Az ideális reggeli

Az ideális reggeli

És miért nem szabad kihagynunk?

Tény, hogy a legfontosabb, legegészségesebb étkezés a reggeli, amely meghatározhatja az egész
napunk minőségét. Az alábbiakban néhány okot gyűjtöttünk össze, miért nem szabad kihagynunk,
sőt, miért kell az eddiginél jobban figyelnünk a reggelire!
 
Energiát ad
Tartalmaznia kell a legfontosabb tápanyagokat és vitaminokat, a legfontosabb ásványi anyagokat a
nap többi étkezéséhez viszonyítva arányos mennyiségben. Energiát adó tápanyagból a napi
szükséglet akár 30 százalékát is kiteheti a reggelivel bevitt mennyiség.
 
Összeszedettebbé tesz
Egy jó reggeli segít koncentrálni a feladatainkra. Nemcsak azért, mert nem vonja el a figyelmet a
korgó gyomor, hanem mert a táplálékkal bevitt energia az agysejteket is táplálja.
Segít karbantartani a súlyunkat
 
Ha megfelelő időközönként, napi 4-5 alkalommal eszünk, akkor a szervezetünk nem jelez veszélyt,
nem áll rá a tartalékoló üzemmódra. Reggeli nélkül a lerakódás is fokozottabb, mert ha a
táplálékbevitel nem kiegyensúlyozott, akkor az agy tartalékolásra ad utasítást. Évente akár a tíz kilót
is elérheti a súlygyarapodás emiatt!
 
Beindítja az anyagcserét
Az alvás közben lelassult anyagcserét a reggeli beindítja, így összesen több kalóriát használ fel a
szervezet, mintha kihagytuk volna ezt az étkezést.
 
Jó a szívnek
A rendszeresen tápláló reggelit fogyasztók koleszterin-háztartása egészségesebb, az LDL koleszterin
szintje a vérükben kisebb, kevésbé fenyegeti őket az elhízás és a cukorbetegség veszélye mint azokat,
akik rendszertelenebbül étkeznek, és nem szoktak reggelizni.
 
Karbantartja a vércukorszintet
A reggeli ébredés után a legalacsonyabb a vércukorszintünk. Az a legegészségesebb, ha ezt egy
alacsony glikémiás indexű, vagyis a vércukrot lassabban emelő táplálékokat tartalmazó reggelivel
emeljük meg. Így órákig ellehetünk éhségérzet nélkül, és elkerülhetjük a vércukorszint ingadozásait
és a falási rohamokat.
 
Kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá tesz
A reggeli után enyhül a napkezdő feszültség, az idegek elernyednek, a kellemesen, de nem túlzottan
telt gyomor tartást, magabiztosságot kölcsönöz.
 
Milyen az ideális reggeli?
Legyen benne fehérje, ami energiát ad, laktat és csökkenti az édesség és más rágcsálnivalók utáni
vágyat. Ehhez a tej, tejtermékek, a tojás, a sovány húsok, sonkák, sajtok és a túró remek alapanyagot
biztosít.
 
Jó, ha alacsony glikémiás indexű, vagyis a vércukor- és az inzulinszintet fokozatosan emelő
élelmiszerekből állítjuk össze.
 
Az előbb felsorolt fehérjék megfelelnek ennek, hozzá teljes kiőrlésű gabonafélékből készült
készítményeket, péksüteményeket, rostos zöldségeket, gyümölcsöket és magokat, csonthéjasokat
ajánlunk.
 
Kerülendők viszont a magas cukortartalmú ételek, italok és a finomított lisztből készült
péksütemények.
 
Az ún. kontinentális reggeli (teljes kiőrlésű pirítós, vaj, tojás, sonka, sült bab, narancslé stb.)
zöldségekkel kiegészítve megfelel ezeknek a kritériumoknak, az angolok hagyományos tejes
zabkásája, gyümölcsökkel és diófélékkel ízesítve pedig különösen ajánlható gazdag vitamin- és
rosttartalma miatt.