Állandóan éhes vagy?

Állandóan éhes vagy?

Íme 11 ok, ami az állandó éhségérzetet okozhatja

Az éhség a szervezetünk jelzése, hogy táplálékra van szükségünk. Elég étel elfogyasztása után az éhségérzet egy időre megszűnik. Bizonyos esetekben mégis előfordul, hogy folyamatosan éhesnek érezzük magunkat. Nézzük meg, mi állhat ennek hátterében!
 
Életmódbeli vagy táplálkozási szokásaink megváltoztatásával képesek lehetünk megszabadulni az
állandó éhségérzettől. Előfordulhat azonban, hogy valamilyen betegség áll a háttérben, ami orvosi
kezelést igényel. Lássuk a lehetséges okokat!
 
1. Magas cukorfogyasztás
Nagyon sok élelmiszer és üdítőital tartalmaz hozzáadott cukrot, ami fokozhatja az éhséget. Egy 2015-ös tanulmány szerint túl sok cukor fogyasztása, különösen a fruktóz, nagyobb éhségérzethez vezet. A magas fruktóz tartalmú étrend fokozza a szervezet ghrelin termelését, valamint az agynak azon területeit aktivizálja, melyek hatására kevésbé érezzük magunkat
jóllakottnak.
 
Egy 2017-es kutatás szintén azt találta, hogy a hozzáadott fruktóz fogyasztás hozzájárult a gyomortartalom gyorsabb távozásához a kísérletben résztvevő egészséges felnőttek körében.
 
2. Alacsony fehérjebevitel
Bizonyos kutatások szerint több fehérje fogyasztása segíthet az éhségérzet csökkentésében. Egy 2015-ös tanulmány például 156 túlsúlyos felnőtt bevonásával vizsgálta a magasabb fehérje tartalmú étrend hatásait. A kísérletben résztvevők egy része alacsony fehérjetartalmú, másik része pedig magas fehérjetartalmú reggelit fogyasztott 3 hónapon át. A reggelik kalóriaértéke azonos volt. A kutatás azt mutatta, hogy a magas fehérjetartalmú reggelit fogyasztók kevesebbet ettek ebédre, többet fogytak és a teltségérzetük is magasabb volt.
 
Ha minden étkezéshez fogyasztunk fehérjét és nem csak egyszer a nap során, az segíthet az éhségérzet kiegyenlítésében. Jussanak eszünkbe a növényi fehérjeforrások is, mint az olajos magvak, diófélék, hüvelyesek és a szója.
 
3. Dehidratáltság
A megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen az egészségünkhöz. Több tanulmány is bizonyítja, hogy a vízivás hozzájárulhat a teltségérzet eléréséhez.
 
Egy 2014-es tanulmány például túlsúlyos nők körében vizsgálta a magas vízfogyasztás hatásait. A kutatók azt kérték a résztvevőktől, hogy igyanak meg fél liter vizet minden reggeli, ebéd és vacsora előtt. 8 hét után a résztvevők fogyásról és csökkent éhségérzetről számoltak be.
 
4. Alacsony rostfogyasztás
A rostok köztudottan nélkülözhetetlenek az egészséges emésztés fenntartásában és a székrekedés megelőzésében, emellett az éhségérzet kontrollálásában is fontos szerepet játszanak. Egy 2016-os tanulmány résztvevői, akik útifűmaghéj táplálékkiegészítőt fogyasztottak a reggeli és az ebéd előtt, kisebb éhségérzetről számoltak be az étkezések között, mint azok, akik csak placebót kaptak.
 
Az ajánlott napi rostbevitel felnőtt férfiak számára 38 g, a felnőtt nők számára pedig 25 g naponta. Ezt teljeskiőrlésű gabonák, zöldségek, gyümölcsök és magok fogyasztásával érhetjük el.
 
5. Alvásproblémák
A túl kevés alvás megzavarhatja szervezetünk hormonháztartását, ami az éhségérzet növekedéséhez vezethet. Tanulmányok összefüggést találtak az alvásproblémák és számos betegség, mint például a cukorbetegség és az elhízás között.
 
Egy 2016-os tanulmány egészséges férfiak bevonásával vizsgálta az alvásmegvonás hatását a ghrelin termelődésére. A ghrelint gyakran nevezik éhség hormonnak is, mert a gyomor akkor állítja elő, amikor a szervezetünknek több táplálékra van szüksége. Fő feladata többek között az éhségérzet kiváltása.
 
Kimutatták, hogy kevesebb alvás mellett a résztvevők többet ettek és ghrelin szintjük is megemelkedett.
 
