A JOJÓ DIÉTA VESZÉLYEI

A JOJÓ DIÉTA VESZÉLYEI

TEGYÉLELLENE, HOGY TÖBBET NE KERÜLJ BELE A JOJÓ EFFEKTUS ÖRDÖGI KÖRÉBE

A TESTSÚLYOD ÉVSZAKONKÉNT VÁLTOZIK, MÉGSEM ÉRZED BOMBA FORMÁBAN MAGAD? TEGYÉL
ELLENE, HOGY TÖBBET NE KERÜLJ BELE A JOJÓ EFFEKTUS ÖRDÖGI KÖRÉBE – NEMCSAK MAGAD,
HANEM AZ EGÉSZSÉGED MIATT IS! 
 
Sokan azt hiszik, hogy a jojó diéta, azaz a folyamatos fogyás és hízás nem ártalmas, ám az American
Heart Association tanulmánya szerint ez a fajta testsúly-ingadozás rendkívül káros az egészségre.
 
1. A RÖVID IDŐ ALATT FELSZEDETT KILÓKAT NAGYON NEHÉZ LESZ LEADNOD
A test automatikusan emlékezik az éhezős-fogyókúrás időszakokra, ezért mindig elraktároz egy kis
zsírt a „nehéz időkre”. Ha újból diétázni kezdenél, csak nagyon nehezen fogsz ettől a
pár kilótól megszabadulni!
 
2. A TESTEDBEN CSÖKKENNEK A JÓTÉKONY KOLESZTERINEK
A HDL-nek is nevezett „jó” koleszterin csökkenti az érelmeszesedést és az agyvérzés kockázatát,
valamint védi az érrendszert a kedvezőtlen változások és a daganatos megbetegedések ellen.
Megfelelő táplálkozással, mozgásban gazdag életmóddal és stresszmentes élettel tökéletes lehet a
koleszterinszinted.
 
3. MEGEMELKEDIK A KORTIZOL SZINTED
A kortizol nevű hormont a mellékvese termeli, és a segítségével tudunk reagálni a stresszes
helyzetekre. Megfelelő szintje szabályozza a vérnyomást, az inzulint, a glükózt, válaszol a
gyulladásokra és az anyagcserét is megfelelően szabályozza – ezektől a jótékony tulajdonságoktól
mind elbúcsúzhatunk, ha több mint 5 jojó-diétán esünk át az életünk során.
 
4. IZOMVESZTÉST FOGSZ TAPASZTALNI
Bár a jojó-diéta a zsírveszteségre alapul, a kevés kalórián alapuló diéták során nem csak zsír, hanem
izomvesztés is fellép. Az izomvesztés a szervezetedet energiaraktározásra készteti. A testednek
sokkal könnyebb a zsír raktározása, mint az izomépítés. Amint visszatérsz a „normál” étkezésre, több
zsírt fog elraktározni, mint korábban, így a visszatérő kilók zsírból állnak majd. 19 tanulmányból 11
szerint a jojo diétán átesettek testzsír százaléka nő.
 
Ez a folyamat testmozgással, beleértve az erősítő gyakorlatokat is, megelőzhető. Az edzés a
szervezetedet izomépítésre sarkallja, akkor is, ha más területeken fogysz. Emellett fontos, hogy
elegendő teljes értékű fehérjét fogyassz.
 
5. KEVESEBB ENERGIÁD LESZ
Egy megszorító diéta lelassítja az anyagcserét, ami az energiaszintedre is hatással lehet: többet leszel
fáradt, álmos, gondterhelt és kedvetlen. Arról nem is beszélve, hogy sem a fizikai, sem az elméleti
munkádra nem fogsz tudni koncentrálni. Ahhoz, hogy újból topformában érezd magad, kalóriákra
lesz szükséged!
 
6. MEGZAVARJA AZ ANYAGCSERÉT
Az éhezés lelassítja az anyagcserét. Tudományosan is bebizonyított tény, hogy csak azok a fogyókúrák
hatásosak, amik nem csökkentik drasztikusan a kalóriákat, és a maximális fogyás nem nagyobb 1-1,5
kg-nál hetente. Ahhoz, hogy ne terheld le az anyagcserédet, sok zöldséget-gyümölcsöt és fehérjét kell
fogyasztanod – a jojó diétában mindezek csak másodlagosak.
 
7. MAGAS VÉRNYOMÁSHOZ VEZET
Az elhízást, beleértve a jojó diétát követő hízást is, összefüggésbe hozzák a magas vérnyomással. Sőt
azt találták, hogy a jojó diéta csökkenti a későbbi súlyvesztés vérnyomáscsökkentő hatását is. Ez a
negatív hatás akár 15 évig is kitart.
 
8. ELŐBB BEKÖVETKEZIK A MENOPAUZA
A női „öregedés” első jelei a menstruáció elmaradása, a vizesedés, az izzadékonyság, és a bőr
megereszkedése. Mindezekre hamarabb számíthatsz, ha jojó-diéta függő vagy! A fogyókúra ugyanis
úgy megterheli a tested, hogy átlagosan 2 évet öregedsz minden egyes jojó-diétával!
 
9. NAGYOBB ESÉLLYEL LESZEL DEPRESSZIÓS
A testsúlyod állandó változása frusztrációt és örökös elégedetlenséget okoz, amiért nagyobb esélyed
lehet a stressz és a depresszió kialakulására. Az ismételt súlygyarapodás kudarcélményeket és
általános rossz hangulatot szül, amiből nehéz kilábalni. Sokan úgy érzik, hogy tehetetlenek, elveszítik
a kontrollt.
 
Nagyon fontos, hogy ha átestél néhány jojó diétán, ne vádold magad, ne érezd veszteségnek, vagy
szégyennek. Csupán annyi történt, hogy rossz módszert választottál, valami mással kell próbálkoznod.
A gyors fogyásnál sokkal hatékonyabb, ha apró lépésenként, hosszútávon fenntartható életmódbeli
változtatásokat vezetsz be, amelyek szépen lassan meghozzák a várt eredményt.