Amit a spenótról tudni illik

Amit a spenótról tudni illik

Sokak számára a spenót egyet jelent az iskolai menzán kapott halványzöld, íztelen löttyel, emiatt kevesen szeretik. Pedig a spenót nemcsak igen egészséges, de sokféleképpen el is készíthető.

A spenót a mediterrán régió egyik jellegzetes leveles zöldsége, amelyet már a XVI. századi reneszánsz korszakban is ismertek és szerettek.
 
Korai kulináris népszerűsítése Medici Katalinnak köszönhető: miután elhagyta szülővárosát, Firenzét, és házasságot kötött a francia királlyal, Katalin olyan szakácsokat hozatott magával a királyi udvarba, akik tudták, hogyan kell jól elkészíteni kedvenc ételeit spenóttal.
 
A globális kereskedelemnek és az infrastruktúra fejlődésének köszönhetően gyakorlatilag egész évben elérhető az üzletekben, bár a szezonja márciustól májusig tart, ekkor a legolcsóbb, a legfrissebb és a legfinomabb. A harsogóan zöld levelű spenót többek között a májusi piacok egyik legnépszerűbb főszereplője. Meglepően sokféleképpen és kreatívan elkészíthető zöldség, mely ráadásul nagyon egészséges, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a télen kimerült vitaminraktárakat feltöltsük.
 
Ha tápértékét egyetlen kalóriára vetítjük, a spenót minden más zöldséghez képest több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, így nem véletlen, hogy ez a legegészségesebb salátanövény.
 
A spenót jól emészthető, alacsony kalóriatartalmú, ezért fogyókúrázóknak, diétázóknak is nagyszerű eledel lehet. Vitaminokban, antioxidánsokban, különösen a K-, az A-, B2-, B6-, E- és C-vitaminokban, valamint mangánban, folsavban, vasban és magnéziumban gazdag. Gyakorlatilag az egyetlen természetes folsavforrás!
Ezenkívül rendkívül sok hasznos fitonutriens található benne, melyek többek között a szemünk egészségéért felelősek, de gyulladáscsökkentő, csonterősítő és daganatellenes hatásaik is vannak, valamint az immunrendszert is erősítik.
 
A spenótfogyasztás egyik veszélye, hogy mivel sok oxálsavat is tartalmaz, fokozza a vesekőképződésre való hajlamot. Ennek ellenére az oxálsav emésztésserkentő és vastagbéltisztító is. Az oxálsav tartalmának köszönhetően a spenót elősegíti a bélmozgást és ezáltal nagymértékben befolyásolja az emésztés gyorsaságát.
Ideális esetben a spenótot nyersen lenne érdemes fogyasztani, leginkább salátaként: a zsenge levelek nagyszerűen kiegészítik például a gyümölcsös salátákat, de sajtokkal, például fetával is kombinálhatjuk. A boltokban kapható előre csomagolt bébi spenót erre a célra tökéletes.
 
A spenót nagyszerű körete lehet sült vagy grillezett húsoknak, különösen akkor, ha némi fokhagymával és szerecsendióval megízesítjük, és vajas újburgonyával összeforgatjuk. A paraj tökéletes ízesítője a tejszínes tésztaszószoknak, de rászórhatjuk a pizzára is.
 
Az olaszos ételeknél a spenótos-tükörtojásos ételeket firenzei módon elkészítettnek nevezik. Ha nagyobb mennyiséget vásárolunk vagy szeretnénk télire is eltenni ebből a vitaminbombából, pároljuk meg forró vízen, amíg összeesik, turmixoljuk le és kis műanyag tálkákban vagy zacskóban fagyasszuk le!
Egyszerű, gyors és finom burgonyás spenótfőzelék recept
 
Hozzávalók:
50 dkg spenót (mélyhűtött is jó)
50 dkg krumpli
5 dl növényi tej
1/2 fej fokhagyma
kis olaj
liszt
 
Elkészítés:
A krumplit kis darabokra vágva feltesszük főni annyi sós vízben, hogy épp ellepje. Beletesszük a spenótot is. Ha a krumpli megpuhult, félretesszük, és elkészítjük a rántást. Olajon megfuttatjuk a lisztet, beletesszük a préselt fokhagymát. Összeturmixoljuk a krumplis spenótot, és besűrítjük a rántással. Visszatesszük főni, és folyamatosan annyi tejjel engedjük fel, hogy az állaga megfelelő legyen. 
 
Ispanak, avagy török spenót
Hozzávalók: 1 kg spenót, 2 fej hagyma, 20 dkg darált hús, 1 gerezd fokhagyma, 2 ek. vaj, 2 ek. rizs, só, bors, tálaláshoz joghurt
 
Elkészítés: A spenótot megtisztítjuk, megmossuk és durvára vágjuk. A vajban üvegesre pároljuk a finomra vágott hagymát. Hozzáadjuk a húst, a fokhagymát és további 5 percig pároljuk. Hozzáadjuk a spenótot, megsózzuk, borsozzuk, majd kb. 10 percig főzzük. Beletesszük a rizst, valamint fél csésze meleg vizet, majd kb. 15 perc alatt készre főzzük. 1-2 evőkanál (fokhagymás) joghurttal tálaljuk. A vegetáriánusok hús helyett 2 db lehéjazott, felkockázott paradicsommal is elkészíthetik. Jó étvágyat!