„Talán az is kiderül, hogy mi történt a világvége előtti utolsó házibuli után”

„Talán az is kiderül, hogy mi történt a világvége előtti utolsó házibuli után”

Felleng-interjú

Megjelent a 2020-ban alakult Felleng zenekar első nagylemeze: a 11 dalos Viszi a szél a 2000-es évek pop-punkjának megidézése mellett aktuális problémákkal is foglalkozik, mindezt magyar nyelven. Az albumon átívelő történet a buliba való megérkezéstől, a szerelmi egymásra találáson keresztül, a rossz útról való letérésen át, egészen egy összegző lezárásig szól. Mi kérdeztünk, ők válaszoltak.
 
Interjú: Császár Gergő
Fotó: Kecskeméti Bálint (Keba)
 


Ez az „amerikai pités” pop/punk/rock főleg a 2000-es évek tinijeinek volt a zenéje. Ti fiatalabb generációkhoz tartoztok, mégis ez a stílus és hangulat akadt nektek be. Honnan ez a kedv? Hogyan került nálatok képbe a műfaj?
 
A zenekar életkor szempontjából két részre bontható, Dávid és Szücsi a 2000-es években voltak tinik, Bálint és Dani pedig ’10-es évek elején, ebből kifolyólag annyira nem meglepő, hogy ez “akadt” be nekünk, mert ez a műfaj volt a közös pont mindannyiunk életében. Emellett persze az is közrejátszik, hogy ez egy életigenlő, vidám, optimista, pozitív műfaj, és befogadható nagy közönségek számára is, mégis megmarad a rockos-élőhangszeres gyökereknél.
 
Szerintetek vannak még, akiket meg tudtok szólítani ezzel a (mai fiatalok számára már-már retrónak érzett) zenével, stílussal?
 
Hát hogy a viharba ne! Ahogyan látjuk, a retró stílus, most amúgy is a reneszánszát éli, elég belegondolni, hogy a vírus előtti Necc Partykra, vagy Lithium Nightokra már gyakran a Facebook-esemény létrehozásának napján elfogyott az összes jegy, és rengetegen fedezik fel mostanság a ’80-as, ’90-es, és 2000-es évek nagy slágereit, ennélfogva, és a visszajelzések alapján is látjuk, hogy van igény a zenénkre. Mi ehhez még hozzátesszük a modern hangzásvilágot, és a dalszövegeinkben is igyekszünk aktuálisak maradni, erre remek példa a #Művilág.
 
Sok olyan buliban vettetek részt, amilyeneket a számok megidéznek? Amit ez a tipikus nyári, medencés, műanyagpoharas, bikinis csajos, sörivós, megőrülős fless ígér…
 
Közösen nem volt még erre alkalmunk, tekintve, hogy a csapat pont a Covid közepén lett teljes, viszont amikor még fiatalok voltunk (mintha most nem lennénk…), akkor volt rá precedens, de reméljük, amikor véget érnek a korlátozások, lehetőség nyílik egy klipet forgatni, ahol pont egy ilyen buli van a középpontban!
 
 
Sokat emlegetitek a világvége előtti utolsó házibulit. Ti hogy képzelitek el ezt a bulit?
 
Úgy, hogy lángol az égbolt, szélnek zaja robban, és a világunk darabokban áll… dehogyis, hát még a világvége nem jött el! Egy az előző kérdésben említett, arconpörgős, háztetőről-gördeszkával-medencébeugrós elvadulásként indulna, ami a végére átmegy egy kicsit chillezős, egymást-szeretős lezárásba a szeretteink körében.
 
Melyik magyar zenekar(ok) társaságában lépnétek fel az uccsó házibulin?
 
Annyira szívesen koncerteznénk már, hogy körülbelül Korda Gyuri előzenekarának is lemennénk lassan, de ha az utolsó házibulira bármit választhatnánk, akkor szívesen nyomnánk a Fatal Errorral, a Fish!-sel, Supernemmel, a Kiessel, vagy a Headstockkal.
 
 
Mennyit kellett perkálnotok KAP-nak a #művilágban? Neeem… Szóval hogyan jött össze a klip?
 
