Az eper áldásos hatásai

Az eper áldásos hatásai

Segít többek között a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és bizonyos daganattípusok megelőzésében is.

A közelgő nyár első igazi jele, hogy megjelenik a piacokon a friss, illatos eper. Nemcsak nagyon finom, de az egészségünkre is rendkívül jótékony hatással van, segít többek között a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és bizonyos daganattípusok megelőzésében is.
 
A legnépszerűbb bogyós gyümölcs, az eper szezonja áprilistól júliusig tart. Világszerte közel 600 fajtáját tartják számon, és az emberiség nagyjából 2000 éve fogyasztja vad és nemesített fajtáit. A jellegzetes színű és formájú gyümölcsök, melyek piros felszínét apró magvak pettyezik, rengeteg vitamint és úgynevezett fitonutrienst tartalmaznak, különösen jó forrásai a C-vitaminnak és a mangánnak, de jelentősebb mennyiségű rost, jód, kálium, biotin, magnézium és B6-vitamin is található bennük.
 
Mivel nagyon magas az antioxidánstartalma, az eper igazi ''szupergyümölcs'', melyet érdemes rendszeresen fogyasztani, hiszen a benne található vegyületek nemcsak bizonyos betegségeket segítenek megelőzni, de az öregedést is lassítják. Ráadásul eperből viszonylag könnyű elfogyasztani a pozitív egészségügyi hatásokhoz szükséges mennyiséget!
 
Az eper számtalan egészségügyi hatása között találhatjuk például azt, hogy hozzájárul a vércukorszint
normalizálásához, és megelőzi a vércukorszint hirtelen megugrását. Ez a hatása még akkor is érvényesül, ha egyszerű szénhidrátok elfogyasztása után eszünk epret!
 
Az benne található fitonutrienseknek erőteljes gyulladáscsökkentő hatása is van, ezzel pedig a szervezetünkben található, krónikus gyulladások ellen is jót tesz, ha rendszeresen fogyasztunk epret. A krónikus gyulladások károsíthatják például az érfalakat, de fokozhatják az ekcémára való hajlamot is. Az eper egyik legtöbbet tanulmányozott hatását a szívre és az érrendszerre gyakorolja. A rendszeres eperfogyasztás segítségével csökkenthető a koleszterinszint, megelőzhető az érfalak károsodása is. Az eper, gyulladáscsökkentő, antioxidáns tápanyagainak a segítségével hozzájárulhat bizonyos daganatos betegségek (emlő-, méhtesti-, bélrendszeri és nyelőcsőrákok) megelőzéséhez is.
 
Az eper sajnos az egyik legromlandóbb gyümölcsök közé tartozik, alig 2-3 nap kell ahhoz, hogy a benne lévő hasznos tápanyagok bomlásnak induljanak, ezért lehetőleg közvetlenül azelőtt szerezzük be, hogy elkészítenénk vagy elfogyasztanánk. A tökéletes eper élénk színű és nagyon illatos, feszes húsú és telt, nincsenek rajta foltok, nyomódások vagy penész. Az eper leszedés után nem érik tovább, ezért nem érdemes megvenni azt a gyümölcsöt, mely nagyon halvány, sárgás vagy zöldes színű. Bár a hatalmas gyümölcsök nagyon látványosak, a közepes méretű eprek sokkal finomabb ízűek.
 
A különböző ételkészítési eljárások, mint a sütés vagy a párolás, jelentősen csökkentik az eperben található jótékony vegyületek mennyiségét, ezért a legjobb nyersen, alaposan megmosva fogyasztani a gyümölcsöt.
Bár a legtöbben csak úgy magában elnassolják, az eper nagyszerű változatosságot kínálhat salátába, joghurtba vagy kefirbe keverve, esetleg más gyümölcsökkel és zöldségekkel összeturmixolva.
 
Epres mascarponekrém
Hozzávalók (4 adaghoz)
 30 dkg eper
 25 dkg mascarpone
 4 dl habtejszín
 2 csepp folyékony édesítőszer (elhagyható)
 
Elkészítés:
Az epret megmossuk, megtisztítjuk, és botmixerrel pürésítjük (nem szükséges teljesen pürés állagúra, egy kevés, kisebb eper darabot érdemes hagyni benne). A tejszínt kemény habbá verjük, majd belekeverjük a mascarponet, és utána az epret is. Megkóstoljuk, ha szükséges, édesítjük. Poharakba töltjük, és fogyasztásig hűtőben tároljuk.
 
Vegán eper-mangó fagyi
Hozzávalók:
 2 közepes db banán
 20 dkg eper
 1.5 közepes mangó
 
Elkészítés:
Vegyünk elő két zacskót, amiben fagyasztani fogjuk a gyümölcsöket. A banánt szeleteljük fel, majd tegyük fele-fele arányban a zacskóba. Az epret csumázzuk le, mossuk meg, majd aprítás nélkül mehet az egyik zacskóba, amit ezután le is zárhatunk. A mangót hámozzuk meg, majd tegyük a másik zacskóba. Az így lezárt gyümölcsöket 4 órán át pihentessük a fagyasztóban. A fagyasztás után öntsük a zacskók tartalmát egy-egy keverőtálba. Olyat válasszunk, amiben a későbbiekben a fagyasztóban tárolni tudjuk az elkészült finomságot. Egy botmixerrel pépesítsük az ekkor már fagyott
gyümölcsöket. A banántól édesen krémes lesz a fagyink, így nincs szükség semmiféle édesítőszerre vagy cukorra. Jó nassolást!