Erősítsd kapcsolatodat gyermekeddel

Erősítsd kapcsolatodat gyermekeddel

Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?

Húzósabb időszakokban az ember szülőként azon kapja magát, hogy szinte csak irányít és
fegyelmez. Csináld ezt, vedd fel, edd meg, indulj el, nem mondunk ilyet… Ez pedig nem vezet jó
szülő-gyerek kapcsolathoz. Pedig azok a pillanatok, amikor egymásra nevettek a gyerekeddel,
amikor sietség nélkül elmerültök együtt valamiben, vagy hosszan megölelitek egymást, nagyon
sokat adnak. 
 
12 ölelés (vagy egyéb pozitív érintés) egy nap
Bújjatok össze reggel, felébredés után, és este lefekvés után. Öleld meg, amikor elbúcsúztok
egymástól, és amikor újra találkoztok. Aztán néha csak úgy. Borzold fel a haját, veregesd meg a vállát,
simogasd meg a hátát. Nézz a szemébe és mosolyogj. Nagyobb gyerekekkel, kamaszokkal ez már
nehezebb lehet. Lehet, hogy neki több időre van szüksége, hogy feloldódjon, nem fog hazaérve a
nyakadba ugrani. Őt ültesd le egy pohár hideg ital mellé. Beszélgessetek, közben veregesd meg a
lábát.
 
Játsszatok!
A játék és a nevetés úgy tart össze a gyerekeddel, hogy közben mindkettőtökben endorfin és oxitocin
termelődik. Ha mindennapi rutinotok a nevetés, akkor lehetőséget adsz a gyerekednek, hogy
„kinevesse magából” azokat az aggodalmait és félelmeit, amik miatt egyébként inkább bezárkózna
(vagy hisztisen, dühösen viselkedne). A játék a gyerekek együttműködési kedvét is meghozza. Ha
utasítgatni kell a gyereket, próbáljuk meg játékosan megfogalmazni a csinálnivalót.
 
Kapcsold ki a kütyüidet, mikor a gyerekeddel vagy!
Manapság az ember alig tudja megállni, hogy tízpercenként rá ne nézzen a telefonjára. Pedig a
gyerekednek azt szeretnéd megtanítani, hogy ő volt a szüleinek a legfontosabb, nem pedig azt, hogy
nem tudott figyelmet kapni a telefon mellett. A kocsiban a rádiót sem árt lekapcsolni, mikor hazafelé
viszed a gyereked az edzésről. Az autóban a szemkontaktus hiánya segíti az embereket a
megnyílásban, jó alkalom lehet, hogy megtudd, mi történt vele aznap.
 
Tevékenységváltás előtt kapcsolódj!
Szülőként biztosan tudod, hogy nehéz a gyerekeknek átváltani egyik tevékenységből a másikba.
Mielőtt megkísérled őket a játékból átvezényelni az öltözködésbe, nézz a szemébe, mondd ki a nevét,
vedd fel vele a kapcsolatot, esetleg kuncogtasd meg. Máris meglesz a belső erőforrása ahhoz, hogy a
tevékenységváltás nehéz műveletét végrehajtsa.
 
Negyedóra kettesben minden nap
Ezt az egyik legnehezebb betartani, különösen ha sok a gyerek, és kevés a szülő, nagyszülő. De az
biztos, hogy nagyon fontos. Szóval legalább napi tizenöt perc jusson arra, hogy a gyereked kettesben
legyen veled. Ezalatt csinálhatjátok a te dolgodat is, lényeg a kettesben lét. Ne akard túlstrukturálni
és kontrollálni az időt, jusson neki is az irányításból.
 
Fogadd el, hogy vannak érzelmei
A gyerekeknek elég szélsőséges érzelemkifejezései vannak, vagy az erős negatív érzelmek a
viselkedésük mögött bújnak meg. Kontrollálatlan haraggal vagy támadással reagálhatnak dolgokra.
Borzasztó nehéz ezeket elviselni, elfogadni. Ne megszüntetni akard az érzést, hanem fogadd el,
jelezd, hogy érzed őt. Ebben az a legnehezebb, hogy ezek az érzések a szülőben is tükröződnek, a
gyerek haragja benned is haragot kelt. Nehéz, de meg kell próbálni, hogy a saját érzéseid félretedd,
és tudj az ő érzéseivel foglalkozni.
 
Lassíts, éld át a pillanatot!
Ha nem sürgeted a gyereked át a napi teendőkön, akkor minden egyes cselekvés a nap során
lehetőséget ad a kapcsolódásra. Szagoljátok meg a gyümölcsöt, amit megvesztek. Tartsd te is a kezed
a csap alá, amikor kezet mos, érezzétek közösen a hűvös víz érintését. Szagolgasd meg. Nézz a
szemébe, érezd azt a bizalmat és szeretetet, ami belőle jön. Hallgasd a nevetését. Sokakat ennek a
pillanatnak az átélése segít abban is, hogy válaszoljon az ezerszer feltett kérdésekre, vagy végigjátssza
tizedszer ugyanazt a játékot.
 
Beszélgessetek elalvás előtt!
Ezek a békés, biztonságos, barátságos percek előhívják a gyerekben azokat a dolgokat, amik mélyen
foglalkoztatják.
 
Légy jelen!
Száz százalékban legyél vele, amikor vele vagy. Ne járjon a fejed máson, ne telefonálj és e-mailezz, ne
gondolj másra! Biztos, hogy ez nem fog mindig sikerülni. De ha elég sűrűn próbálod, akkor egyre
inkább képes leszel a jelenben élni, vele lenni.