6. Gyógyszerek
Bizonyos gyógyszerek hatással vannak az anyagcserére és az éhségérzetre. Egyes antidepresszánsok, antipszichotikumok és szteroidok okozhatnak fokozott éhségérzetet. Ha egy új gyógyszer szedésével párhuzamosan jelentős súlygyarapodást tapasztalunk, feltétlenül konzultáljunk a gyógyszert felíró orvossal. Az orvos segíthet a megfelelő stratégia kialakításában, vagy helyettesítő készítmény felírásában.
 
Semmiképp ne hagyjuk abba a gyógyszer szedését, mert az nem kívánt mellékhatásokhoz vezethet.
Kérjük orvosunk segítségét!
 
7. Mesterséges édesítőszerek
Az élelmiszergyártók gyakran adnak mesterséges édesítőszereket a zéró, cukormentes, vagy csökkentett cukortartalmú termékeikhez. A cukorhelyettesítők segítenek csökkenteni a cukorfogyasztást, ugyanakkor állatkísérletek azt mutatják, hogy a mesterséges édesítőszerek fokozhatják az étvágyat.
 
8. Alkoholfogyasztás
Alkoholtartalmú italok fogyasztása okozhat éhségérzetet. Már az 5. században is van említik az alkoholt, mint aperitif, vagyis az étvágy serkentésére használt szer. Modern kutatások megerősítették az alkohol és a túlevés közötti kapcsolatot, az alkohol éhségérzetre kifejtett hatásával magyarázva.
 
Egy 2015-ös, 35 nő bevonásával készült tanulmányban, a kutatók szerint, az étkezés előtt elfogyasztott alkohol érzékenyebbé tette a résztvevőket az ízekre és jelentősen több evésre késztette őket.
 
9. Stressz
Stresszhelyzetben a mellékevese adrenalint termel, és megemelkedik az inzulinszint, ami felkészíti a szervezetet az üss vagy fuss üzemmódra. Ilyenkor az evés háttérbe szorul. Az adrenalin mellett a kortizol hormon szintje is megemelkedik. Ha a stresszhelyzet elmúlik, a kortizol szint normális esetben visszaesik, tartós stressz esetén azonban a kortizol szint magas maradhat, ami fokozhatja az éhségérzetet és a motivációnkat az evésre.
 
A stressz az ételválasztásunkat is befolyásolja. Több kutatás is kimutatta, hogy stresszhelyzetben a magas cukor és zsírtartalmú élelmiszereket részesítjük előnyben. Ezért a megemelkedett kortizol- és inzulinszint lehet a felelős. Magas inzulinszint mellett a magas cukor és zsírtartalmú élelmiszerek fogyasztása könnyedén hízáshoz és ezáltal egyéb betegségekhez vezethet, ezért nagyon fontos, hogy a stresszt kezeljük. A mozgást, a meditációt, valamint baráti és családi kapcsolatainkat hívhatjuk segítségül.
 
10. Pajzsmirigy túlműködés
A pajzsmirigy a nyak alsó, elülső részén található és hormonokat termel, melyekkel az emésztést és a szervezet energiafelhasználását szabályozza. Egy túlműködő pajzsmirigy számos más tünet mellett fokozott éhségérzetet is okozhat. A pajzsmirigy túlműködés tünetei a következők lehetnek: duzzadt nyak, fogyás, hasmenés, forróság érzet, ingerlékenység, fáradtság, hiperaktivitás, gyakori vizelési inger. Pajzsmirigy túlműködést csak orvos tud diagnosztizálni, fizikai és vérvizsgálattal, a lehetséges terápiát is ő határozza meg.
 
11. 2-es típusú diabétesz
A folyamatos éhség a 2-es típusú cukorbetegség tünete is lehet. A cukorbeteg vérében található glükóz a vérben marad, nem jut el a sejtekhez, így azok nem jutnak energiához, emiatt a cukorbeteg fáradtnak és éhesnek érezheti magát. A 2-es típusú cukorbetegség tünetei lehetnek még a fokozott szomjúságérzet, gyakori vizelési inger, látásproblémák, a sebek, sérülések lassabb gyógyulása, indokolatlan fogyás. A cukorbetegség orvosi ellátást igényel!
 
Összegezve: a folyamatos éhség hátterében számos ok állhat. Egy részük táplálkozási szokásaink megváltoztatásával orvosolható: magasabb fehérje- és rostbevitel, alacsonyabb cukor- és sófogyasztás, több víz fogyasztása, a feldolgozott élelmiszerek kerülése és kevesebb alkohol. Az állandó éhség lehet valamilyen gyógyszer mellékhatása, de egészségügyi probléma is állhat a hátterében. Ha valaki állandóan éhes és indokolatlan fogyást tapasztal, keresse fel az orvosát..