„Szeretem a zenét, aminek lelke van”

„Szeretem a zenét, aminek lelke van”

Vibrotanica interjú

fotó: Tóth Emese
 
Elmúlt már az idő, amikor gyermeki énünk a Tüskevár vagy az Ábel a rengetegben után másra sem vágyott, csak eggyé válni a természettel. De a vágy is megszűnt volna, vagy éppen hogy aktuálisabbá vált a XXI. században?
 
A Jérôme Li-Thiao-Té, azaz J3ZZ által megálmodott vizuális-zenei varázslat, ahol a növények hangszerekként szólalnak meg, biztosan felidézi ezt az időszakot. A művész a következő előadásra készülve beavatott minket a Vibrotanica világába. - Szabó Anna
 
fotó: Bregó Krisztián
 
A legelső Vibrotanica-előadás hihetetlen élmény volt, soha nem volt még részem hasonlóban. Mi adta az ötletet hozzá?
Ez egy nagyon személyes történet. Sokakhoz hasonlóan én is sokszor érzem, hogy hiányzik a természet, a sok tennivaló és a város egyszerűen leterhel, ilyenkor pedig szükség van egy kis szünetre, elszakadásra. Számomra ez a szabadban való túrázás. Ilyenkor igazán közel kerülök a természethez – ami számomra azért is fontos, mert a hazámban, a Réunion-szigeten az emberek tökéletes szimbiózisban élnek vele. Túrázás során a körülöttem lévő növények egészen olyanok, mintha élő személyek lennének, akikkel kommunikálhatunk. Ez furán hangozhat, de érdekes elképzelni, hogy a természet háza tele van személyekkel, akiket akár meghívhatnánk egy előadásra fellépőként. Elképzeltem, hogyan lehetne segíteni nekik, hogy hallassák a hangjukat, innen indult az egész. Találtam egy módszert, hogy lefordítsam az üzeneteiket a zene nyelvére, de ezek az ő impulzusaik, csak úgy, mint bármelyik másik előadónál: nem mondom meg nekik, mit hogyan csináljanak.
 
Hogyan lehetséges a növényeket megszólaltatni? 
A növényektől kapott jelzéseket, adatokat szenzorokkal veszem fel, átszűröm, és interpretálom őket különböző hangszerekre, például szintetizátorra.
 
Hogyan hallható ki, hogy melyik hang származik tőlük?
Különleges hangzásuk van, főként a ritmuson és az impulzuson érezni: sokkal nyugodtabb, kevésbé éles, mint a többi. A későbbiekben lehet, hogy kapnak szóló részt, ahol egyértelmű lesz, hogy éppen őket halljuk.
 
Az előadás után azt mondtad ez számodra is egyfajta kísérlet volt. Sokat tanultál belőle?
Abszolút, még mindig tanulok, főként a növényekről, hiszen önálló szerepük van – én irányítom a hangerőt, de a paramétereket ők döntik el, én csak reagálok rá. Az eszközök, a technológiák, amelyekkel dolgozom, szintén folyamatosan változnak, fejlődnek. Rengeteg kérdés van, amire egyelőre nem tudom a választ. A zenei részt is folyamatosan alakítjuk Sly Juhasszal, a dobossal, mert bár van egy struktúránk, elsősorban mégis experimentális az előadás.
 
Több előadás is várható még, a következő április 3-án. Mivel készültök?
Minden előadás más és más. Rengeteg munkával jár a felkészülés, de nagyon izgalmas. Akkor Döbrösi Laura lesz a vendégművész, szeretnénk bevonni több klasszikus és kortárs irodalmi alkotást, illetve Nagy András – aki egy nagyon tehetséges képzőművész – is sokkal experimentálisabb alkotásokkal készül. Mindenesetre rengeteg tervem van, a nyári előadás is varázslatos lesz, hiszen a Lóvasút akkor már nyitott lesz, így egészen közel kerülünk az erdőhöz, de lehet, hogy kivisszük az előadást egy eperföldre is, épp a betakarítási időszakban.
 
 
(''A MOMkultban és tagintézményeiben a koronavírus-járvány kapcsán kiadott kormány-rendelet értelmében az április 3-ra tervezett Vibrotanica koncert új időpontban, október 16-án kerül megrendezésre. A koncertsorozat következő alkalma augusztus 28.'')
 
A teljes interjút a márciusi Rockstar magazinban találod!