„Minden a zenét szolgálja”

„Minden a zenét szolgálja”

LOST | CONTINENT interjú

Végre megjelent a csellóval kiegészített, modern metalt játszó, 2013 óta működő budapesti LOST | CONTINENT zenekar második nagylemeze, a Cyber Kingdom. Tökéletes apropó a kérdezősködésre.

Interjú: Császár Gergő
Fotó: Varga Zorán
 
 
Hogyhogy ennyi év telt el a 2 nagylemezetek között?
 
Most élhetnénk olyan klisével, hogy jó munkához idő kell, de az az igazság, hogy tényleg nem akartuk elkapkodni az új albumot. Az A Divine Proportion és a Cyber Kingdom között volt egy Antique nevű kislemezünk is, amely 2017-ben jelent meg. A két nagylemez között eltelt idő a mi szempontunkból emiatt relatív. A Cyber Kingdom megírása számunkra nem volt rendhagyó. A dalok javarészt otthon íródtak és nem a próbatermekben. Nem hagytuk, hogy bármilyen külső vagy belső nyomás telepedjen ránk, emiatt határidőket sem állítottunk fel egymással szemben. Zenei stílus terén is megpróbáltuk nem behatárolni magunkat. Egy olyan lemezt akartunk létrehozni, amelyben mindannyiunk jelleméből, személyiségéből, lelkéből szerepel egy-egy darab. Egy kompromisszummentes egységre törekedtünk, ha úgy tetszik. Ez nagyon felszabadító érzés volt. Előfordult, hogy egy hét alatt kész lett egy szám (#hovahova), de arra is volt példa, hogy egy dalon majdnem egy évet ültünk, és csak a legutolsó pillanatban jutottunk el a finalizáláshoz (Necropolis). Emiatt az alkotói folyamat, számírós időszak miatt telt el ennyi idő a két lemez között.
 
Mióta készül az új album?
 
Az új album első demói úgy két, két és fél évvel ezelőtt születtek meg. Mi legalábbis onnantól számítjuk a kreatív munka kezdetét. A dalok többsége demó formában a 2019/20-as év fordulójára már elkészült, de után jöttek a mindenki számára nehéz idők.
 
Több dalt is írtatok, vagy ez a 9+1 így együtt egy kompakt egészet alkot?
 
Volt 3-4 olyan ötlet, melyet valamelyikünk bedobott a közösbe és el is kezdtünk vele foglalkozni, de végül nem fejeztük be. Ezeknek annyi a konkrét oka, hogy nem tudtunk velük érdemben haladni, nem vitt tovább minket az ihlet. És az elmúlt évek tapasztalataiból levonva a tanulságot, úgy döntöttünk, hogy az ilyet egyszerűbb, ha elengedjük. De végeredmény szempontjából nincs bennünk hiányérzet. A végeredmény abszolút egy kompakt egésszé vált.
 
 
Volt valami hangzásbeli / koncepcióbeli újdonság, amivel direkt ennél a lemeznél találkoztatok, amit kizárólag emiatt alkalmaztatok?
 
Amit kizárólag emiatt alkalmaztunk volna, olyan nem volt. De rengeteg újdonságot vettünk fel a dalírási kisokosunkba, melyet idáig nem használtunk. Ilyen főként az elektronika megjelenése a dalokban. Itt nem a klasszikus értelemben vett elektronikára kell gondolni, hanem olyan kvázi nüánsznak mondható dolgokra (mint például a zuhanyfüggöny elhúzásából vagy lábasfedő ütögetéséből felvett hanganyagból írott groove-okra stb.), melyek a dalok hangzásvilágához tudnak egy kis extra fűszert adni. Illetve a többsávos cselló, illetve ének dallamok is ilyen koncepciónak mondhatóak. Ezekkel is szintén az izgalmasabb és telítettebb hangzás elérése volt a cél.
 
Mennyire szólt bele a koronahelyzet az anyagok írási / felvételi folyamataiba?
 
Sajnos nincs mit tagadni ezen, nagyon is. Nem véletlen a viszonylag hosszú munkafolyamat. Az egészségügyi vészhelyzet, ha a kreatív munkát nem is kellett volna, hogy annyira befolyásolja, de az életünket sajnos megtette. Ezt persze nem akarjuk túlragozni, mert ez mindenkinél igaz. A lényeg, hogy mivel sietni viszont sehova sem siettünk, a lemez, még ha kicsit késve is, de megjelent. Ráadásul vizuális anyagok kíséretében.
 
 
Mennyivel másabb (dalszerzési / hangszerelési) hozzáállást kíván, főleg rockzenei közegben, hogy van egy csellista is a bandában?
 
