Az egészséges táplálkozás nem csak a fogyásban segít

Az egészséges táplálkozás nem csak a fogyásban segít

Mára már szinte nyilvánvalóvá vált, hogy a drasztikus fogyókúráknak nem sok értelme van, és a
siker érdekében inkább hosszú távon kellene terveznünk. Lehet, hogy az életmódváltás némi
kompromisszummal jár, de megéri új szokásokat és ízeket bevezetni mindennapjainkba. Az alábbi
érvek meggyőző erejű hatással lehetnek az egészséges táplálkozás mellett, amelyeknek semmi
köze a fogyókúrához. Hátha ezek is motiválják a hamarosan aktuális újévi fogadalmak betartását.
 
1. Boldogabbá tesz
Míg a magas transzzsír- és cukortartalmú gyorsételek vagy péksütemények hátráltatják agyunk
hangulatszabályozásért felelős vegyületeinek munkáját, addig az egészségünket biztosító
tápanyagok, mint a kreatin (legeltetett marha), az omega-3 zsírsav (zsíros halak), vagy a D-vitamin
(tejtermékek) segítenek a jó közérzet kialakításában és a depresszió tüneteinek visszaszorításában.
De a megfelelő táplálkozás hatással van szervezetünk szerotonin- és dopaminszintjére, illetve a
stresszt kiváltó kortizol- és adrenalin hormonok termelésére is.
 
2. Tele leszünk energiával
A tápanyagokban gazdag és megfelelő mennyiségű fehérjét tartalmazó étrenddel (és rendszeres
mozgással) izomzatunkat is hosszú távon fitten tarthatjuk. Az orvosok ajánlása szerint a nőknek egy
étkezés alkalmával 25-35 gramm fehérjét kellene fogyasztaniuk. (Egy pohár görög joghurt kb. 23
gramm fehérjét tartalmaz.) Ahhoz pedig, hogy napi szinten fittek és energikusak legyünk, a fehérje-
és zsírbevitel mellett a teljes értékű szénhidrátokat érdemes választani, amelyek megakadályozzák a
vércukorszint jojózását, és ezzel a napközbeni fáradtság okozta lelassulást is.
 
Ha szeretünk sportolni, akkor különösen figyeljünk oda az elhasznált energia és a tápanyagok
pótlására! Az edzés előtt fogyasztott magas szénhidráttartalmú rágcsálnivaló jelentős mértékben
növeli teljesítményünket, akár erőnléti, akár magas intenzitású intervallum edzésről van szó.
A nap folyamán született minden egyes táplálkozással kapcsolatos döntésünk befolyásolja
eredményeinket. Éppen ezért ne feledkezzünk meg a bőséges vízfogyasztásról, a vitaminokról és az
ásványi anyagokról, amik nélkül szellemi és fizikai szinten sem tudjuk a legjobb formát hozni.
 
3. Nyugodtabban fogunk aludni
Ahogy az alváshiány nagymértékben befolyásolja étkezési szokásainkat és a sóvárgás mértékét, a
helyes táplálkozás is kihat az alvás minőségére. Azok, akik változatosabban táplálkoznak (és persze
sok vizet is fogyasztanak), kisebb mértékben panaszkodtak az álmatlan éjszakák miatt.
 
4. Csökken a mellrák kockázata
Bizonyos élelmiszerek a mellrák megelőzését is segíthetik. A gombafélék például kordában tartják az
ösztrogénszintet, és ezzel csökkentik a mellrák kialakulásának esélyét, különösen a hormonfüggő
daganatokét. Sőt, a rákos sejtek aktivitásának gátlásával a daganat növekedését is lelassítják.
 
5. Sokkal hatékonyabbak leszünk
A helyes táplálkozás és egy jól összeállított napirend fokozza a koncentrációt, a gyors gondolkodást,
sőt segíti az emlékezet meghosszabbítását is.