„A filmszalag élő dolog” – újra kinyitott a Bem mozi

„A filmszalag élő dolog” – újra kinyitott a Bem mozi

Az eredeti Mad Max I-II. megy a Bem Moziban húsvéthétfőn.

Január 21-én a Jó, a rossz és a csúf című westernklasszikussal hétévnyi szünet után újra megnyílt a Bem mozi, ami azóta is rendszeresen tűz műsorra filmes alapvetéseket, koncertfilmeket és stand up comedyk felvételeit. A részletekről a vetítések szervezőjével, Szomszéd Gergővel beszélgettünk.
 
A Bem mozi 2009-ben szűnt meg. Honnan jött az ötlet, hogy ennyi idő után újra feltámasztod?
 
Régóta kerestem már egy helyet, ahol repertoár mozit lehetne üzemeltetni, de a Bemre valahogy sosem gondoltam ez ügyben, egészen tavaly őszig, amikor is kiderült, hogy tökéletes állapotban van a gépház és a vetítőterem is, és a hely üzemeltetője is teljesen nyitott a dologra.
 
A bérleti szerződésetek májusig szól. Ezzel kapcsolatban vannak fejlemények? Van rá esély, hogy meghosszabbítsák?
 
Jelenleg is tárgyalásban állunk az épület tulajdonosával, és hamarosan kiderül, hogy maradhatunk-e. Egyelőre csak bizakodni tudunk.
 
Eleinte heti egy filmklasszikust vetítettetek. Mennyire bővült azóta a moziprogram? Mintha filmklubok is szerepeltek volna a tervek között.
 
A digitális technika behozatalával most már hétköznapra is tudunk műsort szervezni, hétvégenként pedig megpróbálunk mindig 35mm-es formátumról vetíteni. A tematikus filmklubok (pl.: Woody Allen filmklub) remélhetőleg áprilisban fognak beindulni.
 
Mindenképpen megmaradtok a művész- és kultfilmes vonalnál? Egyáltalán mennyire van esélye egy kis művészmozinak a multiplexek mellett?
 
Mivel elég speciális repertoárt viszünk, nem igazán vagyunk versenytársai sem a művész-, sem a multiplex moziknak. Egyébként is: minél több féle mozi van egy városban, annál sokszínűbb a kulturális paletta, ami a moziba járó közönségnek csak jót jelenthet. 
 
A 20 éves Trainspotting egy komplett hétvégén át műsoron volt. Mekkora volt rá az érdeklődés?
 
Jóval kisebb, mint a Fargo vagy a Sebhelyesarcú esetében. Úgy néz ki, annyira mégsem nagy kultfilm a Trainspotting Magyarországon, mint ahogy azt mi gondoltuk. De hát még mi is csak most ismerjük ki a közönség ízlését, azt például a fene sem gondolta, hogy a Woody Allen-filmekért teljesen odavannak a nézőink.
 
Ha jól tudom, a filmeket celluloid kópiákról vetítitek. Mi ennek a formátumnak a vonzereje?
 
Igen, heti  1-2 film esetében megpróbálunk erről a formátumról vetíteni, húsvéthétfőn például az eredeti MAD MAX 1-2-t. A filmszalag élő dolog: a korral együtt öregszik, kopik, karcosodik, nem olyan tökéletesen steril, mint a digitális kép. És hogy ez miért jó? Fogalmam sincs, de hogy teljesen egyedi élmény filmről filmet moziban nézni, az biztos. 
 
Amerikai és angol stand uposok műsorai is helyet kaptak a mozi repertoárjában. Közülük ki a kedvenced? És mi a véleményed a hazai színtérről?
 
Brit vonalon Stewart Lee az abszolút kedvenc, az amerikaiak közül pedig Louis CK - nem véletlenül vele kezdtük a szériánkat. A magyar stand-up még nagyon új dolog, hagyni kell neki egy kis időt, amíg kiforrja magát. Vannak már biztató jelek, de nálunk még alapvetően mindig a vicces sztorik mesélését jelenti ez a műfaj, pedig itt jóval többről, egyfajta életfilozófiai előadásról lehetne szó, mint például George Carlin, Louis CK, Ricky Gervais vagy Stewart Lee műsorai esetében. Na, ezért vetítjük mi őket a Bem Moziban!