A gyógyító Chi Kung

A gyógyító Chi Kung

A Chi Kung annak az útja, hogy megszabaduljunk a belső hőségtől, azaz a haragtól és a nyugtalanságtól, és elérjük a természetes békét és nyugalmat.

A gyógyító Chi Kung a hagyományos kínai gyógyászat egyik ága. A Chi Kung maga több mint 7000 éves hagyományra tekint vissza és nemzedékről nemzedékre szájhagyomány útján öröklődött. A csi modern írásjele, amely levegőt, lélegzetet vagy „életerőt” jelent, azt a téves benyomást keltheti, hogy a Chi Kung légzőgyakorlat, amelynek célja a megnövekedett oxigénbevitel. Ezzel szemben a Chi Kung ősi írásjele a helyes, amelyben a Wu üresség és a tűz írásjelei vannak. Eszerint a Chi Kung annak az útja, hogy megszabaduljunk a belső hőségtől, azaz a haragtól és a nyugtalanságtól, és elérjük a természetes békét és nyugalmat. 
 
A Chi Kung szabályozza az életenergia, a csi keringését a testben és javítja az egészséget. Rengeteg válfaja létezik, amelyek egy része lassú, egyenletes mozgást használ. Néhány változatában szinte egyáltalán nincs mozgás, csak álló, ülő vagy fekvő testhelyzetben való meditáció. A változatok különböző elveken nyugszanak, de mind egyetértenek abban, hogy a csi az élet alapja.
 
A fogalom az 1970-es években vált igazán ismertté, amikor művelőit már nem üldözték, sőt, az állam támogatta a Chi Kunggal kapcsolatos kutatásokat. Ekkor, az un. „Chi Kung hullám” idején 10,000-40,000 fős tömegek gyakoroltak együtt sportcsarnokokban. Ekkor születtek a leghatékonyabb, a régi alapokon nyugvó, de modern kutatásokkal támogatott gyógyító új Chi Kung rendszerek (pl. Zhineng, Guo Lin, Xiang Gong). 
 
A Chi Kung ma
 
Ma a világ szinte minden pontján ismert a Chi Kung gyakorlatok jótékony hatása. Sokféle válfaját vitték el a kínai Chi Kung mesterek a világ különböző pontjaira. Ehhez az is hozzájárult, hogy egyrészt Kína nyitott a külvilág felé, másrészt azért még mindig korlátozva van Kínában ez a mozgásforma, energiatorna és meditáció, és sok mester inkább azt választotta, hogy elhagyja a szülőföldjét. Jelenleg új mozgalom van kialakulóban Kínában, Európában és az Egyesült Államokban, amely a nyugati világban próbálja megőrizni a Chi Kung értékeit, és a nyugati tudományos módszerek alkalmazásával segíteni fejlődését.
 
Ami a Chi Kung tudományos alapjait illeti, sok nyugati orvos elveti a többi alternatív gyógyászati technikával együtt. Legfeljebb hasznos, egészséges tornának fogadja el, ellentétben a kínai gyógyászattal, ahol viszont teljes körű elismertségnek örvend.
 
A Chi Kung és a harcművészet
 
Minden keleti harcművészet alapja a Chi Kung. Ez esetben a belső erő kifejlesztésére használják és arra, hogy a gondolataik erejével lefegyverezzék az ellenséget. A harcművészetben azért vannak mindig körkörös mozdulatok, mert ezt a belső "csi"-t (energiát, életerőt) hozzák fel az úgynevezett "alsó tantienből” (dandien). A jó harcművész soha nem az izomerejét használja, hanem ezt a belső erőt és az ellensége erejét. Legismertebb talán a Saolin kungfu, de természetesen ide tartozik a Tai Chi Chuan is.
 
Érdemes tudni még, hogy amíg a Chi Kung lágy mozgásokból, faállásokból és meditációból áll, aminek a célja az energiagyűjtés és az energiapályák kitisztítása, addig a Tai Chi és a harcművészetek már használják is ezt a belső erőt/energiát. Ezért van az, hogy minden harcművészetnél oktatnak Chi Kungot is, mert ez adja meg az alapokat a küzdelemhez.
 
Chi Kung gyakorlatok
 
A Chi Kung elsajátítása sok időt vesz igénybe. Gyakorlott művelői gyakran órákig vannak egy adott testtartásban, miközben a chi-re összpontosítva irányítják annak keringését a testben.
 
A Chi Kung gyakorlatokat három fő kategóriába oszthatjuk: „csendes Chi Kung”, mely egyfajta meditáció, „dinamikus Chi Kung”, mely a légzésre koncentrál, „dinamikus-csendes Chi Kung”, mely a három közül a legismertebb a nyugati világban. Ez utóbbi különféle mozgásokból és testtartásokból áll, melyek nagyon hasonlónak tűnhetnek a Tai Chi gyakorlataihoz. A Chi Kung sok gyakorlást igényel, ha egészséges közérzetjavító kezelésként szeretnénk alkalmazni magunkon. Kínában is azt tartják, hogy a Chi Kungban a legfontosabb dolog a kitartás.