4 dolog amit nem tudtál a körtéről!

4 dolog amit nem tudtál a körtéről!

egészségvédő tulajdonságai rendkívül gazdagok

A körte szezonális gyümölcs, és bár sokáig eltartható, jótékony hatásait akkor élvezhetjük legjobban, ha éretten szüretelve, azonnal fogyasztjuk. Bár a körte – ahogyan az alma is – kicsit a „szegények” gyümölcsként volt elkönyvelve, egészségvédő tulajdonságai rendkívül gazdagok. 
 
Rákmegelőző összetevők: a körte héja közel háromszor annyi növényi tápanyagot tartalmaz, mint a gyümölcsbél. Gazdag flavonoidokban, amelyek remek gyulladáscsökkentők, míg a benne található fahéjsav kiváló rákellenes hatással bír. A körte számos antioxidáns hatású összetevővel is rendelkezik: ilyenek a flavonoidok mellett a C-vitamin, valamint a karotinoidok. Ennek köszönhető, hogy a körte fogyasztásával felvehetjük a harcot a rákot, gyulladásokat, szív- és érrendszeri betegségeket – többek között szívinfarktust és agyvérzést – okozó, és a bőr öregedését felgyorsító szabadgyökökkel szemben. A szabadgyökök nagy ellensége a glutation, amely a körtében szintén meghatározó mennyiségben lelhető fel.
 
Védi a szívet: fontos szívvédő hatása, hogy képes jelentősen csökkenteni az LDL koleszterin szintjét. Ez a tulajdonsága abból adódik, hogy a körte héja kimagaslóan gazdag pektinben. Mivel a pektin vízben oldható növényi rost, a szervezetbe kerülve összetapad az LDL koleszterinnel, aminek jelentős része ürítéskor eltávozik a szervezetből. A körte ezen kívül bővelkedik káliumban, ami fontos szerepet játszik a szív egészséges működésében: ez a hatóanyag tágítja a vérereket, valamint szabályozza a szívritmust, az érfalak ellazulásának köszönhetően a vérnyomás is csökken.
 
Javítja az emésztést: a rostok a legjobb természetes béltisztítók, a bélredőkben felgyülemlett salakanyagokat és mérgeket is eltávolítják. Közreműködnek a bélflóra egyensúlyának megőrzésében és visszaállításában is, ezen keresztül támogatják az immunrendszert, hiszen a bélflóra állapota – az immunsejtek 70 százaléka a vastagbélben található – meghatározza a szervezet védekezőképességét. Részben a rostok jelenlétének eredménye, hogy a körte enyhe hashajtóként is alkalmazható, rendszeres fogyasztása megelőzheti és kezelheti a krónikus székrekedést. A benne található lignin elősegíti a salakanyagok előrehaladását, szinte „átcsúszását” a vastagbélben, ezáltal lazábbá teszi a székletet. Ez nem csak a helyes ürítést serkenti, de csökkenti a felhalmozott salakanyagok miatt kialakuló vastagbélrák, valamint az aranyér kockázatát.
 
Torokfájás és csontritkulás ellen: bár a körte nem igazán erről híres, de kiválóan elbánik a torokfájással, és a hangszálgyulladással. Amennyiben ezektől szenvedünk, langyosítsunk fel egy pohárnyi körtelevet egy kiskanálnyi mézzel: a hatása szinte azonnali. Káliumtartalmának a szív működésén kívül a vércukorszint és a szervezet pH-értékének szabályozásában van fontos szerepe. A körte hatása, hogy erősíti a csontokat, bórtartalma segíti szervezetünket abban, hogy a kalcium ne ürüljön ki a szervezetünkből. Ezért a körte fogyasztása a klimax ideje alatt hozzásegít a szinte elkerülhetetlen csontritkulás mérsékléséhez. A bór mellett szintén fontos a csontok egészsége szempontjából a kalcium, amiből a körte nagyobb mennyiséget tartalmaz. Ezzel járul hozzá a gyermekek csontjainak és fogainak egészséges fejlődéséhez, valamint a csontritkulás lassításához.