Vissza a feladónak!

Vissza a feladónak!

Vissza a feladónak!–színdarab Bukowski Posta c. regénye alapján, 10.21., TRIP

Charles Bukowski: Posta című regénye nyomán a Szegedi Nemzeti Színház, a Helikon Kiadó és a TRIP Hajó bemutatja: Vissza a feladónak! – sztereodráma egy felvonásban és filmvetítés.
 
Mindannyiunk kedvenc vén kujonjának, az amerikai irodalom világszerte és Magyarországon is egyre kultikusabb alakjává váló írójának, Charles Bukowskinak hazai népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy első regénye, az eredetileg 1971-ben (nálunk először 2006-ban) megjelent Posta 2019-ben harmadik kiadását élte meg.
 
A Szegedi Nemzeti Színház Bukowski-rajongó tagozatát, Bánvölgyi Tamást, Tóth Ádámot és Hajdú Róbertet is a Posta ihlette meg: ők találták ki és vitték színpadra a Vissza a feladónak! című darabot, amelyet Bukowski magyar hangja, Pritz Péter fordítása alapján Miklós Krisztián írt és Czene Zoltán rendezett. A rendhagyó technikai megoldásokért (az éterből további szereplők kapcsolódnak be az előadásba) Dancsó Krisztián hangmérnök felelt. Az alkotók a háromszereplős, egyórás előadást, amelyet a nyár elején egyszer már nagy sikerrel bemutattak a TRIP hajón is, „kevert műfajú” darabként jellemzik: egyszerre stand up, önéletrajzi road movie és kocsmaszínházi produkció.
 
Mint Bukowski összes többi írása, a Posta is és így a Vissza a feladónak! című darab is – a permanens ivás, nőzés és másnaposság, munkahelyi őrület és egyéb viszontagságok mellett – örök érvényű dolgokat vet fel, és ugyanúgy szól a mű antihőséről, Henry Chinaskiról (Bukowski alteregójáról), mint rólunk és a magáról az életről. Olyannyira igaz ez, hogy a legutóbbi TRIP hajós előadáson részt vett egy postás is, aki a nézők között a leghangosabban nevetett, és a darab végén elmondta: azért, mert olyan, mintha Bukowski egyben az ő életéről is írt volna.
 
Az előadás előtt a szervezők Charles Bukowski hétköznapi őrülete címmel levetítenek egy rövid dokumentumfilmet az író életéről, jellemző momentumairól, helyszíneiről és műveiről. A filmben megjelenik a posta, ahol dolgozott, a lóversenypálya, ahová járt, lakhelyei, felolvasóestek színhelyei, a ház, ahol a Nőket írta, és megszólalnak egykori élettársai, volt felesége, lánya, kiadójának vezetője, és még Sean Penn is, aki beszámol arról, milyen volt az az este, amikor egy házibulin Bukowski megpróbált rámászni az anyjára. Mármint Sean Pennére.
 
A darab után Bukowski after party és egyben Happy Mondays buli a Panoráma teremben, Doktor Pepperrel, vagyis a fordítóval.