„Csoda nincs, csak kitartó munka”

„Csoda nincs, csak kitartó munka”

Ács Feri személyi edzőt kérdeztük

Ha edzéssel kapcsolatos tippekre van szükségünk, nem kell sokat keresgélnünk, az ehhez szükséges információkat az internet felszínén könnyen meg lehet találni. Ugyanakkor nem biztos, hogy a fentebb említett céljaidhoz közelebb visznek. Ács Feri személyi edzőt kérdeztük, ezúttal a motivációról (vagy éppen annak hiányáról) és a testképzavarokról, amely problémákkal munkája során napi szinten találkozik.
 
Hogyan tud kitartóan és hosszú távon hatékonyan edzeni, aki valójában nem szeret sportolni? Mi az a láthatatlan erő, ami által az edzés valakinek akár a hobbijává is tud válni?
 
Nehéz úgy beszélni az edzésről, hogy a motivációt nem említjük – ez ugyanis a legfontosabb belső hajtóerő. Sokan, sokszor kényszeresen csinálnak sportokat (is), muszájból, mert meg kell felelni egy bizonyos testképnek, mert a társaim is csinálják, mert egyébként nem leszek szerethető, mert azt mondták a brit tudósok. A motiváció egy komoly kutatási téma, és mind pedagógus éveimből, mind pszichológiai tanulmányaimból fakadóan azt tudom mondani, hogy egyedül a belső, mély motiváció fog igazán sikerre vezetni minket. A meggyőződés, hogy amit tenni akarok, azt azért teszem, mert örömet okoz. Ha belső motiváció nélkül végezzük az edzést, az egy idő után felemészt, ha külső tényezőnek akarunk megfelelni, az belső konfliktushoz vezet. A frusztráció, amit emiatt átélünk, az életünk más területén is valamiféle káros hatással lesz. Az hogy sportolunk, egy tudatos választás kell, hogy legyen, mérlegelve az összes tényezőt és hallgatva a belső hangra, mely azt mondja „most jó, most jó helyen vagyok”.
 
Az edzői munkád során biztos rengeteg testképzavarral találkozol. Hogyan tudjátok ezt az alannyal együtt fejleszteni? 
 
Ki a példakép? Mik a külső és a belső motivációim? Mit akarok fejleszteni magamon? Miért gondoljuk hogy az jobb mint ami most van? Nagyon fontos, hogy ezekre a kérdésekre választ adj magadnak! Reálisan kell meghatároznunk a célunkat, ebben sokat segíthet egy edző. Az izomzat növekedésének (vagy pont az anorexikus kép, és az „izmosodástól” való félelem) vadászata és az ez által elért önbecsülés hamis elégedettséget okoz. Mindenki máshogy izmosodik, más alkata van. Alapvetően három típust különítünk el: az ekto-, a mezo- és az endomorf, egyszerűsítve, vékony/közepes/vastag felépítésű embert. Van átjárás a típusok között, de gyökeres változást nem nagyon lehet elérni. Az edzés sokat segíthet abban, hogy a fejben lévő képet „helyre tegye”, de ezen szellemileg is sokat kell munkálkodnunk. A 12 hetes átalakító programunk alatt a Beast Factory-ben folyamatosan tanulunk, fejlődünk, de a tapasztalat, hogy nagyrészt mindenki csodát vár. Pedig csoda nincs, csak kitartó munka. Ha az elmúlt 10 évet nem tested ápolásával töltötted – vagy csak Túró Rudival és hambival ápoltad –, akkor a 12 hét alatti változás csak akkor lesz tartós és fenntartható, ha nemcsak egy időszaknak tartod az életedben, hanem egy kiindulópontnak.