Aludj jól kánikulában is

Aludj jól kánikulában is

Tippjeink segítségével Neked is könnyebb lesz az elalvás még a legnagyobb nyári melegben is.

Nem mindenkinek adatik meg, hogy klimatizált hálószobában hajtsa álomra a fejét. A nagy hőségben sokak életében az alvás helyét az órákon át való forgolódás veszi át, ami másnap kialvatlansághoz, koncentrációs zavarokhoz vezethet. Ám nem kell ennek így lennie. 
 
Miért alszunk el nehezebben nagy melegben?
Az alvás öt fázisából a másodikban a test kissé lehűl, míg a végtagok felmelegednek. Ezért fontos, hogy télen ne fázzon a lábad elalvás előtt, mert a test és a végtagok közti hőmérsékletkülönbség nem jön létre – így az elalvás folyamata a második fázisban elakad. De térjünk vissza a kánikulához. Nagy melegben a test nem tud kellőképpen lehűlni, és ez állja útját az elalvásnak.
 
Így csökkentsd a hálószoba hőmérsékletét
A legtöbb hő az ablakokon keresztül áramlik a lakásba. Nappalra zárd be az ablakokat és húzd el a sötétítőfüggönyt, ereszd le a redőnyt, így nem jön be a meleg. A legjobb megoldás, ha az árnyékoló az ablakon kívül helyezkedik el. A redőny, zsalugáter, spaletta a napsugárzás 75%-át fel tudja fogni, a függyönnyel, reluxával és rolókkal ellentétben, melyek csupán a napsugárzás 25%-át semlegesítik, és ezt is csak akkor, ha világos anyagból készültek.
 
A szellőztetésnek késő este jön el az ideje. A helyiség hűtésében hatásos lehet a vizes lepedő trükk is. Akassz fel az ablak elé, vagy egyszerűen két szék közé egy nedves pamutvászon lepedőt. A párolgás hőt von el a környezetétől, így segít a szoba levegőjét hűvösebbé varázsolni. Akkor a leghatékonyabb a módszer, ha a huzat útjába helyezed a lepedőt. Ha nem tudsz kereszthuzatot csinálni, bevethetsz egy ventillátort is. Egyrészt áthűl tőle a szoba, másrészt úgynevezett fehér zajt kelt, azaz egyenletes, monoton zajt csinál, épp elég halkat, hogy aludni tudj, de elég hangosat, hogy kiszűrje a többi, utcáról beszűrődő, hirtelen zajt, ami egyébként felébresztene.
 
A vastag, bolyhos szőnyegeket tekerd fel és rakd el, mert nagyon sok hőt tartanak meg. A kemény padló, illetve a hidegburkolatok ezzel szemben segítenek a hő elnyelésében.
 
Az elektromos berendezések, mint a számítógép, TV, laptop hőt termelnek. Egyes töltők és maga a telefonod is felmelegszik töltés közben, ezért hagyd kint a nappaliban éjszakára. Csak azokat a berendezéseket használd, amelyeket feltétlenül szükséges. A használaton kívüli készülékeket teljesen kapcsold ki, mivel stand-by üzemmódban is adhatnak le hőt.
 
Egy ember átlagosan 100 Wattal melegíti fel a környezetét. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy aludj egyedül, de jobban teszed, ha a nagyobb testű háziállatokat nem engeded be a hálószobádba.
 
Így hűtsd le magad
Lefekvés előtt állj be a zuhany alá. Hiába zuhanyoztál már a nap folyamán korábban, a legjobb, ha közvetlenül lefekvés előtt is veszel egy kellemes, langyos zuhanyt. A hideg vizet felejtsd el, mert serkenti a vérkeringést és hatására összehúzódnak a pórusok, ezzel akadályozva a párolgást.
 
Hűtsd le a véred. Ha azonnali enyhülést szeretnél, egy jégkockával hűtsd le azokat a területeket, ahol a pulzusod a legjobban érezhető, mint a csukló, nyak, könyök- és térdhajlat, boka, lábfej. Akár jeges lábfürdőt is vehetsz.
 
Csábító a gondolat, hogy meztelenül aludj, ha mégis hálóruha mellett döntesz, figyelj rá, hogy természetes anyagból készüljön. A műszálas ruhát nagy melegben mindenképpen kerüld. Azt már hozzá sem kell tennünk, hogy az ágyneműd is legyen természetes (len, pamut, magas selyemtartalmú anyag).
 
Egy órával lefekvés előtt tedd a pizsidet és a lepedődet egy nejlonzacskóban a mélyhűtőbe. Elalváshoz kellemesen lehűti a tested, igaz hatása nem tart ki egész éjszaka. Egy palack jeges víz is jó szolgálatot tehet, amivel az ágyat, de akár magadat is hűtheted.
 
Hidratálj! Nyáron megnő a folyadékszükségletünk, és ez az éjszakánkba is beleszólhat. A legjobb, ha napközben rendszeresen iszol egy-egy pohár vizet, így nem este kell nagyobb mennyiséget pótolnod. Elalvás előtt is igyál meg egy pohár vizet, hiszen éjszaka kb. fél liter vizet párologtatsz el. Ha viszont nem iszol elalvás előtt, a tested reggelig dehidratálódhat, ezáltal a hőháztartásod sem működik majd megfelelően. Az sem hátrány, ha van az éjjeliszekrényeden egy pohár víz, így ha arra ébredsz, hogy szomjas vagy, nem kell kimenned a konyhába, és könnyebben tudsz visszaaludni.
 
Szép álmokat!