A meditáció nem csak a lelket erősíti

A meditáció nem csak a lelket erősíti

A relaxálás kétségkívül jó dolog – ezt mindenki tudja, aki gyakorolja.

Sokan azonban azt gondolják, hogy a meditáció kizárólag az elme lecsendesítésére és a stressz elűzésére alkalmas. Kutatások szerint azonban számos pozitív egészségügyi hatása is van. Lássuk, melyek ezek.
 
1. Serkenti az immunrendszert 
A rendszeres relaxáció segíthet a rákos betegek felépülésében. Egy tanulmány kimutatta, hogy az izmok ellazításával járó napi meditáció csökkentette a mellrák kiújulásának esélyét, míg egy másik vizsgálat azt találta, hogy egy hónapnyi relaxációs torna felturbózta a természetes ölősejtek termelését az idős korosztályhoz tartozó kísérleti személyekben, ami azt jelenti, hogy növelte az immunrendszerük ellenállását a tumorokkal és vírusokkal szemben. Egy további kísérletben azt mutatták ki, hogy influenza vakcinát adva az alanyoknak a meditáló csoportba tartozók szervezete több antitestet termelt, mint a nem meditálóké. 
 
2. Segíti az érzelmi egyensúly megteremtését 
A meditáció hozzájárul ahhoz, hogy az egészségtelen érzelmi állapotoktól megszabaduljunk. Ellazult állapotban könnyebb az érzelmileg átitatott emlékeket feldolgozni s a helyükre tenni, ezáltal pedig érzelmileg kiegyensúlyozottabbak leszünk. Tanulmányok szerint a magányosság érzését, a stresszt, a szorongást és a depressziót is enyhíti a relaxálás.
 
A meditáció ráadásul öngerjesztő folyamattá is válhat: ha egyszer segítségével sikerült pozitív érzelmi hatást elérni vagy negatívat enyhíteni, vagyis működött a dolog, az ember hajlamos megismételni, amikor szükséges.
 
Sőt, egy tanulmány azt is kimutatta, hogy a meditálók (akik épphogy egy nyolc hetes kurzust elvégeztek) sokkal inkább hajlandóak voltak segíteni egy sérült, bajba jutott emberen, mint a nem meditáló csoport tagjai.
 
3. Növeli a termékenységet 
A stressz nemigen támogatja a teherbeesést, így a meditáció mint stresszcsökkentő módszer nagyon is a babavállalás szolgálatába állhat. Sőt nemcsak a nők teherbeesését, de a férfiak termékenységét is növelheti ugyanezen oknál fogva: a stressz csökkenti a spermiumok számát és mozgékonyságát, így a relaxáció ez ügyben is segíthet.
  
5. Csökkenti a vérnyomást 
Azáltal, hogy a meditáció arra készteti a szervezetet, hogy kevésbé reagáljon a stresszhormonokra, csökkentette a vérnyomást is egy vizsgálat szerint. Egy másik kutatás pedig azt találta, hogy a relaxációra tanított és azt gyakorló pácienseknek jelentősen alacsonyabb volt a vérnyomása. 
 
 
6. Gyulladáscsökkentő hatású 
A stressz gyulladásos állapotokat válthat ki, s összefüggésben áll szívbetegségek, arthritis (degeneratív ízületi gyulladás), asztma vagy olyan bőrbetegségek kialakulásával, mint a pszoriázis (pikkelysömör). A stresszre adott válaszok korlátozása révén a meditáció enyhítheti és megelőzheti ezen állapotok tüneteit és kialakulását. Egy kutatás kimutatta, hogy a relaxáció klinikailag bizonyítottan enyhítette a pikkelysömör tüneteit. 
 
7. Megnyugtat 
A meditálók és nem meditálók között a legfőbb és legkönnyebben megragadható különbség, hogy míg előbbiek számára a gondolat felmerül, majd bírálat alá kerül, addig utóbbiaknál a gondolat felmerül, s elkezd irányítani…
 
Ezáltal pedig, ha egy szomorú, elkeserítő vagy nyomasztó gondolat tör elő, akkor a meditálók számára ez csupán egy gondolat a sok közül, amely megszületett, virágzik egy darabig, majd meghal: nincs félresöpörve, de nem is burjánozhat, megítéltetik, és a helyére kerül. Ezzel szemben a nem meditálók esetében nagy esély van rá, hogy e gondolat vihart keltsen, átvegye az irányítást és kárt okozzon. 
 
8. Fokozza az agyműködést
A meditáció segíti az olyan kognitív képességek működését, mint a figyelem, a memória és a kreativitás. Mivel a stresszhormonokra adott választ alacsony szinten tartja, jobban megőrzi a neuronokat, és így hozzájárul az egészséges agyműködéshez.
  
9. Minél rendszeresebben végzed, annál jobb 
A rendszeres gyakorlással a meditáció előnyös hatásai növelhetők. Egy tanulmány szerint minél többet gyakorolták a kísérleti személyek a mély légzés technikát és más meditációs módszereket, annál jobban enyhítették az arthritis tüneteit, mérsékelték a fájdalmat, erősítették immunrendszerüket, mutattak egészségesebb hormonszinteket és alacsonyabb vérnyomás értékeket.
  
A meditáció nem helyettesít semmilyen orvosi kezelést. Kiegészítő kezelésként azonban hatásos lehet, különösen azoknál a betegségeknél, amelyeket a stressz súlyosbíthat. Ám minden betegségnél fontos, hogy az orvossal konzultáljunk a meditáció előnyeiről és esetleges hátrányairól, mert bizonyos mentális és egészségügyi állapotokban  itkán, de nem ajánlott a meditáció.