A legjobb adaptogén gyógynövények

A legjobb adaptogén gyógynövények

Tekintsük át néhány ismert adaptogén gyógynövény emberi szervezetre gyakorolt hatását

Az adaptogén gyógynövények olyan természetes anyagok, amelyek a mellékvesére gyakorolt hatásuk révén módosítják a test reakcióit különféle stresszhatásokkal szemben, növelik a stresszel szembeni ellenállást, nem kívánatos mellékhatások nélkül. De mit is jelent ez pontosan? 
 
Mitől lesz egy gyógynövény adaptogén?
Ahhoz, hogy egy növényt adaptogénnek tekintsünk, meg kell felelnie bizonyos kritériumoknak. Csak
olyan növény lehet adaptogén, ami:
 non-toxikus és a szervezetre nézve tökéletesen ártalmatlan,
 folyamatos normalizáló hatású az egyén pszichológiai funkcióira,
 nem specifikus tevékenységet folytat,
 fenntartja a normális testi funkciókat a szervezetet érő változatos, folyamatos támadásokkal szemben,
 normalizálja a testi funkciókat, tekintet nélkül a meglévő kóros állapotokra (azaz korrigálnia kell a hipo- vagy hiper funkciós zavarokat a szervezeten belül).
 
A világon mindössze 22 olyan ismert gyógynövény él, ami teljes mértékben megfelel a fenti elvárásoknak, és mellékhatások, valamint a szervezet megzavarása vagy károsítása nélkül fejti ki jótékony hatását. Fontos, hogy az adaptogén gyógynövények csak akkor fejtik ki hatásukat, ha szükség van rá. (Például egy adaptogén vérnyomáscsökkentő gyógynövény csökkenti a vérnyomását azoknak, akiknek magas, viszont hatástalan azoknál, akiknek normális.)
 
Tekintsünk meg néhányat:
 
Ázsiai ginzeng
Az ázsiai ginzeng stimuláló hatása mellett növeli a GABA ingerületátvivő anyag szintjét az agyban, javítja a kognitív funkciókat és az agy vérellátását, valamint hatékony antidepresszáns is. Ha egy önmagában is igen hatékony adaptogént szeretnénk, az ázsiai ginzeng tökéletes választás lehet számunkra.
 
Ázsiai gázló, Gotu Kola
Egy különösen előnyös adaptogén iskolai hallgatók számára. Számos hatása mellett véd az oxidatív stressz ellen, valamint szorongásoldó hatással is bír. Ha közeledik a vizsgaidőszak és szeretnénk kihozni magunkból a maximumot, az ázsiai gázlót nekünk találták ki!
 
Álombogyó, Ashwagandha
Kutatások bizonyítják hogy az álombogyó segít a szorongás és stressz oldásában, csökkenti a szervezet kortizolszintjét, védve agyunkat az akut stressz okozta károktól, valamint növeli a GABA és szerotonin receptorok hatékonyságát. Eme pozitívumok mellett az ashwagandha segíti az axonok, dendritek és szinapszisok regenerálódását, ezért ez az adaptogén különösen ajánlott a krónikus stressztől szenvedők számára.
 
Illatos rózsásvarjúháj
Növeli az agy szerotonin és béta-endorfinszintjét így fejtve ki stresszoldó hatását, valamint segít a fáradékonyság leküzdésében és javítja az általános kognitív funkciókat is. A rhodiola rosea aktív komponensei (a rosavin, szalidrozid és a tyrosol) visszafordítják a krónikus stressz miatt megsérült neuronok eredeti állapotát.
 
További ismert adaptogén növények: fokhagyma, kasvirág, citromfű, csicseriborsó, stb.