„Mi azon dolgozunk, hogy minél többekhez eljusson a fenntarthatóság témaköre”

„Mi azon dolgozunk, hogy minél többekhez eljusson a fenntarthatóság témaköre”

Sápi Zsófia / Greendex.hu

 
Interjú: Császár Gergő
Fotó: Heltai Eszter 
 
 
Milyen indíttatásból és kinek a fejében született meg a Greendex ötlete?
 
Én augusztusban kezdtem a Greendexnél, de az ötlet ennél jóval korábbi. Volt egy kis, egyébként marketinggel, kampánystratégiával foglalkozó csapat, akik azt tapasztalták, hogy nehéz ezeket a zöld témákat kommunikálni, mert vagy egy nagy híroldal eldugott kis cikkje lesz, vagy pedig egy kis, szakmai közösséghez jut el, és pont a nagyközönséget nem tudják elérni. Mi azon dolgozunk, hogy minél többekhez eljusson a fenntarthatóság témaköre. Nagyon örültem, amikor megkerestek, mert az elmúlt években főleg zenekari bookinggal, menedzsmenttel, fesztiválszervezéssel foglalkoztam, ami ugye most teljesen áll. Egyrészt mentálisan is rengeteget jelent, hogy vannak célok, amikért lehet is dolgozni. Másrészt régóta szerettem volna a természetvédelemmel, az ember és környezetének viszonyával többet foglalkozni, ez amolyan gyerekkorból hozott motivációm volt.
 
Gondolom gyakori kérdés, hogy van-e közötök az Indexhez, vagy csak a név cseng össze?
 
Kezdetben tényleg volt, aki rákérdezett erre, mert pont a mi indulásunkkor körülöttük is történt egy s más, de nincs közünk az Indexhez. Azóta, hogy látják a tartalmainkat, már nem jött ilyen kérdés.
 
Hogyan kell elképzelni az oldal működését? Pontosan milyen feladatokat végeztek, láttok el?
 
Magazin vagyunk, nálunk naponta 12-15 új anyag kerül ki, amiben a saját cikkek és a szemlék is benne vannak. Főszerkesztőként minden cikket én élesítek, miután átnéztem őket. A témákat előre megbeszéljük. A belsős csapatban van két fiatal újságírónk és egy profi socialös lány, emellett kifejezetten sok, 30 körüli külsős szerzővel dolgozunk, ez a szám hétről hétre növekszik. Arra törekszünk, hogy minél több témakört és szakértőt be tudjunk vonni, hiszen így lesz igazán sokrétű a tartalom. Együttműködünk a Felelős Gasztrohősökkel, a Követ Egyesülettel, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán az Ember-Környezet Tranzakció Intézettel vagy az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézettel, de van meteorológus, lélektannal, önismerettel és fenntartható divattal foglalkozó influenszer szerzőnk is. Váczi Gergely készít nekünk videós tartalmakat, Szujó Zoltán pedig a podcast adásokért felelős.
 
Mik a fő témáitok? Milyen tartalmakkal, tartalmi formákkal lehet találkozni az oldalon?
 
Ha megnézed az oldalt, a komolyabb kutatásoktól a könnyen fogyasztható hírekig minden van nálunk, aminek a fenntarthatósághoz köze van. Jómagam inkább a tudományos témák iránt érdeklődöm, de egyértelmű, hogy online felületen véges az olvasásra szánt idő, és a nem szigorú szakmai szemmel olvasók nagyon fontosak nekünk. A Greendexen a bulváron kívül minden témával foglalkozunk. Nálunk nem lesz „három tipp, amivel megmented a bolygót”, de a kicsivel mélyebb értelmű életvezetési tanácsokkal nincs gond. Szemléletünk másik fontos eleme, hogy a más oldalakon gyakran tettenérhető klímaszorongással szemben a cselekvésre, gondolkodásra biztassuk az olvasót.
 
A mai internetbázisú világban hogyan tudjátok kiszűrni, hogy mik a releváns, szakmai, és megbízható forrású hírek, anyagok?
 
Az anyagok legfőbb hitelességét számunkra az a szakértői kör biztosítja, akiket fentebb is említettem. A kollégáim feladata a szemlézés, ezért nekik folyamatosan képben kell lenniük az aktualitásokkal. Bízom benne, hogy magam is jól válogatok, de szerencsére nem egyedül kell ezt tennem, van kihez fordulni jó tanácsért.
 
Kikből áll a csapat? Ki lehet "greendexes"?
 
Fentebb ahogy soroltam, belsős és külsős szerzőink is vannak. Ha a zöld témák miatt kérdezed, nem feltétel a környezettudományos végzettség, de ketten a belsős csapatból humánökológia szakra is jártunk az ELTE-n.
 
„Politikamenetesség, reklámmentesség” – áll az oldalon. Ezt hogyan lehet a 2020-ban Magyarországon ténylegesen betartani?
 
A politikamentességet eddig elég jól tartottuk, de mivel ez mindig érzékeny kérdés, létezik az a belső vállalásunk, hogy a politikát is érintő témákat kiegyensúlyozottan mutatjuk be, lehetőleg pro és kontrákkal. Reméljük, hogy minél több döntéshozó néz majd rá a Greendexre, és tájékozódik a fenntarthatóság témáiról. A reklámmentesség nálunk elsősorban azt jelenti, hogy az oldalon nem lesznek bannerek, hiszen elég nehéz lenne folyamatosan figyelni, mi az, ami nem hiteles egy ilyen oldalon. Támogatókra természetesen mi is számítunk, de ezt cikkekkel, rovatszponzorációval szeretnénk elérni.
 
Hogyan tudtok interakciót létrehozni és kommunikálni az olvasóitokkal?
 
A Greendex két és fél hónapja „éles”, ez idő alatt elsősorban a honlap mellett a Facebook-oldalt építettük, de lesz Instánk, és ha a Covidnak vége, szeretnénk közösségi eseményeket is tartani. Rengeteg ötletünk van. Mindenesetre a Facebookon rengetegen kommentálják a cikkeket, parázs, de nem troll viták alakulnak ki az elektromos autók vagy az üvegvisszaváltás kapcsán.
 
Milyen tanácsokat tudtok adni az elkövetkező ünnepi időszakra, vásárlási rohamra?
 
Épp nemrég tettünk ki egy cikket a Black Fridayről... hasonló a véleményünk minden vásárlási rohamról. Persze a Covid miatti reccsenés idején vitán felül áll, hogy vállalkozásokat menthet meg a karácsony előtti vásárlás – itt a lehetőség, hogy elgondolkozzunk, hova tesszük a voksunkat: eldobható tucatáruk, vagy valóban hasznos, értékkel bíró, helyi termékek mellé. Az ünneplést az egyik legfontosabb közösségi-civilizációs vívmánynak tartom, nézzünk a csomagolása alá, és mélázzunk el a mélységein.