E300-E399: Antioxidánsok

E300-E399: Antioxidánsok

Az antioxidánsok mindennap körbe vesznek bennünket

Az antioxidáns egy görög-latin eredetű szó, melynek jelentése: oxidációgátló. Tehát tágabb értelemben minden olyan anyagot ide sorolunk, ami késlelteti vagy gátolja az oxidációs folyamatokat. Leggyakrabban ezt a szót pedig azokra az élő szervezetben fellelhető és a táplálékban található vegyületekre használjuk, melyek szintén hasonló funkciót töltenek be. Az antioxidánsok tehát mindennap körbe vesznek bennünket, legyen szó táplálkozásról vagy kozmetikai szerek használatáról. 
 
Ezek az anyagok általában szerves vegyületek, de találunk közöttük fémeket és fémorganikus komplexeket is. Az antioxidánsoknak igen sok különböző fajtái vannak, ezek általában együttműködve és nem önmagukban fejtik ki a szabadgyököket legyőző hatásukat. A testünk néhány antioxidánst képes önmaga is előállítani, néha azonban szükséges, hogy ezeket az anyagokat mi magunk vigyük be a szervezetünkbe. Ezek az antioxidánsok együtt már egy igen erős védelmi vonalat képeznek a szervezetünkben.
 
Az antioxidánsok fő feladata tehát, hogy a szabadgyököket legyőzzék vagy semlegesítsék, így megállítsák azt a láncreakciót, mely komoly károsodást okozna a szervezetünkben. A szervezet nem tud létezni nélkülük. Az antioxidáns hatású vegyületek között vitaminokat is találunk. 
 
A szabadgyökök is felelősek a sejtek öregedéséért, többek között fehérjék működésképtelenné tételével, a DNS lánc károsításával - utóbbi folyamat daganatképződést is okozhat. Mindez ellen a különböző sejtek számos természetes antioxidánst termelnek. Ilyenek például egyes vitaminok:
 
    • aszkorbinsav (C-vitamin)
    • retinol (A-vitamin)
    • tokoferol (E-vitamin), tokotrienolok
  • vitamin jellegű antioxidánsok a flavonoidok is, jelentős hatást tulajdonítanak a szőlő héjában (és ezáltal a minőségi vörösborokban) található rezveratrol nevű vegyületnek
    • többszörösen telítetlen vegyületek, a karotinoidok (például béta-karotin /lásd A-vitamin/, likopin)
    • a telítetlen zsírsavak (minden folyékony zsírban és olajban), különösen az ún. omega-3 zsírsavak
 
De lehetnek antioxidáns hatásúak egyes enzimek, és egyéb anyagok is:
 
    • glutation-peroxidáz
    • kataláz
    • szuperoxid-dizmutáz
    • a galluszsav és vegyületei
    • természetes antioxidáns hatású a növények által a talajból felvett szelén is.
 
A táplálékkal bevihető antioxidánsok közé tartozik az A-vitamin és a vele rokon karotionid vegyületek. De ide sorolható még a C- és az E-vitamin. Az ásványi anyagok ugyan önmagukban nem antioxidánsok, de sok ilyen anyagot be kell juttatnunk a szervezetünkbe, hogy az ott termelődő antioxidánsok létre tudjanak jönni (például szükségünk van szelénre, vasra, cinkre, stb. a szervezet egészséges működéséhez). 
 
Az antioxidánsokban gazdag étrendi kiegészítők azonban – amint a nevük is mutatja – csupán napi étkezésünk kiegészítését szolgálja. Egészségünk bázisát továbbra is az egészséges, változatos, vitális anyagokban gazdag étkezés és a testmozgás alkotja.