A kelbimbó előnyös hatásai

A kelbimbó előnyös hatásai

Összegyűjtöttük, miért érdemes rendszeresen fogyasztanod

Az apró káposztához hasonlító kelbimbó sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, ezért
fogyasztása nagyon egészséges. Összegyűjtöttük, miért érdemes rendszeresen fogyasztanod.
 
A keresztesvirágúak családjába tartozó kelbimbó vagy bimbóskel a Földközi-tenger mellékéről
származik. Egyes források szerint Belgiumban nemesítették a XIII. században, de Európa-szerte csak
fél évezreddel később, a XVIII. században terjedt el. Sok európai nyelven brüsszeli káposztácska
(franciául chou de Bruxelles) vagy brüsszeli bimbó (angolul Brussels sprouts) néven ismert.
 
Színe világoszöld, íze jellegzetes édesen kesernyés, hasonlít a dió ízéhez. A káposztafélékkel rokon
kelbimbó (Brassica oleracea) dió nagyságú fejei tulajdonképpen a rügyei, melyek magas és erős félig
fás száron növekednek. A kelbimbó olyan, akár egy apró káposzta, jól tűri az alacsony hőmérsékletet,
így a hideg évszakban is megterem.
 
A kelbimbó jótékony hatásai
A zöldség glikémiás indexe és kalóriatartalma alacsony: 100 grammja mindössze 45 kcal-t tartalmaz.
Fehérjetartalma kiemelkedő a növények közül, 3,4 gramm. Rosttartalma 3,8 gramm 100
grammonként, koleszterint nem tartalmaz.
 
Antioxidáns hatásának köszönhetően segít lekötni a káros hatású szabadgyököket, lassítani a
szervezet öregedési folyamatait, és csökkenteni a prosztata- és méhnyakrák kockázatát. A
kelbimbóban található di-indol-metán egy fitotápanyag, amely karbantartja az immunrendszert,
antibakteriális és vírusölő hatású.
 
A zöldség remek C-vitamin-forrás; 100 grammja 85 milligrammnyit tartalmaz belőle. A-vitamin-
forrásként is fogyaszthatjuk, szemünk és bőrünk egészségére vigyázva. K-vitamin-tartalma segíti a
csontképzést, és erősíti is a csontokat, illetve az agysejtek egészségére vigyázva csökkenti az
Alzheimer-kór kockázatát. A-, K- és C-vitamin tartalma mellett jelentős mennyiségű B1-, B2-vitamint,
karotint, kalciumot, nátriumot, káliumot, foszfort, vasat, ként, magnéziumot is tartalmaz. Sok benne
az élelmi rost, amely megkönnyíti az emésztést és karbantartja a vastagbelet.
 
Elsősorban gyulladáscsökkentő, antioxidáns, rákmegelőző, a szervezet természetes védekező
rendszerét erősítő, emésztést serkentő hatást tulajdonítanak neki.
 
A kelbimbó tumorgátló hatását számos vizsgálatban igazolták. Kimutatták, hogy rendszeres
fogyasztása csökkenti a bélrendszeri polipok, valamint az ebből kialakuló daganatok kockázatát.
Emellett feltételezik, hogy tüdő-, gyomor-, prosztata- és nőgyógyászati rákok megelőzésében is
kedvező hatással bír. Segít a mellben keletkezett rákos sejtek burjánzásának megállításában,
állatkísérletekben pedig bebizonyosodott, hogy még a genetikai háttér alapján kialakuló rák
kockázatát is képes lehet csökkenteni.
 
Jótékony hatását a benne található izotiocianát és szulforafán révén fejti ki. Mindkettő segíti
megakadályozni a sejtburjánzást, semlegesíti a karcinogéneket. A szulforafán ezen kívül élénkíti a
méregtelenítést végző enzimek munkáját (segíti a májban a méregtelenítő enzimek termelését), így a
lehetséges rákkeltő anyagoktól gyorsabban megszabadítja a szervezetet. A kelbimbó erős rákellenes
védő hatását egy másik összetevővel, a glükozinolátokkal is magyarázzák, melyek gátolják a
tumorsejtek osztódását és megtapadását. Ezenkívül a glükozinolátok anyagcseretermékei
antioxidánsként képesek megvédeni a DNS-t a károsító szabadgyökök hatásaival szemben.
 
Hogyan készítsd el?
A párolás remek módszer a kelbimbó elkészítésére, hiszen úgy lesz finom puha, hogy nem fő szét, és
nem lesz túl vizes sem.
 
De persze meg is főzheted a zöldséget; így ízanyagainak egy részét elveszíti, de talán a kelbimbó
esetében ez nem is olyan nagy baj: sokan pont túl „vad” íze miatt nem szeretik.
A dinsztelés is jó megoldás, hiszen így gyorsan kész lesz a zöldség, de a bimbók nem telnek meg
vízzel.
 
Az olajon való megfuttatás során a zöldség hatóanyagai nem sérülnek annyira, mint az előző
módszerek esetén. Hagyhatod egy kicsit karamellizálódni a kelbimbót, így jobban kijön az édes íze, és
a gyerekek is szívesebben megeszik majd. Csőben sütve, sajttal, illetve grillezve, egy kis olajjal, sóval
és borssal meghintve is nagyon finom.