J.S. Bach 330 - Hétvégén Bach szól az utcán és a MüPában

J.S. Bach 330 - Hétvégén Bach szól az utcán és a MüPában

2015-03-18

Utcazenéléssel ünneplik Johann Sebastian Bach szül...

Utcazenéléssel ünneplik Johann Sebastian Bach születésének 330. évfordulóját szombaton Budapest belvárosában a Bach in the Subways (Bach az aluljárókban) nevű mozgalomhoz csatlakozva.

A német mester zenéje 10 és 18 óra között 5 helyszínen csendül fel a Magyar Rádió és a Doktoranduszok Országos Szövetsége kezdeményezésére, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) együttműködésével.

A Fővám téri Vásárcsarnokban Fülei Balázs, Simon Norbert, Fieszl Mátyás, Sándor László, Lakatos György és tanítványai, Demeniv Mihály és a Lutheránia Énekkar, míg a Deák téren a Budapesti Énekes Iskola, Rákász Gergely, a Járdányi Pál Zeneiskola és a Fischer Annie Zeneiskola együttesei, Lukácsházi Győző, a Madách Gimnázium Énekkara, a Magyar Tubaegyüttes, a Simplicissimus és a Lutheránia Énekkar zenél.

A Kálvin téri aluljáróban Pétery Dóra, Szászvárosi Sándor, az Ádám Jenő Zeneiskola együttese, a Musica Florens, Sándor László, Zétényi Tamás, Rákóczy Anna, Ittzés Gergely, Bársony Péter, Rohmann Ditta, Baksai Réka és Puszta Betty, az Astorián Rohmann Ditta, Gallai Judit, Lakatos György, Vázsonyi János, Mihály Gyula, Szatzker Zsanett, Nagy Judit és Bábel Klára muzsikál az érdeklődők örömére.

A napot közös koráléneklés zárja 17.30-kor a Szent István-bazilika előtt, a Szent István téren Kamp Salamon vezetésével. Ide a fellépő művészek mellett mindazokat várják, akik szívesen részt vesznek egy örömzenélésben - olvasható a Magyar Rádió Nonprofit Zrt. és az MTVA közleményében.

A Bartók Rádió műsora, a Muzsikáló délután különkiadása élő kapcsolásokkal jelentkezik a helyszínekről, és a közrádió többi csatornája is követi az eseményeket.

A Magyar Rádió és a Doktoranduszok Országos Szövetsége a bach@radio.hu címre várja azokat a fotókat és videókat, amelyeket a közönség az egyes produkciókról készít. A beérkezett felvételekből közösségi videoklipek készülnek, amelyek megtekinthetők lesznek az esemény webfelületein.

Idén 39 ország 129 városában emlékeznek Bachra aluljárókban és köztereken való utcazenéléssel, nyitott koncerttermekben és nyitott templomokban felcsendülő muzsikával. A Bach in the Subways (Bach az aluljárókban) nevű mozgalmat (bachinthesubways.com) 5 évvel ezelőtt egy New York-i csellista, Dale Henderson indította el azzal, hogy a komponista születésnapját egy szál csellóval egy forgalmas vasúti peronon muzsikálva ünnepelte meg.





Péntek estétől szombat estig 24 órán át Johann Sebastian Bach orgonamuzsikája szól a Művészetek Palotájában a német komponista születésének 330. évfordulója alkalmából.

Fassang László orgonaművész, a Müpa orgonakoncertjeinek - köztük a mostani "Bach-virrasztásnak" - a szerkesztője az MTI-nek elmondta: a 14 koncerten Bach teljes szólóorgonára írt életművét bemutatják, ami egyedülálló vállalkozás a koncerttermi gyakorlatban, egyúttal az idén tízéves Müpa fennállásának eddigi leghosszabb koncertfolyama. Megjegyezte, hogy a 14-es szám - az ütemszámokban és más módon is - különleges szerepet tölt be Bach életművében, hiszen a Bach név betűi ábécében elfoglalt sorszámának összege (2+1+3+8) pont ezt a számot adja ki.

