A karfiol jótékony hatásai

A karfiol jótékony hatásai

Ismerd meg alegfontosabb pozitív tulajdonságait.

Ne tévesszen meg a karfiol fehér színe, rengeteg hasznos tápanyagot rejt. 
 
Hozzájárul az egészséges szívhez:
A karfiol nagy adagban tartalmaz kénes vegyületeket és tudvalevőleg segíti a májat abban, hogy
semlegesítse a mérgeket. A karfiolra jellemző még, hogy megelőzi a rákot. Jó hatással van a szívre,
ami azt jelenti, hogy segít az egészséges szív- és érrendszer fenntartásában.
 
Csökkenti a koleszterin szintet:
A karfiol gazdag rostokban, amelyek csökkentik a szervezet koleszterin szintjét.
 
Immunrendszer erősítő:
Magas antioxidáns tartalmával segíti az immunrendszer egészségét. Az antioxidánsok önmagukban is
nagyon hasznosak – gyulladásgátló hatásúak és segítenek az immunrendszer egészséges
felépítésében.
 
Magzatra gyakorolt pozitív hatás:
A karfiol a várandós nőkre is pozitív hatással van. Mivel gazdag folsavban és olyan vitaminokban, mint
az A- és B-vitamin, segíti a sejtek növekedését. Ez pedig a magzat helyes fejlődéséhez is hozzájárul a
méhben. Továbbá jó C-vitamin forrás, ami a terhesség alatt nélkülözhetetlen, ezért a várandós
nőknek legalább egy kis tál karfiolt el kéne fogyasztaniuk minden nap.
 
Gazdag kalcium-forrás:
A karfiol kalciumot is tartalmaz, amelynek számtalan előnye van. A kalcium teszi erőssé a csontokat
és a fogakat és számos más funkcióban is szerepet játszik, mint például az idegi impulzusok
átvitelében.
 
Gazdag ásványi anyag forrás:
A karfiol cinket, mangánt, foszfort, magnéziumot, szelént és nátriumot is tartalmaz.
• Cink – segít az új sejtek létrehozásában és a sebek gyógyulásában.
• Magnézium – segíti a mellékpajzsmirigy működését, amely a csontok normális funkcionálásához
termel hormonokat.
• Foszfát – erősíti a csontokat.
• Szelén – az immunrendszer megfelelő működéséhez járul hozzá.
• Nátrium – kiegyensúlyozza a szervezetben található folyadékokat.
• Mangán – az enzimek előállításáért és aktivitásáért felelős.
 
Csökkenti a rák kockázatát:
Elősegíti a tüdő-, mell- és húgyhólyagrák megelőzősét. (A keresztes virágúak családjából sok
zöldségnek ugyanez a hatása, például a brokkolinak is.)
 
Segíti a fogyást:
A karfiol segít a testsúly csökkentésében. C-vitamint tartalmaz, ami kulcsfontosságú anyag a
zsírégetésben. A karfiolban lévő folsav ugyancsak segíti a fogyást. Egy kis tál karfiol körülbelül 30
kalória, és mivel nem tartalmaz keményítőt, ezért korlátlan mennyiségben fogyasztható.
Méregteleníti a szervezetet:
Olyan enzimeket aktivál a májban, amik több szervet is méregtelenítenek, így védve a károsodástól.
 
Emeli a K-vitamin szintet:
Ha szeretnéd növelni a K-vitamin mennyiségét a szervezetedben, növeld a karfiol bevitelt a napi
étrended során. A K-vitamin létfontosságú a csontok és csontsejtek fejlődésében. Másrészről, ha
nincs elég K-vitamin a szervezetben, sérülés esetén erősebb a vérzés is, mert a K-vitamin fontos
szerepet játszik a véralvadásban.
 
A karfiol tárolása
A karfiol tárolása nem könnyű, mivel körülbelül egy héten belül megromlik. A karfiolt ezért jól
zárható műanyag csomagolásban érdemes tárolni a hűtőben. A karfiolfejet fel is szeletelheted, és úgy
is elteheted. Tartsd állandó hőmérsékleten a hűtőben, így a zöldség tárolási idejét is növelheted.
Továbbá tárolás előtt ne mosd meg a karfiolt, mert az felgyorsítja a rothadást – még ha a karfiol
hűtőben is van. Csak azelőtt mosd meg a zöldséget, mielőtt megfőznéd.
 
Hogyan készítsd el?
Ha friss karfiolt veszel, olyat válassz, amelynek a virágzata kemény, fehér, tömött és sérülések nélküli,
a levele pedig élénkzöld.
 
A leveleket szedd le róla, de ne dobd ki; zöldségleves-alapléhez felhasználhatod. Bontsd szét a
virágzatot, és vágd le a szárrészt; az is jó lesz alaplének. A karfiolt elkészítheted párolva, főzve vagy
sütve citromlével, fokhagymával és egy kis olajjal meglocsolva.
 
Csőben sütve, besamelmártással és sajttal megszórva is finom. Ez utóbbihoz felhasználhatod
önmagában, de például brokkolival és kelbimbóval keverve is. Szószt is készíthetsz belőle, ha
megfőzöd és pürésíted, majd hígítod; de tömény masszaként a krumplipüré egészségesebb és
kalóriaszegényebb változataként köretként is tálalhatod.