Cukor

Cukor

Tudjuk-e pontosan, milyen módon rombolja egészségünket?

Az édes íz szeretetét már az anyatejjel magunkba szívjuk, hiszen első táplálékunk íze szorosan összekapcsolódik az édesanyával, a biztonság érzésével. Evolúciósan is megtanultuk, hogy az édes dolgokban általában több energia van, magasabb a kalóriaértékük, ami fontos túlélési szempont volt, amikor a táplálék még szűkösen állt rendelkezésre.
 
Az édes ízért azóta is rajongunk, de túlfogyasztó világunkban többet árt nekünk, mint használ. Nem véletlen, hogy a médiában gyakran figyelmeztetnek a túlzott cukorfogyasztás és a finomított szénhidrátok káros hatásaira, de tudjuk-e pontosan, milyen módon rombolják egészségünket?
 
Tekintsük hát át, hogyan hatnak szervezetünkre a finomított, hozzáadott cukrok, melyek nem csak az édességekben és üdítőitalokban találhatók meg, hanem olyan élelmiszerekben is, ahol nem is számítanánk rá, például felvágottakban, mélyhűtött húskészítményekben, pékárukban, salátaöntetekben, konzervekben, levesporokban, szószokban, sós ropogtatnivalókban és a sort még hosszan folytathatnánk.
 
Azt tegyük hozzá gyorsan, hogy a gyümölcsökben, zöldségekben vagy tejtermékekben természetes módon is megtalálható cukorral semmi baj, hiszen egyéb hasznos tápanyagokkal, rostokkal együtt kerül a szervezetünkbe, és szénhidrátokra igenis szükségünk van.
 
A gond a hozzáadott cukrokkal van, ezért, mielőtt a kávédba még egy kanál cukrot tennél, olvasd el a túlzott cukorfogyasztás egészségügyi kockázatait.
 
Elzsírosodnak a szerveink
A kristálycukorban található fruktóz károsítja a májat, testünket pedig zsírraktározásra készteti. Aki sok cukrot eszik, annak mája körül vastag rétegekben rakódhat le zsír. Éppen ezért érdemes a fruktózt minél nagyobb mértékben kiiktatni étrendünkből.
 
Rosszat tesz a szívnek
A túlzásba vitt cukorfogyasztás nemcsak a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét növeli meg, hanem a szív egészségét is károsíthatja. Több kutatás talált összefüggést a cukorfogyasztás és a magas vérnyomás kialakulása között. Szakértők szerint a gyerekeknek 3, a nőknek 5, a férfiaknak pedig 9 teáskanál cukor a napi maximális bevihető mennyiség.
 
Függőséget okoz
Cukorbevitel hatására olyan anyagokat termel a szervezet, amelyek agyunk örömérzetért felelős részét stimulálják. Ha hozzászokunk a cukorhoz, egyre nagyobb és nagyobb mennyiséget követel belőle testünk, hogy megkapja a fogyasztásához kapcsolódó kellemes érzéseket. Szakértők szerint, ha elhatározzuk, hogy kevesebb cukrot fogyasztunk, ízlelőbimbóinknak egy-két hétre lesz szüksége, hogy kisebb mennyiségnél is érzékelnikezdjék az édes ízeket.
 
Nyomott lesz a hangulatunk tőle
Biztosan sokan ismerik az érzést, hogy miután megesznek egy csokit, rövid ideig energikusabbnak érzik magukat, majd hirtelen nagyon fáradtak lesznek. Kutatások szerint ez a vércukor-ingadozásnak köszönhető, és elég csupán 30 perc, hogy egyik állapotból a másikba váltson a szervezet. A túlzásba vitt cukorfogyasztás, illetve az elhízás annak
köszönhető, hogy amikor a vércukorszint leesik és fáradtnak érezzük magunkat, újabb cukros, kalóriadús ételeket kíván a szervezet, hogy valamiből ismét energiát nyerjen. A sok cukrot fogyasztóknál jelentősen (akár 40 százalékkal) megnő a depresszió kialakulásának az esélye. Emellett a cukor miatt a szervezetünk fokozatosan elveszíti azt a képességét, hogy jelezze az agynak a jóllakottságot.
 
Tönkreteheti a szexuális életet
Ha cukrot vagy szénhidrátot eszünk, hasnyálmirigyünk inzulint bocsájt ki, a túlzott bevitel viszont hosszú távon inzulinrezisztenciához vezethet. Ez a betegség többek között a nemi vágyra is hatással van. Ha az inzulinszintünk nem megfelelő, akkor egy idő után más hormonok egyensúlya is felborul, ami miatt libidónk jelentős mértékben visszaeshet. Csökkenhet a tesztoszteron termelődése, de az ösztrogén és a progeszteron termelődésére
is hatással van, így a női szervezet ugyancsak érintett.
 
Nem kíméli a bőrünket sem
A véráramba kerülve a cukor fehérjékhez kapcsolódik, így azok működése károsodik. A cukor nem kíméli a bőrünk rugalmasságáért, feszességéért felelős kollagént és elasztint sem, melyek ezáltal nem tudják betölteni eredeti funkciójukat, merevvé, törékennyé válnak.
 
Mi akkor a megoldás?
Ne cukorhelyettesítőkkel orvosoljuk a problémát! A legjobb, amit tehetünk, ha szépen lassan hozzászoktatjuk ízelőbimbóinkat a kevésbé édes ízhez. Először tegyünk egy kanál cukorral kevesebbet a kávénkba, teánkba. Vegyük a receptekben előírt cukormennyiség kétharmadát, majd fokozatosan csökkentsük tovább cukorbevitelünket.
A bátrabbak egyik napról a másikra is elhagyhatják a hozzáadott cukrokat, ők az első egy hét szenvedései után már nem is fogják kívánni.