Az egészséges táplálkozás tényleg drágább?

Az egészséges táplálkozás tényleg drágább?

Vagy ez is csak egy kifogás a lustaságra?

A táplálkozásod nagyban függhet az anyagi korlátaidtól, de most segítünk benned eloszlatni a kételyeket, miszerint az egészséges táplálkozás költséges. Olcsó diéta? Igen! 

A megfelelő étrendnek tartalmaznia kell a szervezeted számára fontos mikro-és makro tápanyagokat (vitaminokat, ásványi anyagokat, fehérjéket, esszenciális zsírsavakat és szénhidrátokat), melyeket több kisebb részre bontva, azonos időközönként kell fogyasztanod a nap folyamán. Tehát reggelire egy kávé, ebédre egy szendvics és vacsorára egy pizza nem nevezhető egészséges étrendnek. Az egészséges táplálkozás tényleg drágább lenne, vagy ez is csak egy kifogás a lustaságra?
 
Ha nem testépítő akarsz lenni, de szeretnél egy kicsit jobban kinézni és egészségesebb lenni, akkor íme néhány alap tipp, ami segíthet ebben:
 
- fogyassz minden nap elegendő fehérjét testsúlyodnak és fizikai aktivitásodnak megfelelően (kb. 1,5-2,5 g/testsúly kg) Ez lehet sovány hús, tojás, hüvelyesek, szója és diófélék
 
- szénhidrátok esetében helyezd előtérbe a lassabban felszívódó szénhidrátokat (zab, barna rizs, quinoa, teljes kiőrlésű pékáruk, zöldségek, stb.)
 
- a szervezeted számára fontosak az esszenciális zsírsavak is (omega-3, omega-6 zsírsavak)
étkezz napi 5-6 alkalommal kisebb adagokat, így csökkentheted a szervezeted vércukorszint ingadozását, amivel csökken az éhségérzeted is
 
Az emberek többsége naponta 3-szor étkezik (jobb esetben). Ezáltal túl nagy időközök maradnak ki (akár 7 óra is), amikor szó szerint éhezik a szervezeted. Ez nassolásra késztethet, ami vércukorszinted ingadozását és a zsírpárnáid növekedését okozhatja.
 
De emellett még drága is! Reggelire szendvicset, péksüteményeket, kekszet fogyasztasz egy kis kávéval. Olyan ételek ezek, melyek gyors energiát adnak, de hamar éhes leszel utánuk, ezért gyakran még becsúszik egy kis nasi ebéd előtt. Ezután, valószínűleg céges menzán ebédelsz vagy átmész egy közeli étkezdébe. Ezeknek a menüknek az ára 700 Ft-tól akár 1400 Ft-ig is terjedhet. Végül ott a vacsora. Rendelsz egy pizzát vagy jó esetben megeszel egy gyrost, esetleg beülsz egy (gyors) étterembe. Bármelyiket is választod, 1000 Ft alatt nehezen úszhatod meg, és egyik hely sem az egészséges ételeiről híres. Ehhez gyakran társul egy zacskó chips, egy tábla csoki, egy energiaital, néhány jégkrém… Ez azt jelenti, hogy akár több mint 3000 Ft-ot is elkölthetsz a zsírpárnáid növelésére naponta. 
 
Ezzel szemben lássuk, mennyibe kerül az egészséges életmód. Az alapételünk legyen a csirkemell (magas fehérje, alacsony zsírtartalom). Kilója 1600 Ft körül van, egy átlagos életmódot folytató embernek elég fél kiló naponta, több részletre szétosztva (de egy nőnek 3-400 gramm is elég). Ez legyen 700 Ft. A rizs olcsó, de ha valaki a változatosság kedvéért a kölest, a quinoat vagy a párolt zöldséget választja, akkor sem nagyon fog 1000Ft/kg-nál drágábban vásárolni. Naponta maximum 250 gramm elég kell, hogy legyen. A két fő táplálékforrásunk beszerzése nem éri el az 1000 Ft-ot naponta, és ez nem csak egy ebédre elég! Zabpelyhet 4-500 Ft/kg-os áron tudunk beszerezni, ebből reggelire 40-50 grammot fogyasztunk, amit kevés gyümölccsel és diófélével, esetleg fehérjeporral tehetünk még táplálóbbá, és ezzel az édességigényünket is kielégítettük. Vacsorára saláta, kígyóuborka, brokkoli, zöldbab, néhány tojás – szintén nem luxuskiadások. Láthatjuk, hogy napi 1800 Ft-ból olyan menüt állíthatunk össze magunknak, ami minden (gasztronómiai, élettani) igényünket kielégíti.
 
És végül egy közhely: az egészség a legnagyobb kincs… Még ha drágább lenne az egészséges életmód, az évek alatt akkor is megtérülne (pl. megspórolt orvosi és gyógyszer költségek). De mint látjuk, már napi szinten is jobban járunk. Van még kifogás?