A legfontosabb vitaminok nyáron

A legfontosabb vitaminok nyáron

Most bemutatunk néhányat, amelyek kifejezetten fontosak a meleg hónapokban!

Sokan gondolják azt, hogy vitaminpótlásra a szervezetnek kizárólag télen van szüksége, hiszen egyedül az immunrendszer támogatásában, a megfázásos betegségek megelőzésében van szerepük. Ez azonban tévhit, ugyanis a vitaminok többsége nem közvetlenül az immunrendszert támogatja, hanem a szervezet egészséges működésének nélkülözhetetlen része. Számos vitaminra van szükségünk, hogy testünk egészséges egyensúlyát megtartsuk. Most bemutatunk néhányat, amelyek kifejezetten fontosak a meleg hónapokban!
 
D-vitamin
A D-vitamin egy olyan zsírban oldódó vitamin, amelyhez nem juthatunk hozzá pusztán ételekből, legalábbis számottevő hatást nem tudunk elérni ezekkel. Kétfajta D-vitamin létezik, egyik a D3, amely napfény (UV-B sugárzás) hatására keletkezik a szervezetben, míg a másik a D2, amelyet táplálék formájában juttatunk be, s ott alakul át D3-má.
Legfőbb D-vitamin forrás az UV-B sugárzás, amelyet a nyári napsugarakból vehetünk magunkhoz.
A mértéktartó napozás elengedhetetlen az egészséges élethez, amelyet télen szoláriumozással tudunk némileg fenntartani. A megfelelő D-vitamin bevitellel elkerülhető a csontritkulás, egyes rákfajták kialakulásának az esélye csökkenthető, valamint az izom, szív- és érrendszeri problémák kialakulását is csökkentheti. Nem beszélve általános hangulatjavító tulajdonságáról.
Megtalálható az olajos halban, a tőkehalmájban, néhány tejtermékben és a tojásban. 
 
K-vitamin
A K-vitamin nélkül a sejtek nem képesek megfelelően növekedni. Ez a vitamin nélkülözhetetlen a fehérjék beépüléséhez, ami nagyon fontos a sejtek növekedéséhez és termelődéséhez.
A K-vitamin legfontosabb szerepe, hogy befolyásolja a vér alvadási képességét. Ha a vérben vérrögök képződnek, akár életveszélyes állapotot is okozhatnak. A K-vitamin segít a fehérjék összetapadásában, ami a véralvadási faktorhoz szükséges. A K-vitamin olyan erős, hogy bizonyos véralvadásgátló gyógyszerek hatását is képes visszafordítani.
A csontok növekedéséhez és regenerálásához a szervezet több vitamint is használ. A K-vitamin és a D-vitamin együttműködik, hogy a fehérjék beépülhessenek a csontokba. E fehérjék nélkül a csontok nem lennének képesek megkötni az ásványi anyagokat. 
Legjobb K-vitaminforrásaink a zöld leveles zöldségfélék, mint a káposzta, a brokkoli, a paraj, valamint a tej és a tejtermékek és a máj.
 
E-vitamin
Az E-vitamin bevitele igen fontos, hiszen többek között segít abban is, hogy fiatalságunkat megőrizzük. Fenntartja a sejtek egészséges működését, ezzel lelassítva a sejtöregedést. Nagyon fontos szerepe van a szem egészségének megtartásában, az időskori látásélesség romlásának megelőzésében. Az E-vitamin jó a szívnek, az agynak és véd a terhesség alatt, a férfiak esetében pedig meggátolja a terméketlenség kialakulását. Ez a vitamin különösen fontos szerepet játszik a sejtfalak jó állapotban tartásában, illetve a bőr, az idegek, az izmok, a vérkeringés és a vörösvérsejtek egészségének megőrzésében. 
Megtalálható a különböző gabonafélékben, olajos magvakban, húsban, tojásban, májban. Szervezetünk rövid ideig tárolja, ezért gondoskodunk kell a megfelelő vitaminpótlásról. Túladagolása nem jellemző, mert bár a zsírszövetek és a máj tárolja a felesleget, a széklettel folyamatosan ürül a szervezetből. 
 
C-vitamin
A legismertebb vitamin kétségkívül a C-vitamin, melyről a legtöbben azt hiszik, hogy csak a betegségek megelőzésében és a megfázás kezelésében van szerepe. A C-vitamin anyagcsere-folyamatokban részt vevő enzimek alkotóeleme, vagyis hiányában ezek a folyamatok nem valósulnak meg, mely vérzékenységhez, ínysorvadáshoz, izombántalmakhoz, lassú sebgyógyuláshoz, fertőzésekkel szembeni fogékonysághoz, és gyulladások kialakulásához vezethet. 
Nélkülözhetetlen továbbá a fogak, a fogíny és a csontok egészsége szempontjából, ugyanis segíti a kalcium felszívódását. Részt vesz számos olyan folyamatban is, amellyel az ásványi anyagok és más tápanyagok bejutnak a sejtekbe.
A természetes C-vitamin megtalálható a citrusfélék gyümölcseiben, mint például a citrom, a narancs, a grapefruit, a bogyós növények, valamint zöldségekben is, mint pl. paradicsom, paprika, kel, burgonya.