Ezt a kérdést rendszeresen megkapjuk, és bár hivatkozhatnánk rá, hogy ez üzleti titok, mégis elmondjuk az igazat. KAP-pal az egyik jó barátunk volt munkakapcsolatban, és ő mutatta meg neki a dalt, ami annyira tetszett neki, hogy ingyen elvállalta, amiért végtelenül hálásak vagyunk, de természetesen kedveskedtünk neki egy kis aprósággal.
A klip koncepcióján rengeteget gondolkodtunk. A videóchates megőrüléstől kezdve, a házibuliban telefonnyomkodásig minden felmerült, végül a „klipforgatás a klipforgatásban” mellett tettük le a voksunkat, amihez előre kitaláltunk különböző jeleneteket, de a forgatás közben is születtek ötletek, mint például „Anyuci hívása”, a dobolás közbeni játék, vagy a laptopon GTA-zás. A forgatás zökkenőmentesen ment, profi stábbal dolgoztunk, mindenki a szívét-lelkét beletette, nagyon jól is éreztük magunkat. Persze utána jött az utómunka, módosítások, ki hol nem elég szép, de a végeredménnyel mindannyian elégedettek vagyunk, és nagyon büszkék vagyunk arra, amit összehoztunk.
 
Nem volt macerás a lemezkészítés ezekben a koronás időkben? Akár dalszerzési, akár felvételi szempontból?
 
Ebben a kérdésben is kifejezetten szerencsések vagyunk, mert a lemez nagyját megírtuk már a Covid előtt, és a lemezfelvétel pont nyárra esett, sőt még a #Művilág klipet is ki tudtuk hozni a nagy korlátozások bevezetése előtt pár nappal. A producerelés és az utómunkálatok maradtak csak novemberre-decemberre, ezekhez nem szükséges olyan szintű személyes jelenlét, mint mondjuk egy énekfelvételhez, de így is volt, hogy Szücsi Oláh Marcellnél, a hangmérnökünknél aludt, mert éjszakába nyúlóan dolgoztak a lemezen. Ahogy mindenki másnak is, úgy nekünk is okozott nehézségeket a helyzet. Amit leginkább kiemelnénk jelenleg, az a próbálás, mert általában este 9-ig próbálunk, és úgy, hogy 8-ra haza kell érnünk, ezt nem tudjuk tartani, viszont töretlenül nyomjuk a heti háromszori zenélést, még ha kevesebb idő is jut rá.
 
Hogyan születtek a lemez dalai?
 
A dalok nagy részének alapját Dávid és Szücsi hozták, a Tele a város és az Így már élsz esetében Bálint jelent meg egy szinte kész koncepcióval, de az összes dalt közösen tettük végül teljessé. Az éles stúdiózás során vált minden hang véglegessé, amiben nagy szerepe van Oláh Marcellnek, a hangmérnökünknek, aki a precíz felvételezésen és a remek keverésen túl odafigyelt arra is, hogy minden témánk zeneileg rendben legyen, és saját ötletekkel is gazdagította a lemezt.
 
 
A házibulis koncepció előre megvolt?
 
A koncepció már előre megvolt, viszont ettől függetlenül figyeltünk arra, hogy a dalok önmagukban is megállják a helyüket, értelmezhetőek maradjanak, de egyben meghallgatva a lemezt kiadja a kerek, nagy egészet.
 
Mit terveztek a közeljövőre? Már ha van értelme ennek a kérdésnek jelenleg...
 
Hiába a járvány, mi ennek ellenére tele vagyunk tervekkel, folyamatosan alkalmazkodunk a helyzethez, és keressük a lehetőségeket. Jelenleg főként a nemrég megjelent nagylemezünk promócióját csináljuk, és az egyik (egyelőre Spotify-exkluzív) dalunkhoz, a Szófiához készítünk egy klipet, ahol a háziállatok lesznek a főszerepben, felhívva vele a figyelmet a felelős állattartásra és az állatvédelemre. A járványhelyzet miatt egyelőre koncertek nincsenek, de amennyiben a közeljövőben nem jön enyhítés, akkor valószínűleg csinálunk majd egy streaming koncertet, és az sem lehetetlen, hogy még egy dalhoz készítünk klipet. Ez az időszak kiváló az alkotásra, szóval már egy kislemeznyi új dal írását is elkezdtük, ki tudja, talán az is kiderül, hogy mi történt a világvége előtti utolsó házibuli után...
 
EZ A CIKK A BUDAPEST BEAT MAGAZINBAN JELENT MEG. OLVASS MÉG: