Egy kis útmutató a lisztekhez!

Egy kis útmutató a lisztekhez!

Gluténtartalmú és gluténmentes lisztek fajtái.

GLUTÉN TARTALMÚ LISZTEK
 
Tönkölybúzaliszt: A közismert búzaliszthez képest a tönkölybúza fehérjetartalma hatszor magasabb. Több benne a vitamin és az ásványi anyag is, ráadásul az aminosav összetétele is kiváló.
Durum simaliszt: A durumbúza fehérjetartalma is magas. Kitűnő tészták készülhetnek belőle, amikről meg sem mondjuk majd, hogy durumlisztből vannak!
Graham liszt: A Graham liszt szemcsemérete nagyobb, mint a teles kiőrlésű lisztté. Így lassabban szívódik fel és később alakul ki az éhségérzet. Magas vitamin-, ásványi anyag-, és rosttartalma miatt rendkívül jó tápértékű.
Teljes kiőrlésű búzaliszt: Korpát és csírát is tartalmaz a magbelső. Kívül minél durvábban őrölt annál jobb! Jobban tartja a megfelelő vércukorszintet is, így később éhezünk meg.
Rozsliszt: Leginkább kenyérsütéshez használatos, vitalizáló és immunerősítő hatású liszt. Gazdag B-vitaminokban, kalciumban, magnéziumban, nitrogénben és foszforban, érdemes más lisztekkel keverni.
 
 
GLUTÉNMENTES LISZTEK
 
Kókuszliszt: Szárított és zsírtalanított friss kókuszból készül. Ideális liszt a kenyerek és péksütemények sütéséhez. Kevesebb emészthető szénhidrátot tartalmaz, mint bármely más liszt, viszont magas a rosttartalma.
Hajdinaliszt: Rosttartalma kétszerese a Graham lisztének. Telítetlen zsírtartalma 77%-kal magasabb a búzáénál. Sötét és világos változata is létezik.
Kukoricaliszt: Kiváló lehet mártások sűrítéséhez, galuskához, krémlevesekhez. Mivel friss, édeskés ízű, édesítő hatása van az alapliszthez keverve.
Szójaliszt: Főzelékeknél, mártásoknál a búzaliszt alternatívájaként szolgálhat. Süteményeknél, kenyérnél a búzaliszt 20-30%-át helyettesíthetjük szójaliszttel. Így magasabb fehérjetartalmú és hosszabb ideig eltartható pékárut kapunk.
Rizsliszt: Barna és fehér rizsből is készülhet. Remek lehet omlós tésztákhoz és palacsintához, de akár a krémlevesek sűrítéséhez is. Előnye, hogy sütés során nincs szükség tojásra, így a rizsliszttel készült ételeket a tojásra allergiások – és a magas koleszterinszinttel rendelkezők is fogyaszthatják.