Egészséges körmök természetesen

Egészséges körmök természetesen

Lássuk, hogyan!

Ki ne szeretne szép és erős körmöket? A valóságban azonban sokan küzdünk töredező, elvékonyodott, akár elszíneződött körmökkel. De semmi pánik, a körömproblémák nagy része megfelelő ápolással és természetes módszerekkel enyhíthető, vagy akár meg is szüntethető.
 
Lássuk, hogyan!
Reszeljük, lakkozzuk, mesterségesen hosszabbítjuk és strasszokkal díszítjük. Körmeink mára egyértelműen ékszerré váltak, noha eredetileg egészen más a funkciójuk: védik az érzékeny ujjvégeket a sérülésektől, valamint segítenek a tapintásban és a. Ugyanakkor remek szerszámok is, például jól jönnek egy csomó kibontásánál, egy parányi tárgy felszedésénél, vagy akár a vakarózásnál.
 
Ahhoz, hogy körmeink a feladataikat elláthassák, egyszerre erősnek és rugalmasnak is kell lenniük, ám ez egyre kevésbé van így. Sokan küszködnek gyenge, töredező körmökkel, ami nem csak esztétikai probléma, de a porózus, sérült szarurétegen a baktériumok és gombák is könnyebben elszaporodnak.
 
Miért törik?
A töredező, gyenge körmök hátterében többféle ok is meghúzódhat. Sok esetben a környezeti hatások okolhatók, mint a mosogatóvízzel, tisztítószerekkel való gyakori érintkezés és a túl sűrű kézmosás.
 
Körmeink 100-150 vékony elszarusodott bőrrétegből állnak. Fő összetevőjük a keratin nevű fehérje, ami a hajunkban is megtalálható. Ha körmeink túl sok nedvességgel és zsíroldó vegyszerrel találkoznak, a köröm rétegek gyengébben kötődnek egymáshoz, ezáltal körmünk puhává válik és könnyebben törik.
 
A gyakori lakkozás és különösképpen a körömlakk eltávolítása is szárítja a körmöket. A körömlakklemosókban található oldószerek, mint az aceton és az alkohol elszívják a körmökből a nedvességet.
 
A műkörmök felhelyezésénél és eltávolításánál is sérülhet a köröm felszíne, az akril tartalmú ragasztók pedig pirosodást, viszketést és fájdalmat is okozhatnak, ezért gondold meg, hogy saját körmeidet szeretnéd-e széppé varázsolni kis időráfordítással, vagy egy idegen anyagot szeretnél életed végéig hordani! Próbáld ki az elsőt, és ha nem megy, akkor irány a manikűrös! Utóbbi esetben is iktass be szüneteket és kiemelten figyelj a higiéniára.
 
A töredező körmök tápanyaghiányt is jelezhetnek. Elsősorban a cink, vas, A- és B-vitamin, valamint folsav bevitelre figyelj.
 
Helyes ápolás
- Kézmosáshoz használj langyos vizet és gyengéd növényi szappant. A forró víz szárít, csakúgy, mint a folyékony szappanok fő összetevője, az SLS, SLES.
 
- Rendszeresen használj natúr, növényi kézkrémet. Az a legjobb, ha minden kézmosás után. A kézkrémek nem csak jótékony olajaikkal ápolnak, de nedvességgel is ellátják a bőröd.
 
- Ha szeretnéd a töredezést elkerülni, válassz enyhén lekerekített formát, a hegyes körmök könnyebben törnek. Kívülről a közepe felé reszeld a körmeidet, így stabilabbak lesznek.
 
- Ne vágd le a körömágy bőrét! Ez látja el a körmeidet tápanyagokkal és védi is. Ha nagyonzavar, a felázott bőrt óvatosan told vissza.
 
- Kerüld az acetont! Válassz olaj alapú körömlakklemosót, és ha teheted, ne aznap este lakkozz, amikor lemostad az előzőt! Hagyd kicsit pihenni a körmeidet, és csak másnap reggel vidd fel az új lakkot! Este beiktathatsz egy olajos ápolást is.
 
- Használj speciális alapozó vagy körömerősítő lakkot első rétegként. Ezzel óvod a töredező körmöt és megelőzheted a körmök elszíneződését is. Iktass be teljesen lakkmentes időszakokat is.
 
- Kényeztesd körmeidet rendszeresen körömápoló kúrával. Áztasd körmeidet pár percig kézmeleg mandula- vagy olívaolajba. Egy speciális körömápoló olajjal végzett masszázs is csodákat tehet.
 
- Olyan tevékenységeknél, ahol a kezed hosszabb időre víznek és vegyszereknek van kitéve, óvd körmeidet egy gumikesztyű alá felhúzott vékony pamutkesztyűvel is.
 
- Pótold a vitaminokat természetesen!
 
- Az A- vitamin elővitaminja, béta-karotin található sötétzöld, vagy narancssárga zöldségekben és gyümölcsökben, mint az édesburgonya, spenót, kelbimbó, sárgarépa, piros húsú paprika.
 
- A vashiányos állapotnak úgy vethetsz véget, ha többször fogyasztasz májat, de a hüvelyesek, mák, tökmag, szezámmag, lenmag és quinoa fogyasztása is segíthet a leküzdésében.
 
- B-vitaminokat vihetsz be a szervezetedbe tojás, tej, hús, máj, teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök (például dinnye), zöldségek és élesztő fogyasztásával.
 
- Cinkhiányra egyszerű megoldás (és egyébként egészségesebb is), ha teljes kiőrlésűre cseréled a fehér kenyeret, illetve fogyassz kagylót, májat, lencsét, tökmagot, zabpelyhet, de akár sörélesztővel is doppingolhatod a cinkbeviteledet.
 
- Ha szeretnéd, hogy a szervezeted több folsavhoz jusson, fogyassz több spenótot, búzacsírát, brokkolit, májat, tojássárgáját vagy szójababot. A folsav a B12 vitaminnal együtt fejti ki hatását, így érdemes folsav-utánpótlás során erre is odafigyelned!