A feldolgozott élelmiszerek hátulütői

A feldolgozott élelmiszerek hátulütői

Lássuk a túlzottan feldolgozott élelmiszerek hátulütőit.

Feldolgozott élelmiszernek tekintjük azokat, amelyek fizikai és kémiai eljárásokon esnek át, így végeredményben más jellegű ételt kapunk, mint amilyen az alapanyag volt. De milyen hátránnyal is jár a túlzottan feldolgozott ételek fogyasztása?
 
A feldolgozott élelmiszereket nem kell teljesen elítélni, hiszen a tejet is pasztörizálják, ami feldolgozás, de enélkül fogyasztása nem lenne biztonságos. A valódi problémát a túlzottan feldolgozott élelmiszerek jelentik. A túlzottan feldolgozott élelmiszert nehéz definiálni. Ide sorolhatók azok az ételek, amelyek csomagolásán több mint ötféle összetevő szerepel: édes vagy ízesített sós snackek, chipsek, csokoládé és más édesség, édesített üdítőitalok, instant levesek, fagyasztott vagy konzerv készételek, gyorséttermi ételek, valamint a főként vagy teljesen cukorból, olajokból és zsírokból készült élelmiszerek. 
 
Több evésre késztetnek, ezzel növelik az elhízás kockázatát. Egy friss kutatás szerint átlagosan napi 500 kalória többletbevitelt jelentenek. Az amerikai tanulmány először vizsgálta önkéntesek bevonásával a többszörösen feldolgozott ételek fogyasztásának kockázatait. A kutatás résztvevőinek étkezését egy hónapig figyelték. Kiderült, hogy amikor a résztvevők két hétig erősen feldolgozott ételeket fogyasztottak, átlagosan napi 508 kalóriával többet vettek magukhoz ahhoz képest, mint mikor nem feldolgozott ételt ettek – számolt be róla a BBC News. A feldolgozott ételek fogyasztása 1 kg hízáshoz vezetett. A kétféle étrend tápanyagtartalmát gondosan kiegyensúlyozták, így egyenlő arányban tartalmaztak cukrot és más szénhidrátokat, valamint zsírokat és rostokat is. A kísérlet résztvevői szerint az erősen feldolgozott és a fel nem dolgozott ételek egyaránt finomak voltak. Tehát nem azért ettek többet a feldolgozott ételekből, mert azokat ízletesebbnek találták. Az amerikai Országos Egészségügyi Intézet értékelése szerint a túlzottan feldolgozott ételek valószínűleg hatással vannak az éhségérzettel kapcsolatos
hormonokra, ezért folytatja az evést, aki fogyasztja azokat.
 
A túlzottan feldolgozott élelmiszerek sokat veszítenek tápértékükből. A legtöbb eljárás során a vitaminok és ásványi anyagok elvesznek az ételből. A hozzáadott, szintetikus ásványi anyagok és vitaminok viszont sokkal rosszabbul hasznosulnak. A túl sok só és cukor fogyasztása pedig kiemelt egészségügyi kockázattal jár.
 
Becsapják az ízérzékelésünket. Ha sok feldolgozott élelmiszert eszünk, idővel elveszíthetjük a képességünket arra, hogy az ízek közötti apró eltéréseket érzékeljük, így már ha szeretnénk, se tudjuk majd élvezni a friss, természetes ételek ízét.
 
Könnyen hozzáférhetőek. Sajnos az a tény, hogy a legolcsóbb, legkönnyebben beszerezhető és elkészíthető ételek mind feldolgozottak, idővel rászoktatja az embereket, hogy teljesen elhagyják a természetes ételeket az étrendjükből.
 
Zsírsavösszetételük nem megfelelő. A telített zsírsavak magas aránya és a transzzsírok, amik sok feldolgozott ételben megtalálhatók, számos egészségügyi probléma forrásai.
 
Az alapanyagok minősége nem ellenőrizhető. A legtöbb feldolgozott ételben rengeteg az ízesítő, ami elnyomja az eredeti összetevők ízét. Mivel ezek az ételek sokféle összetevőt tartalmaznak, még nehezebb meghatározni, hogy milyen az alapanyagok minősége. A cégek próbálnak minél alacsonyabb költségekkel ételt előállítani, így valószínűleg a konzervek tartalma és a hamburgerek húspogácsája se minőségi alapanyagokból készül.