A testmozgás hatása a mentális egészségre

A testmozgás hatása a mentális egészségre

2017-09-29 14:50

Sokan azzal a céllal járnak konditerembe, vagy futni, hogy izmot építsenek, vagy szív- és érrendszerük egészségét megőrizzék. Vizsgáljuk meg azonban a mozgás örömének egy tágabb értelmezését!

1. Csökkenti a stresszt
 
A testmozgás legáltalánosabb mentális haszna a stresszoldás. A testedzés során fellépő izzadás segít a testi és lelki stressz kezelésében. A mozgás megnöveli az agy stresszválaszt mérséklő vegyületének, a noradrenalinnak a koncentrációját is. 
 
2. Fokozza a boldogságvegyületek termelődését
 
A mozgás endorfinokat bocsát ki, amely a boldogság és eufória érzését váltja ki. A kutatások megállapították, hogy a testedzés még a klinikailag depressziós emberek tüneteit is enyhítheti. A depresszió kezelésében néhány esetben a fizikai aktivitás éppolyan hatásos lehet, mint az antidepresszáns tabletták.
 
3. Növeli az önbizalmat
 
Nagyon alapszinten a fizikai erőnlét növelheti az önbecsülést és fejlesztheti a pozitív önképet. Függetlenül a testsúlytól, nemtől vagy életkortól a testedzés által az ember gyorsan ráeszmélhet a saját vonzerejére, vagyis az önértékelésre.
 
4. Egészséges környezet
 
Miért is töltenénk egy gyógyfürdőben a napunkat, mikor egy kis friss levegő és napfény (és a mozgás) csodát tehet a boldogságunkkal és az önbizalmunkkal? A napsütés hatására termelődő D vitamin csökkentheti a valószínűségét annak, hogy depressziós tünetek erőt vegyenek rajtunk.
 
5. Megelőzi a kognitív hanyatlást
 
A testedzés, főleg 25-45 éves korban fokozza az agyban azoknak a vegyületeknek a termelődését, amelyek támogatják az agynak a memóriáért és tanulásért felelős fontos részét, a hippocampust és megelőzik annak degenerációját.
 
6. Enyhíti a szorongást
 
Azok a kémiai anyagok, amelyek a testmozgás során és után felszabadulnak, a szorongásos megbetegedésben szenvedőknek segítenek megnyugodni. A futópadon végzett közepes vagy attól nagyobb intenzitású aerob testmozgás pedig magát a szorongásérzetet csökkentheti.
 
7. Fokozza az agyi teljesítményt
 
A kardiovaszkuláris edzés új agysejteket hozhat létre (más néven neurogenezis) és fejlesztheti az általános agyi teljesítményt. A tanulmányok arra utalnak, hogy egy kemény edzés megnöveli az agyi eredetű protein (brain-derived protein, BDNF) szintjét a testben, amelyről úgy tartják, hogy segít a döntéshozatalban, a magasabb szintű gondolkodásban és a tanulásban.
 
8.  Fejleszti a memóriát
 
A rendszeres fizikai tevékenység fejleszti a memóriát és az új dolgok megtanulására való képességet. A leizzadás során a hippocampusban megnő a memóriáért és tanulásért felelős sejtek termelődése.
 
9. Segít a függőségektől való megszabadulásban
 
Az agy dopamint bocsát ki, ez a „jutalomvegyület” a válasz mindenfajta örömre. Sajnos néhány ember dopaminfüggővé válik és így függeni fog attól az anyagtól is, amely kiváltja annak termelődését, mint például a drogok és az alkohol (sokkal ritkábban az étel és a szex). A rövid edzések szintén hatékonyak lehetnek a drog- vagy alkoholfüggők esetében, mivel segít a sóvárgásuk háttérbe szorításában (legalábbis rövid távon). Az alkoholfogyasztás sok folyamatot megzavar a testben, beleértve a bioritmust is. Ennek eredményeképp az alkoholisták úgy vélik, nem tudnak elaludni (vagy ébren maradni) ivás nélkül. A mozgás segíthet újraindítani a testük biológiai óráját, ezzel is segítve a megfelelő időben történő elalvást.
 
Mindent összefoglalva a magabiztosság növelése, a félelem legyőzése, és még akár az okosabb gondolkodás is motiváció lehet a rendszeres mozgásra.