Mind a dalszerzés, mind a hangszerelés tekintetében érdekes vetület a cselló beépítése. Anno csak simán jó ötletnek tűnt. A dalok írásánál eredetileg csak színezni akartunk, és fel se fogtuk a hangszer karakterességét, dominanciáját. A Cyber Kingdomnak már úgy álltunk neki, hogy a cselló teljes értékű hangszer, jelkép, zászlóshajó a zenekar munkásságában. Ismertük a hangulatát, tudtuk, hogy viselkedik ebben a közegben. Mivel a gitár, a cselló és az ének is elég hangsúlyos, illetve az újonnan bevezetett elektronika is nyilván teret kellett, hogy kapjon, a producingnál a következő mentalitást követtük: minden a zenét szolgálja. Ha minden egyszerre szólna, akkor értelmezhetetlenné és súlyavesztetté válna az anyag. Meg kellett találni, hogy forgatókönyv szempontjából mikor minek van helye a dalban. Nagyon jól sikerült az arányokat eltalálni. Kapott a cselló szinte teljesen saját dalt, ahol szöveggel sem akartuk elvonni a figyelmet a vonós érzelmekről, van olyan dal, ami inkább metál, a cselló pedig csak a maga „kis” dolgát végzi el, hogy a dal mondanivalója hitelt nyerjen a hangszerelés által. Egy standard rock-metál formációnál sok évtizedes tradíció alapján alakulnak a szerepek. Egy ilyen felállásnál kellő nyitottság és kompromisszumkészség nélkül nemigen lehet boldogulni. Kísérlet ez a javából. Nekünk azért – úgy érezzük – sikerült.
 
Mennyire vékony jég a magyar és angol szövegek vegyes jelenléte? Elég vitakiváltó téma szokott lenni a többféle nyelven való megszólalás…
 
Szó sincs jégről, legalábbis a mi olvasatunkban. A zenekar munkássága során nem egy vitát váltott ki, hogy magyar vagy angol szöveggel publikáljunk dalokat. Az első lemez még elég gyerekcipő, ott minden szöveg angol, meggyőződésünk volt 2014-ben, hogy ezt a muzsikát nem lehet érdemi közönséghez eljuttatni, ha nem angolul születnek a nóták. Egyszerűen nem éreztük a magyar nyelvet. Az Antique-on már született magyar nyelvű szöveg is. Ha őszinték akarunk lenni, ott nagyban növelte az önbizalmunkat a magyar szövegalkotáshoz az a minőségi ugrás, ami akkor volt érezhető a magyar metál színtéren. Egész konkrétan felidézhető, hogy a Blind Myself „Négyszögöl” lemeze, illetve a Nova Prospect teljes munkássága abban erősített meg minket, hogy lehet tartalmas, élvezhető szöveget magyarul is írni. Nem könnyű, úgyhogy nagy-nagy taps az említett zenekaroknak, valamint külön térdre borulás az AWS-nek, vagy Watch My Daying-nak, azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy miért. Abban a szerencsés helyzetben voltunk az új lemez készültekor, hogy már az elején egyetértettünk, hogy nem akarunk vitát. Nem akarunk senkire semmit ráerőltetni. Így senki meg se kérdőjelezte a döntést. Ha egy dal magyarul kívánkozott ki, akkor úgy, ha angolul, akkor úgy. Az önkifejezés része, hogy nem csak azt mondok, amit szeretnék, hanem úgy is, ahogy szeretném. Elégedettek vagyunk a dalszövegekkel, ha pedig valaki azért nem hallgatja meg a dalokat, mert magyar, vagy mert éppen nem az, akkor így járt. Vitát nem célunk kiváltani, főleg nem a dalszövegek nyelvével. Ez a lemez ilyen! Szeretettel tőlünk, nektek.
 
 
Mik a tervek? Ugye bemutatni egyelőre sajnos nem lehet a lemezt – legalábbis élőben. Online esetleg terveztek valamit? Netán újabb klip majd?
 
A koncertek hiánya miatt nem egyszerű megtartani a kapcsolatot a közönséggel vagy az emberekkel. A célunk az, hogy minél több online felületen jelenjen meg a lemezünk. Mivel jelenleg teljes bizonytalanság övezi a legelső élő koncertezés lehetőségét, ezért próbálunk minden interjút, lemezkritikát, podcastet vagy bármilyen tartalmat a lemezzel kapcsolatban, nem egyszerre kihozni. Minden hónapban lesz valami érdekesség a lemezzel és a zenekarral kapcsolatban. Új klip lehetőségén még nem gondolkoztunk, jelenleg minden anyagi forrásunkat a lemezbe és a Kártyavár klipjébe helyeztük. Természetesen ettől függetlenül, én már mindenki fantáziájában elindult egy-egy terv, több dal vizuálját illetően is. A Helix című dalunkra például már adódik konkrét elképzelés is.
 
EZ A CIKK A BUDAPEST BEAT MAGAZINBAN JELENT MEG. OLVASS MÉG: