5 módszer a téli depresszió elűzésére

5 módszer a téli depresszió elűzésére

Az alábbi sorok segítségünkre lehetnek ebben.

Vége a karácsonynak, nincsen díszkivilágítás, csak a szürke és rideg utcák képei tárulnak elénk. Sokan csak azt érzik, hogy „nem szeretem idő van”, amiből következik, hogy sorban törlődnek a kimozdulós programok. Bizonyos fokig a „bekuckózás” normális, de könnyen átcsaphat téli depresszióba. Sokan a tudtuk nélkül esnek ebbe a „csapdába”. Hogyan védekezzünk ellene? Az alábbi sorok segítségünkre lehetnek ebben.

Figyeljünk a tünetekre! Ha borús a hangulatunk, megnövekedett az alvásigényünk, folyamatosan fáradtak, indokolatlanul feszültek vagyunk, gyenge az immunrendszerünk és több ételt kívánunk a kelleténél, akkor valószínűleg szezonális depresszióban szenvedünk. Mit tehetünk a jobb közérzet érdekében?

1. Figyeljünk a megfelelő D-vitamin bevitelre!

Nyáron akár 15-20 percnyi napfürdővel biztosíthatjuk szervezetünk számára a nélkülözhetetlen D-vitamin természetes forrását. Télen a természetes napfény kevés, mi pedig hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy jó hangulatunk és energiánk szempontjából mennyire fontos a megfelelő D-vitamin bevitel. A D-vitamin nemcsak a csontokat, de az idegrendszert is erősíti és csökkenti a depresszió kockázatát. Vizsgálatok támasztják alá, hogy a D-vitamint rendszeresen szedők körében jóval alacsonyabb számban fordul elő influenza és egyéb légúti megbetegedés. A D-vitamin ezen kívül szerepet játszik az allergiás ekcéma és allergiás asztma kialakulásának megelőzésében is.

2. Ki a szabad levegőre!

Bármennyire jól esik is a meleg szobában bekuckózni, vagy a kandalló mellett iszogatni a barátainkkal, néha szakítsuk félbe ezeket a beltéri mulatságokat, öltözzünk fel melegen és irány a friss levegő! Aki teheti, menjen síelni, szánkózni, de nagyon hatásos tud lenni egy kiadós séta is a szabadban.

3. Több pihenés, több alvás

Télen nemcsak a medvék számára hasznos a téli álom. A mi szervezetünk is pihenni vágyik, rá is fér az egész éves pörgés után. Úgyis hamar sötétedik, használjuk ki az időt és aludjunk egy kicsit többet a megszokottnál. Ha tehetjük az esti, hűvösebb és sötétebb időszakot használjuk egy kis pihenésre. Egy jó fürdő, szauna vagy masszázs különösen jól esik ilyenkor az embernek. Együnk és igyunk minél több meleg levest, teát vagy kakaót, nagyon sokat fog segíteni az ellazulásban. A pihenéshez ne a televízió zörejét, hanem inkább valami jó zenét válasszunk társnak.

4. Az sem mindegy, mit eszünk

A megfelelő vitamin és ásványi anyag tartalmú ételek és italok fogyasztása egész évben elengedhetetlen, de télen különösen fontos. Fokozottan figyeljünk arra, hogy mit eszünk. Nagyon jók ilyenkor a zöldségek, a színes déligyümölcsök és szüksége van a szervezetnek a megfelelő fehérje bevitelre is. A téli hidegben a szokásosnál is csábítóbbak az édes ízek, de próbáljuk kerülni őket, amennyire lehetséges. A túlzott cukor fogyasztás hosszú távon betegségek kialakulásához és elhízáshoz vezet.

5. Érdemes keresni a fényt

Az orvosok általában vitaminokat és gyógyszereket javasolnak a téli depresszió ellen. Pedig ezek helyett néha sokkal hatékonyabb a fényterápia. Ma már megvannak erre a technikai felszerelések, ha valakinek pénztárcája és ideje engedi, érdemes igénybe venni a fényterápiás kezeléseket. A fényterápia alkalmas a betegségek megelőzésére, az erőnlét fokozására, a fizikai és szellemi teljesítőképesség növelésére, de sok területen használják kiegészítő gyógymódként is.

A polarizált fény energiája behatol a bőr alatti szövetekbe, a véredények tágulását okozza, serkentve a helyi vérellátást, így több oxigén és tápanyag jut egy adott területre. Támogatja az ellenálló képességet, javítja az általános közérzetet, a mozgásszervi funkciókat és a koncentrálóképességet, oldja a fényhiány okozta stresszt és szorongást. Növeli a fizikai és szellemi teljesítőképességet, regenerál, támogatja az izomerősséget és izomterhelhetőséget, és nem utolsó sorban fokozza a bőr és a fejbőr oxigénellátottságát, valamint a sejtanyagcserét illetve a vér- és nyirokkeringést is.

Aki ezt nem tudja igénybe venni, az se keseredjen el. Meg kell próbálni minél több időt tölteni természetes fénynél, ha pedig süt a nap, akkor kimenni egy kicsit a szabadba. Olykor-olykor a szolárium is segíthet a téli depresszió leküzdésében.