Szélesvászonra a magyar klipekkel!

Szélesvászonra a magyar klipekkel!

Interjú Vermes Orsolyával

A Klipszemle a hazai klipek seregszemléje, ahol nemcsak nagy vásznon láthatod az elmúlt év termését, de szakmai zsűri is értékeli őket. A Klipszemle azzal a céllal indult útjára, hogy végre a zenei videóknak is legyen egy megfelelő szakmai platform, ahol hozzáértő zsűri értékeli őket és hogy legalább egyszer, mozivásznon is megtekinthesse őket a nagyközönség.
 
De mi változott a kezdetek óta? Jobbak lettek a magyar klipek? Erről faggattuk Vermes Orsolyát, aki Vida Veráva és Miki357-tel hívta életre a fesztivált. Aztán, október 10-én irány az Akvárium, ahol a 04. Magyar Klipszemlén legeltetheted a szemed a legfrissebb videókon. 
Nagy Kátya
 
Idén már negyedjére rendezitek meg a Klipszemlét. Mik az előző évek tapasztalatai?
Azon a jól ismert jelenségen kívül, hogy a zenetévék helyett a YouTube lett nemcsak a jelenlét és a láthatóság kiemelt platformja, hanem a jogdíj-bevételé is, és ennek egyenes következményeként döbbenetes ütemben növekszik a zenei videók száma? Hogy egyre több a beérkező metálklip az AWS eurovíziós szereplése óta, és a lyric video műfaja is egyre kedveltebb. És hogy a korábbi „papírforma szerinti” nyertes alkotók kezdenek leszokni a klipkészítésről a reklámos-filmes melóik miatt, így pedig sokkal több feltörekvő fiatal tehetségnek jut kiemelt figyelem a díjátadóinkon, mint 3-4 éve.
 
 
Mióta rendszeresen szemlézitek a klipeket, láttok szemléletbeli vagy minőségbeli változást az előző évekhez képest vagy még mindig sok a „haveromnak van egy kamerája” jellegű klipet kaptok?
Meggyőződésem, hogy a „haveromnak van egy kamerája” örök! Ahogy a hullámzó tenger/Balaton nyitókép klipek elején, a kék/piros vagy kék/rózsaszín világítás, meg persze a Duna-part és a Kisoroszi szigetcsúcs helyszín. Az a szemléletbeli változás, hogy az igényre való törekvés egyre nyilvánvalóbban mutatkozzon meg arányaiban, lassacskán zajlik csak, tisztelet a kivételeknek. Hisz ha a bevett haver megcsinálja negyedannyiért, aztán így is megnézik majd tizen-húszplusz millióan, minek utánamenni a jó szakembereknek? De hát ez meg egy olyan dolog, hogy az igény vagy van, vagy nincs, sajnos rá nem erőltethető senkire.
 
Milyen közönség szokott összegyűlni a szemléken? Inkább szakmai érdeklődőket láttok, vagy menő lett klipeket nézni nagyvásznon?
Évről évre bővül a közönség a filmes/ügynökséges/zenész körön kívül olyanokkal, akiknek a versenyprogram nemcsak egy mozgóképes Spoti-lista, hanem értékelik az alkotók művészetét, és kíváncsiak azokra a videókra, amik egyébként nem kerülnének az útjukba a mindennapjaikban.
 
Idén a CAFe Kortárs Művészeti Fesztivál részeként négy helyszínen zajlik a szemle, és a vetítések mellett koncertek és beszélgetések is lesznek. Milyen koncerteket és a beszélgetéseken milyen témákat várhatunk?
A Hangfoglaló Program Backstage sorozatának egy extra kiadása érkezik pályáztatással, zenei exporttal és a self-brandinggel foglalkozó előadásokkal. És várható még a zenekari sajtózástól kezdve a product placementig több érdekes és hasznos téma a VOLT Lokálban. A NagyHallban a díjátadó előtt vetítjük a versenyprogramot, vagyis a kategóriák legjobbjait, közben a KisHallban tematikus blokkok futnak majd.
Hogy az alternatívabbnak mondható és a mainstreamnek számító zenék is képviselve lehessenek, a korábbi évek Klipszemle-nevezői közül igyekszünk változatosan összeválogatni a mini akusztikus produkciók fellépőit. A Facebookunkon kiderül, kik ők!
 
Szerinted mitől igazán jó egy klip?
Ha a látottak és a hallottak ügyesen egészítik ki egymást, és ha azt érzem, hogy az ötlettel és a kivitelezéssel foglalkoztak sokat, nem csak túlestek gyorsan egy forgatáson, hogy ne egy képpel kerüljön ki a dal a YouTube-ra. Szeretem, ha egy klip 3-4 percben el tud mesélni egy történetet, jut valahonnan valahova. Vagy jó végigbambulni, mert gyönyörűszép. A rendezés és az operatőri munka számomra fontos, bár akár egy fájóan rossz fényirányokkal és kompozíciókkal büntető videó is képes működni, ha egyszerűen csak „egyben van”.
 
Milyen szempontok alapján zsűriztek? Minden évben változik ugye a zsűri összetétele, ilyenkor változtattok a szempontokon is, vagy van egy fix rendszer, ami alapján mindig válogattok?
A zsűrit olyan zenei és filmes szereplőkből állítjuk össze, akik a lehető legtöbb értékelési szempontnak szakértői. A szempontok maguk a kategóriák, ezeket folyamatosan változtatjuk a nevezett alkotások szerint. Vannak a klasszikus szakmaiak, ezeket bővítgetjük évente, hogy minél több alkotásnak és alkotónak adhassunk esélyt a vetítésen és a díjátadón.
 
A napokban zártátok a nevezést. Mennyi klip érkezett eddig, milyennek ígérkezik az idei mezőny?
Nagyjából 600 klip érkezett – ami alig kevesebb, mint tavaly, amikor 2 év termését jelölhették –, ezeket előszűrjük, aztán megy a shortlist a zsűrinek, akik pontozással döntenek a legjobbakról. A nevezettek listája elég vegyes szokott lenni, a versenyprogram viszont rendre nagyon erős. És egyre több olyan előadóról tudunk, aki a Klipszemle-nevezés határidejéhez igazítja a forgatását, vagy azért dolgozik korábbi nyertes alkotókkal, mert így esetleg növelheti az esélyeit a győzelemre. Vagyis már léteznek olyanok, akik számára a Klipszemle tényező lett. Őrület.