Amit nem tudtál a cukkíniről

Amit nem tudtál a cukkíniről

A cukkíni a kabak termésű növények családjába tartozik, rokonai a dinnyefélék, tökfélék, az uborka és a patisszon is.

 Valószínűleg a tök és az uborka keresztezéséből származik. A tökfélék családjába tartozó növény 10-30 cm hosszú kabak-termésének színe a világoszöldtől az erőteljes sötétzöld árnyalatig terjed, de lehet sárga, vagy sárga csíkos is. A különböző színű fajták beltartalmi értékei hasonlóak. Ismerjük meg közelebbről ezt a sokoldalú zöldséget.
 
Az elismert kertészmérnök Dr. Bálint György kutatásai szerint a cukkíni viszonylag friss nemesítésű növény, ő maga is csak a hetvenes évek elején találkozott először vele Olaszországban, akkor vetett saját kertjében is először belőle. Természetesen a "szülők", mint általában a tökfélék régebbről ismertek, Közép-Amerikában voltak őshonosak, Amerika felfedezése után kerültek Európába. Courgettes-nek, cukkettinek is nevezik. A cukkíni termesztése először Dél-Európában terjedt el (különösen egy hosszú, vékony, olasz cukkíninek nevezett fajta), de napjainkban egyre többen kedvelik a hűvösebb éghajlatú észak-európai országokban is. Vegetáriánusok húspótlóként használják.
 
Főszezonja májustól októberig tart, de az üvegházi termesztésnek és a kiterjedt importnak köszönhetően ma már egész évben frissen kapható hazánkban is, ahol az utóbbi időben egyre jobban terjed a cukkíni termesztése és fogyasztása.
 
Miért jó?
Jól szolgálhatja az étrend színesítését, a választék bővítését, még a legkülönbözőbb diétákban is. Alacsony energiatartalma (32 kcal/100 g) miatt fogyókúrában bátran ajánlható, illetve megfelelő ételkészítési eljárást alkalmazva, a legtöbb diétás étrendben felhasználható. További tápanyagértékei jellemzők a tökfélékre, így elhanyagolható mennyiségű zsiradékot (0,4 g/100 g), 1,5 g/100 g fehérjét, 5,3 g/100 g szénhidrátot tartalmaz. Bár nem emelhetünk ki egyetlen vitamint vagy ásványi anyagot sem, amelyből jelentősebb mennyiséget tartalmazna, de a tápértéke a spárgatöknél valamivel nagyobb.
 
Jó tudni!
A zsenge termések könnyen nyomódnak, ütésre érzékenyek és gyorsan romlanak. Épen, egészségesen 1-2 napig, hűtőszekrényben 1-2 hétig tarthatók el minőségromlás nélkül. Figyeljünk  arra, hogy ne főzzük túl puhára!
 
Hogyan fogyasszuk?
Mivel a cukkíni íze tulajdonképpen semleges, nem tolakodó, fűszerekkel jól befolyásolható. Bátran ehetünk belőle, nem okoz puffadást, mint a rostgazdag ételek némelyike, ráadásul igen csekély az energiatartalma, így a súlycsökkentő diéták ételeiben a "tömeget adó" hozzávaló lehet. E jó tulajdonságai miatt elképesztő változatosságot mutat az elkészítésének módja. Mivel a tápértékének zöme a puha héjában rejlik, ezért szerencsésebb a zsenge, 15-20 cm-es példányokat megvenni. Ezek héjastul elkészíthetők, és a magházat sem kell kikaparni.
 
A kifejlett, 25-30 cm-es termések is ehetők, csak ezeket meg kell hámozni. Készíthető belőle - mint a tökfélékből - főzelék, lecsó, pörkölt, pástétom, fasírozott, rakott-, sült egytálétel és rántott húspótló, de az uborkához hasonlóan saláta, savanyúság is. Különlegesség lehet a töltött cukkíni, vagy a cukkíni „spagetti”. Grillezve, nyárson sütve, a húsokhoz hasonlóan fűszerezve szintén kitűnő fogás. Könnyű, nyári étel a zellerkrémleveshez hasonlóan készített cukkínikrémleves.
 
Tippek-tanácsok
Ha a kiskertben annyi teremne, hogy nem tudná a család frissiben elfogyasztani, szeletekben lefagyasztható, akár bepanírozva is. A kemény héjú, érett, hibátlan példányok szárcsonkját olvasztott gyertyába mártva, hűvös helyen akár hónapokig eltarthatók egészben is.
 
A dietetikus véleménye
A cukkíni fogyókúrázóknak kimondottan ajánlott, hiszen energiatartalma nagyon alacsony (32 kcal/100g), zsírtartalma pedig elhanyagolható (0,4g/100g). Húsos fogásokkal kiegészítve igen ízletes ételek készíthetőek belőle, és nagyon laktató, anélkül, hogy hizlalna. 300 grammra számolhatjuk az értékeit.
 
Receptek
 
Cukkíni leves
Hozzávalók:
-4 db kb. 20 cm-es kis cukkíni
-4 db burgonya (héjas újburgonya)
-só tetszés szerint (tengeri)
-kapor ízlés szerinti mennyiségben
-1 db közepes hagyma
-a hagyma párolásához olaj
-pirított zsemlekocka, de elhagyható
Elkészítés:
A hagymát üvegesre pirítjuk, a cukkínit pedig alaposan megmossuk, majd héjasan karikába vágjuk. A burgonyával ugyanezt tesszük, hozzáadjuk a csipetnyi sót, kaprot. Edénybe rakva felöntjük vízzel.
 
(Kevesebb vízzel sűrűbb, több vízzel hígabb állagú levest kapunk.) Kb. 20 perc alatt megfő, utána turmixoljuk le. Ízletes krémlevest kapunk. A tetejére rakhatunk pirított zsemlekockát.
 
Jó étvágyat kívánunk!