"Azok a ciklusok, amelyeket Bach egy gyűjteményben hagyott ránk, így a legfontosabbak, az Orgelbüchlein, a Triószonáták, a Neumeister-korálok, a Lipcsei korálok és a Clavierübung 3. kötete egyben hangzanak el egy-egy koncerten. Michel Bouvard a nyitóhangversenyre olyan darabokat válogatott össze, amelyekre a francia zenei hagyomány hatott, Lorenzo Ghielmi pedig olyan átiratokat mutat be, amelyeket Bach olasz szerzők, például Vivaldi darabjai alapján készített" - magyarázta Fassang László.

Kitért arra is, hogy a több generáció képviselteti magát az előadók között, három, sőt négy nemzedéken átívelő tanár-diák láncolatot is felfedezhetünk. "A záró koncerten a Clavierübung 3. kötetét játszó Christoph Bossertnek tanítványa volt a Neumeister-korálokat előadó Szabó Balázs, akinek viszont a kicsik között fellépő Szedmák Eszter a növendéke. De egy még hosszabb sort is kaphatunk: Michel Bouvard az én mesterem volt Párizsban, az Orgelbüchleint játszó Tóka Ágostont én tanítottam a Zeneakadémián, ő pedig a 13 éves Palkovics Mária oktatója" - sorolta Fassang László.

Az ifjú tehetségek szombat délelőtt lépnek fel Bach Nyolc kis prelúdium és fúgájával és más műveivel. "Talán mindenki ezzel a sorozattal kezdi az orgonatanulmányait, a gyerekek tehát azt a művet fogják eljátszani, amelyet életükben először megtanultak. Fantasztikus lehetőség, hogy ilyen fiatalon felléphetnek a Müpa színpadán, egyúttal üzenet is, hogy érdemes ezzel a hangszerrel foglalkozni, hiszen nagy gazdagság rejlik benne, amelyet még mindig nem aknáztunk ki teljesen".

Fassang László szerint a Bach24-sorozaton minden korosztály megtalálhatja a neki tetsző napszakot: a nagyszülők például elhozhatják unokáikat a szombat délelőtti koncertre, a fiatalok éjjel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán babzsákokon heverészve hallgathatják a zenét, élvezhetik a különleges fényfestést és kipróbálhatják, melyik helyről legjobb a hangzás. "A rossz alvókat is várjuk, akik hajnalban nem tudnak mit kezdeni az idejükkel" - jegyezte meg, hozzátéve: olyan alkalomról van szó, amelyről nem lehet elkésni.

A vendégek felfrissülhetnek a folyamatosan nyitva tartó, háttérzeneként Bach-feldolgozásokat játszó Bach-Caféban, a nap folyamán betekinthetnek egy orgonaépítő műhely kulisszatitkaiba, és mindenki vehet egy ingyenes orgonaleckét is a Zeneakadémia hallgatóinak köszönhetően, akik 10 és 16 óra között "ügyeletet tartanak" a Müpa első emeleti előcsarnokában.

A belépők változatosak, egy-egy hangversenyre is lehet jegyet venni, de napszakokra (Bach Nacht és Bach Tag), és természetesen a teljes 24 órára is váltható bérlet (Bach24).

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2006-ban felavatott orgonája az utóbbi hét évtizedben épített legnagyobb hangversenytermi orgona Európában. A 92 regiszterrel, 5 manuállal és 6804 síppal megszólaló hatalmas instrumentumhoz a pódiumra kitolható mobil játszóasztal csatlakozik, amelyet gyakorta választanak a fellépő művészek, hiszen segítségével közvetlenebb kapcsolatba kerülhetnek a közönséggel - olvasható a Müpa beharangozójában. - MTI