Céklával az egészségért

Céklával az egészségért

Ismerjük meg jobban a cékla jótékony hatásait!

Az cékla az egyik legolcsóbb és legegészségesebb téli tápanyagunk, a szervezet számára fontos vitális anyagok tárháza. A sárgarépa után a céklarépa a legkedveltebb gyógyító a zöldségek között. Főleg gyökeréért termesztik, de levelei is felhasználhatók táplálkozásra, és gyógyításra egyaránt. Gyökere húsos, körkörösen futó sötétpiros-fehér gyűrűkből áll, felvágva nagyon mutatós. Ismerjük meg jobban a cékla jótékony hatásait!

A gyógyító cékla

Húsa finom, édeskés ízű, kalóriaszegény, vitaminokban, ásványianyagokban gazdag, magas víz- és rosttartalommal rendelkező gyökérzöldség. Értéke a sötét színű levében és zöld leveleiben (béta-karotin) van. Szép piros színét magas betanin és antocián tartalmának köszönheti. A betanin védi méregtelenítő szervünket, a májat, és kordában tartja a bélbaktériumokat. Az antocián mint antioxidáns, véd a szabad gyökök ellen, csökkenti a gének károsodását, és ezzel rákmegelőző, daganatsejt-pusztító, tumor-gyógyító hatású.

Erre használható a cékla

  • Táplálkozás-élettani szempontból a sötétpiros színű példányok a legértékesebbek. Színanyagát, mint természetes és egészséges adalékanyagot (E-162), az ipar gyógyszerek, fagylaltok, gyümölcsjoghurtok, üdítőitalok, felvágottak színezésére használja.

  • Házilag hajfestésre, frissítő-pirosító arcpakolásra, és a húsvéti tojások festésre is beválik.

  • Fogyasztása után a széklet és a vizelet piros elszíneződése természetes jelenség.

  • A gyomorsav és a vastagbél bélflórája a vörös festékanyagot képes színteleníteni (ez jó indikátora lehet a savtúltengésnek). A cékla piros színe ecettel, citrommal élénkíthető, cukorral mélyíthető.

Kitűnő táplálék

A cékla föld alatti gumója, akár nyersen, akár főve kevés ecettel vagy citromlével savanyítva köménnyel, tormával ízesítve igazi vitaminbomba. Saláta és savanyúság készítésekor sót, cukrot nem igényel. Fűszerezve (tormával, fokhagymával, kaporral, köménnyel, babérlevéllel, borssal, mustárral, korianderrel) leves, főzelék, sőt sütemény is készülhet belőle. Föld feletti részét, a béta-karotinban gazdag zöld leveleket nyersen, vagy a spenóthoz, a mangoldhoz hasonlóan elkészítve zöldfőzelék formájában is fogyaszthatjuk. Levele hétszer több kalciumot tartalmaz, mint a gyökér.

Céklalé a női problémákra

A cékla összetevőinek köszönhetően, leve vérképzést szabályozó tulajdonsággal rendelkezik. Ha a céklalét erős illata miatt nehezen fogyaszthatónak találjuk, 1-2 órára tegyük a hűtőbe, majd onnan kivéve szedjük le a habját, és keverjük össze friss sárgarépalével (1/4-ed arányban).

A nőknek kimondottan ajánlatos fogyasztani kúraszerűen (sárgarépalé hozzáadásával). Főképp menstruációs rendellenességek esetén. Ha ebben az időszakban fogyasztjuk a céklalét, napjában többször, kis adagokban (0,5-1,0 dl-t legalább 2-3 alkalommal napjában), igen hasznos segítséget nyújthat a fájdalom enyhítésében.

A klimax időszakában a fenti módon történő céklalé fogyasztása sokkal hatásosabb lesz bármiféle szintetikus gyógyszernél.

Férfiaknak

Ha a cékla gyökérgumóját megfőzzük és megesszük (folyamatos fogyasztás esetén), bőséges magömlést biztosít és erősíti a szexuális potenciát.

Fogyókúra

Ha a testsúlyunkat szeretnénk csökkenteni, ajánlott napjában reszelt céklát fogyasztani. Mindössze napi 3 evőkanál cékla eljuttat a normális testsúlyunkhoz (2 éves folyamat).