neo-soul / hiphop mooddal. Az impro-felvételből otthon összelegóztam a struktúrát, játszottam rá pár rhodes, gitár meg bass témát, Viola ráimprózta az éneket, M3NSA pedig hozta a szöveget az énekhalandzsára. Az Azimuth egy  - az intrójában hallható - skitből fejlődött címadó dallá úgy 20 perc alatt. Leültem a zongorához, Viola és M3NSA dudorásztak kicsit, aztán ripsz-ropsz kész volt a dal.
 
A végére még egy korábbi jam témát biggyesztettünk, Fanni írt rá gyorsan egy ügyes szaxitémát, gyakorlatilag egy próba volt összehozni. Nem volt lehetőség sokat vacakolni, májusban találtuk ki, hogy nagylemezt gyártunk, amit augusztus végéig el kellett küldeni vinyl nyomásra. Szezon közepén 15 projekttel turnézva nincs idő sokat gondolkodni, cserébe van egy lendületes work-flow, amivel szépen végig lehet vitorlázni az egész projekten. Az All Clear alapja A-Z- igimprófelvétel, eredetileg erre forgott volna a végül a címadóra készült klip, mert nagyon erősnek éreztük az alap atmoszféráját. A Paradise egy legalább 5 évvel ezelőtti jam előtúrt felvételén alapszik. A The Edge-re nem tudtuk szépen kibontani, most viszont megéreztünk / meghallottunk benne valamit és újra nekiálltunk. Nagyon jó lesz élőben játszani ezt a számot!”- tette hozzá Weil. A vinylen is megjelenő 7 tételes albumon helyet kapott egy, már korábban megjelent Anima Sound System (Közel) és egy Karády Katalin átirat (Szomjas a szám) is.
 
„A Szomjas a szám az “Egy szív megáll” c. 40-es évekbeli film egyik betétdala. Viola talált rá még a Kőbányai Zenei Stúdióba készülve, így esett rá a választás az idei Akusztik felkérésének eleget téve.  Az eredeti egy gyönyörűen hangszerelt felvétel, komoly kihívás volt méltó módon hozzányúlni. Az ének melódia, a szöveg és Viola interpretációja együtt viszont olyan erősen hangzott, hogy muszáj volt kezdenünk vele valamit. Stámusz Feri barátom fogalmazott úgy mastereléskor, hogy egy klasszikus rádiófelvétel hangulatú élő felvétel lett belőle és nagyon örülünk neki!” - beszél a feldolgozásról Weil. 
 
 
A lemez előfutáraként megjelent egy formabontó videó is ‘Azimuth’ címmel, amit közben az idei klipszemlén a legjobb rendezés díjra jelöltek.
 
“A Seattle-i utunk időszakában vetettem fel Barnának (Szőke Barna, a The Qualitons gitárosa, a klip rendezője - a szerk.) , hogy szívesen bevonnám egy Ethnofil klip készítésébe, amiben füstöt és lézert szeretnék használni. Átküldte a forgatókönyvet, volt benne lézer és eléggé izgalmasnak tűnt, úgyhogy belevágtunk. Szuper élmény volt ilyen inspiráló emberekkel forgatni, nagyon örülünk, hogy a dal ennyi réteggel gazdagodott.” – meséli a címadó dalhoz forgatott videó történetét Andris.
 
Az Azimut a nevéhez hűen egy valós iránymutatás a csapat számára, annak az eredménye, hogy az elmúlt hónapok során új lendületet kaptak, a zenekar élete még termékenyebb, progresszívebb irányt vett. A friss anyaggal hazai, európai, valamint ausztrál turnét terveznek a jövő év elejére.
 
“Szeretnénk folytatni az eddigi  törekvéseinket és kipróbálni magunkat minél többféle nemzetközi közegben. Jövőre showcase-eken, hazai -és külföldi koncerteken szeretnénk bizonyítani, hogy a klasszikus, jazz és népzene mellett a magyar könnyűzene sem szabad, hogy korlátok közé szoruljon mind az országhatárokra, mind pedig a távlatos gondolkodásra vonatkozóan. Kiváló hazai zenekarok állnak a nemzetközi siker kapujában és fontos, hogy egymást erősítve, szakmailag és emberileg is egymásra odafigyelve egy erős közösségként tudjuk a magyar könnyűzene nemzetközi reprezentációját erősíteni a következő években. Reméljük ehhez is útmutatóként szolgál majd ez az anyag.” - írja Weil András zenekarvezető.
 
A GrapefruitMoon Records gondozásában megjelenő Azimut élőben október 19-én az Akvárium színpadán debütál, vendég a Gran Canada.